GOTT NYTT ÅR

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

GOTT NYTT ÅR

Post by AstroFriend »

Hej alla astrofantaster,

Önskar ett stort GOTT NYTT ÅR till er alla !

Tittar in här ibland och ser alla fantastiska bilder ni tar. Från enkla utrustningar till ruskigt avancerade. Tekniken går framåt och det går göra saker man bara kunde drömma om för några år sedan.

Själv lever man lite handikappat i Bortle class 9 miljö, det tar på intresset ibland men inte ger man upp. Några fantastisk saker som kommit till här hemma sista åren, 3D printer en mikroskopiskt liten och strömsnål Raspberry. Saker som gör att jag nu börjat om från början och bygger relativt avancerad utrustning för att vara portabel. Raspberryn tog det 5 år att få att fungera och 3D-printern tog bara 3 år till succe, allt lyckades med mycket hjälp av vänner. Linux och CAD nya intresseområden nu.

Resa igen kunde man under hösten, hann bland annat med Fuerteventura. Där finns ett astronomiskt naturreservat, ett område skyddat från oönskat ljus. Vi studerade detta på dagtid som vi brukar göra för att i framtiden smida planer för astronomiskt resande. Efter det blev det stopp med resandet tyvärr.
image2719.jpg
image2719.jpg (119.5 KiB) Viewed 2840 times
Önskar er alla ett nytt fantastiskt år på astronomifronten och andra områden !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by ThomasK »

Gott nytt år och kul att se dig här igen!

I somras bodde vi i en stuga där stuguthyraren väl kom ihåg dig och kunde visa bilder från en perseidfotografering. Världen är bra liten ibland.
Thomas Karlsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by Jonas »

Gott Nytt År Lars!

Verkligen roligt att se dig här igen! Hoppas det blir lite oftare.

Ha ett riktigt fint år 2022! Detsamma gäller givetvis dig Thomas!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by Björn »

Gott Nytt År till er alla här på forumet!

Kul att se dig här igen , Lars - det var länge sedan sist :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by kribba »

Gott nytt och kul att du är tillbaka Lars :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by davhei »

Gott nytt år Lars!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by timokarhula »

Lars, jättekul att du är med oss på Astronet igen!

Gott Nytt År!

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by AstroFriend »

Hej igen,

Tack för alla hälsningarna och vänliga ord, god fortsättning på er !

Ja nu har redan 2 dagar av nya året förbrukats, ägnade de två dagarna till att rengöra kamera sensorn, inte lätt men nu har jag fått snitts på det. Tog denna gång 6 timmar då jag använde en olämplig vätska först. Bara för att man var nyfiken att prova, kameran klarade sig i varje fall. Normalt gör jag det på en dryg timme.

Thomas: Det måste ha varit 2020 det var enda gången vi stannade över under det Coronaåret förutom en tidig resa till Lanzarote i januari. Vi var öster om Uppsala och det var just under Perseiderna. Gjorde ett litet experiment med min GoPro kamera. Så praktiskt, man bara satte igång den, kopplade på ett extra buffert batteri och den byggde upp en timelapse under natten. Som väntat blev det lite för ljussvagt, men en ljusstarkare meteor hade den fått att fastna om det hade kommit. Men det kom också moln under natten och ganska fuktigt. Trevligt ställe och dit kunde man ju åka igen och ta med teleskopet, men hur skall man veta vilka nätter som blir klara ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: GOTT NYTT ÅR

Post by ThomasK »

AstroFriend wrote: Thomas: Det måste ha varit 2020 det var enda gången vi stannade över under det Coronaåret förutom en tidig resa till Lanzarote i januari. Vi var öster om Uppsala och det var just under Perseiderna. Gjorde ett litet experiment med min GoPro kamera. Så praktiskt, man bara satte igång den, kopplade på ett extra buffert batteri och den byggde upp en timelapse under natten. Som väntat blev det lite för ljussvagt, men en ljusstarkare meteor hade den fått att fastna om det hade kommit. Men det kom också moln under natten och ganska fuktigt. Trevligt ställe och dit kunde man ju åka igen och ta med teleskopet, men hur skall man veta vilka nätter som blir klara ?

/Lars
Japp, det var en timrad stuga norr om Norrtälje mitt ute i skogen. Det blev inga astronomiska aktiviteter för oss där, men en skön avkoppling.
Thomas Karlsson

Return to “Allmänt”