Köldtåliga datorer

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Köldtåliga datorer

Post by Datarolf »

Hej!
Är det någon som har råkat ut för problem med att köra sin utrustning med en vanlig kontors-PC i låga temperaturer? Jag kör just nu min bärbara Lenovo P50 som styrdator i ungefär minus 20 grader, och när jag kollade specifikationerna ser jag att den bara är godkänd för en omgivningstemperatur från +5 till +35 grader C. Och att batteriet bara ska laddas vid en temperatur över +10 grader C. Så just nu ligger jag 25 grader under minimitemperaturen...

Rolf J
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Köldtåliga datorer

Post by Robert »

Jag använt i 2 olika bärbara. Funkar bra under många år. Några i -20 och dator har funkat bra.

Men nu ta en minidator. https://www.geekbuying.com/item/Beelink ... 26805.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Köldtåliga datorer

Post by Timo »

Hej Rolf !
Jag har haft mina bärbara ute i många minusgrader under åren.
Men går det under -10 så har jag gjor en "låda" av frigolit med en sida öppen där jag låter en bit av en filt hänga för öppningen.
Måste man hålla kolla hela tiden så är ju filten i vägen förstås.
Är det riktigt kallt att stå där ute så kör jag via nätverket och sitter inomhus men laptoparna är ute.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Köldtåliga datorer

Post by Oedling »

Jag har haft en Shuttle Slim mini PC DS77U5 igång i mitt obs. nu i drygt två-tre veckor där temperaturen legat mellan -5 till -20 utan några problem.

Jag köpte en mindre förvaringslåda i plast med lock där datorn + transformator sitter, samt ett par mindre öppningar för kablar. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men jag inbillar mig att det borde hålla temperaturen kring datorn aningen högre än utomhustemperaturen.

Enda problemet jag haft med den datorn är att det innbyggda nätverkskortet inte har den bästa wifi-mottagningen så den hittade inte husets nätverk, men det gick att lösa med en billig wifi usbsticka.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Köldtåliga datorer

Post by Datarolf »

Hej och tack för svaren. Jag har kört med ett par olika vanliga bärbara datorer för kontorsbruk som styrenheter sedan många år utan problem. Men härom natten höll sig temperaturen runt minus 20, vilket var lägre än jag provat tidigare, Det tycks gå helt utan andra problem än att batteriladdningen blir knackig. Jag kör datorn nätansluten med batteri i, och batteriladdningen verkar sjunka till 66 - 80% och inte sedan bli högre. Antagligen är utspänningen från även ett fulladdat batteri lägre vid dessa temperaturer, vilket gör att datorn indikerar det som inte fullt laddat. Sedan har ju datorn SSD-disk så några mekaniska problem lär inte uppstå.

Slutsatsen är väl att vi kan leva vidare med de datorer vi har, även om de får stå ute en natt i minus 20 grader.

Return to “Programvara”