M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

AstroFriend wrote:
Jonas wrote: Jag var på jakt efter ett Pentax Takumar 500/4,5 för ca. 30 år sedan men misslyckades att finna ett. Minns att det bar väldigt tungt.

Nåväl, för ca 10 år sedan ropade jag in ett Fujinon EBC 600/ f:5,6 i mycket bra skick på en auktion. Tyvärr har jag bara gjort en snabb astrotest av objektivet men det verkar lovande.
Jonas
Hej Jonas,
Du skall nog vara glad för att du inte köpte det, kostade mycket på den tiden och ganska tungt, fast jämfört med APO refraktorn TS130 jag har nu var det att betrakta som flugvikt. Din Fujinon, är det en ED/APO konstruktion ?

Hej Fredrik,
De gamla FD Canon har blivit eftertraktade idag med mirrorless kamerorna där de fungerar utmärkt med adapter. Hade en Canon EF 600 mm f/4 på gång för överkomligt pris, men blev TS130 refractorn istället, blir ju lite mer flexibelt med backfocus på en sådan, dock har det ju inte varit utan problem och nu ligger den i delar i väntan på motivation.

/Lars
Hej Lars,

Jag är oerhört glad över att, på en auktion, komma över det objektivet! Dessutom till ett pris som är nästintill brottsligt lågt.
Jag vet inte om det klassas som en ED-optik eftersom uttrycket troligtvis inte användes på 60-80-talet.
Det som däremot utmärker Fujinon EBC-objektiven från den perioden är mycket god och korrigerad optik med en mycket bra ytbehandling.
Troligtvis skulle EBC-objektiven idag klassas som ED-optik men, som sagt, jag vet inte.
Jag har under lång tid samlat på mig Fujinons gamla EBC-objektiv samt Pentax Super Takumar och har "stjärntestat" de flesta. Det enda objektiv som jag haft problem med är Super Takumar 200 f:3,5. Det fokuserar inte på oändligt. Annars är det OK.
Inget av de Fujinon eller Super Takumar-objektiv jag testat, visar några större färgfel (CA) på starka stjärnor. I synnerhet inte macroobjektiven.

Vad gäller Canons FD/FDn-objektiv har även jag upptäckt att de börjat stiga rejält i pris. Häromdagen var det avslut på en nätauktion bestående av en Canon F1n, winder och 4 stycken bra - men inte - high-end objektiv. Auktionen slutade på SEK 12.000:-. Helt otroligt!

Ha en fin kväll!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Nokturner wrote:Roligt ni frågar om objektivet, ett Canon nFD 500/4,5L (new FD med svarta objektivfattningen). En riktig best till objektiv :-)
Kameran en pytteliten Sony NEX 5N med APS-C sensor, blir typ ett objektivlock på canonbesten :-).

Objektivet framtaget för OS 1980, innehållande all den tidens high-tech i optikväg (laboratorieodlad flourit som en lins slipats ur, en annan lins av UD-glas (gissar det är Canos benämning på ED-glas? UD=ultra low dispersion). Mycket lättfokuserat genom en progressiv fokussnäcka och ett fantastiskt praktiskt och lättmanövrerat rotationsnav för kamerans orientering :-)

Fokuserade med en bathinovmask, för det är inte helt enkelt att visuellt fokusera precis rätt när det blir jordbävning i sökaren så fort man rör fokusringen det minsta.

Får säga att objektivet hittills uppfört sig skarpt och bra, trots sin årgång. Har just skaffat det så håller på att utforska hur det uppför sig och funkar. Mycket nöjd hittills!

För vanligt foto har jag hittills inte lyckats provocera fram någon kromatisk aberration, inte ens nu i dag när jag fotade svart strömstare mot vit snö i fullt solsken med 1,4x konverter och full öppning (original Canon FD) och APS-C sensorstorlek, inte ens tendens till ca. Men stjärnor är ju en helt annan sak. Verkar ändå äntligen ha kommit på någon slags någorlunda reproducerbar manuell korrigering som inte är allt för arbetskrävande vid bildbehandlingsprogrammet (hittills har ingen av de automatiska metoder för ca-korrigering jag testat gett önskvärd effekt på stjärnor, kanske finns någon bra?).
Jag tror vi har närmast identiska objektiv eftersom Canon vid övergång från FDn till EF, ofta använde samma optiska konstruktion på sina high-end objektiv - när de kunde - och nöjde sig med att modifiera kamerafattningen.

Jag tror du kommer att bli mer än nöjd med objektivet. Fördelen med ditt objektiv, gentemot mitt, är just den manuella fokuseringen. Som tidigare nämnts, blir mitt objektiv närmast skrot om AF slutar fungera, eftersom det inte går att fokusera objektivet mekaniskt. Urtokig konstruktion men jag köpte objektivet på chansning (eftersom det fastnat i fokuseringen) och lyckades få igång den igen med milt våld ;)
Nu är objektivet försedd med skena och står "på vänt", för att genomgå en riktig DS-test.

Ha en fin kväll!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

AstroFriend wrote:Hej Fredrik,
Tror att de sena FD objektiven jämfört med de tidiga EF objektiven är ganska identiska, mest antireflex behandlingen som utvecklats. På senare tid har dock EF objektiven konstruerats om. Det Canon 600 f/4 jag hade på gång var ett EF objektiv av tidig modell. De ville ha 25kkr för den och sa att den var så gammal och inte hade bildstabilisering. Var nog ett klipp. Men alla 35 mm objektiv på en DSLR medger ju inte några tillbehör mellan objektiv och kamera. Idag är det annorlunda med de spegellösa. Jag har löst autofocus problemet på mina tele, Canon 300 mm f/4 L och Pentax 645 300 mm ED f/4 med att 3D printa tandremshjul runt fokus ringen. En stegmotor styr fokusen och en Raspberry med installerad Astroberry kontrollerar det. Helt otroligt bra, väljer objekt efter objekt och fokuserar, plate solvar och fotar i den ordning som har bäst förutsättning, höjd över horisont. Allt automatiskt och till minimal strömförbrukning. Ursäkta, hamnade visst lite utanför området om din vackra bild du tagit med Canon 500an.

/Lars
Så sant Lars,

Under övergången från FD(n) till EF, fixade Canon, med allra största säkerhet, till de dyraste objektiven så att de kunde placera AF och ny kamerafattning på dem. Jag tror så var fallet även med 300/f:2,8 L.
För er som är intresserade, publicerar Canon med ojämnt mellanrum en bok som heter "Canon Lens Work", där de listar alla objektiv de, för stunden, tillverkar. Informativa böcker! Den första boken (med FD/FDn-objektiv) utgavs på svenska och heter "Objektivbok", helt enkelt.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt