Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by Betelguse »

Tja. Ett par snabba frågor om kolimering, avstods, tilt osv.
Hur ser jag på en bild vad problemet är egentligen?
Här är två subbar från igår när jag var ute en stund och testade min edge hd. Kollimerade den lite snabbt men kanske inte helt perfekt.
Den ena är en 300s bild. Där ser man att alla stjärnor över hela bilden är lite avlånga. Antar att detta beror på nån dålig polinställning eller obalans eller liknande då det är mer på denna än på den andra bilden som bara är 30s lång.
På den senare bilden tycker jag att stjärnorna är mycket bättre överlag, lite utdragna om man tittar till vänster i bilden.

Beror detta på nått tilt i mitt system? Har försökt att mäta upp avståndet bakom reducern men är detta effekter som kan bli av vör kort eller för långt avstånd där?
Kan tillägga att jag inte hade en tanke på att låsa spegeln i gårkväll när jag var ute så det kanske är så enkelt att det skulle bero på det.. Fast det är ju svårt med autofokus om man har låst det....
Attachments
Light_SH2_184_30_0s_Bin1avlongatillvänster.jpg
Light_SH2_184_300_0s_Bin1_avlånga.jpg
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by Betelguse »

O just det. Vad är det det där programmet heter som kan analysera bilder och visa problem?
Kanske finns nån testversion av det jag kunde testa med..
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by magnuslar »

Hej!
Du tänker nog på CCDinspector?

Spontant tänker jag, när det gäller ovala eller avlånga stjärnor, att det snarare är guidning än nåt annat. Hur guidar du? Polinställning - ja, men guidningen kan ju kompensera för det i viss grad. Så: vad har du för montering och hur guidar du? Har du nån guidelog?

Magnus
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by Betelguse »

Tyckte guidningen var rätt bra om man tittade på kurvorna. Låg runt 0,5-0,8”med min ASIAIR.
Kör med separat guideteleskop vilket jag vet att vissa inte tycker är bra men föredrar det då det är lättare att hitta lämpliga stjärnor.
Använder en SW EQ6-R
Tyckte alla bilderna jag tog blev ganska lika så det borde inte bero på nån defekt på nått drev eller blåst osv kan jag tycka.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by magnuslar »

Hej!

Vad har du för brännvidd? Med nån edge är det väl rätt lång...? Då kan stjärnorna ändå bli avlånga med 0,8". Hur lång brännvidd på guideteleskopet? Och så kan det ju vara flex mellan guidetub och huvudtub....

Jag hade rätt mycket avlånga stjärnor ett tag med min C11 trots rätt bra RMS. Handlar ju också om RA vs DEC - är det samma värden eller olika där?

Magnus
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by Betelguse »

magnuslar wrote:Hej!

Vad har du för brännvidd? Med nån edge är det väl rätt lång...? Då kan stjärnorna ändå bli avlånga med 0,8". Hur lång brännvidd på guideteleskopet? Och så kan det ju vara flex mellan guidetub och huvudtub....

Jag hade rätt mycket avlånga stjärnor ett tag med min C11 trots rätt bra RMS. Handlar ju också om RA vs DEC - är det samma värden eller olika där?

Magnus
Tja. Ja den ligger på ca 1400mm med 0,7x reducer som jag använder här. Guideteleskopet är ett TS 80mm på 375mm.
Gillar egentligen mina refraktorer bättre då SCT är lite krångligare att handskas med men nu när jag har köpt det kan jag ju lika gärna försöka på det att funka om man skulle vilja plåta nån galax nångång :). Tyckte ändå jag fick till fokus ganska bra och inga jättetydliga kollimeringsfel heller även om jag kan göra det lite mer noggrant..
Får montera dit en off axis guider iallafall o testa lite olika varianter nästa gång. Använde en ASI178MM denna gången. Ska väll inte funka sämre än någon annan kamera för guidning? Typ 120mm-s
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Snabba frågor om avlånga stjärnor.

Post by magnuslar »

Hej!

Jag tror inte det är givet att du får bättre med OAG. Ta det långsamt och analysera din guide-logg istället. Kör du med PHD2?

Möjligen har du lite kort brännvidd på guidetuben i förhållande till huvudtuben (c8:a alltså?). Men jag hade noga analyserat loggen och kollat efter flex först. OAG är pilligt och du har ju inte så galet lång brännvidd, så nåt absolut måste tänker jag absolut inte det är.

I vilket fall: guideloggen är guld värd. Det är där man kan se vad som händer - annars famlar man bara i mörkret.

Magnus