[EJ TILL SALU] Helt ny ASI294MC Pro

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
lkulle
Posts: 10
Joined: 2021-11-02 12:09:16
spamtest: JA

[EJ TILL SALU] Helt ny ASI294MC Pro

Post by lkulle »

Avbryter annonsen då jag valt att behålla kameran som en backup.
Gordon
Posts: 3
Joined: 2021-10-02 10:55:01
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Gordon »

Hur kommer det sig att du inte använde din ångerrätt? Jag finner denna annons mycket suspekt.
lkulle
Posts: 10
Joined: 2021-11-02 12:09:16
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by lkulle »

Hej Gordon,

Kameran är köpt av robtics.nl. När jag kontaktade dem och bad om att utnyttja min ångersrätt så fick jag svaret att eftersom jag öppnat produkten så kunde de endast erbjuda mig 7500kr eftersom de hade behövt sälja kameran som "använd". Då ser jag hellre att jag säljer den själv så den går till någon som uppskattar det.

Hoppas detta hjälpte förklara situationen.

Clear Skies!
Gordon
Posts: 3
Joined: 2021-10-02 10:55:01
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pr

Post by Gordon »

Hej Ikulle,

Det förklarar saken. Det är fördelen med att handla från svenska e-handlare då lagstiftningen ger konsumenten ett starkare skydd. Tyvärr så är det så infernaliskt svårt att finna många av produkterna i Sverige för tillfället.

Skulle själv varit intresserad men jag måste först och främst få tag på all annan utrustning till mitt nyfunna intresse.

Mvh/Gordon
jyrrkka
Posts: 21
Joined: 2018-02-07 09:29:48
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by jyrrkka »

Jag har handlat rätt mycket hos TS i Tyskland.
Helschyssta med information och mycket smidiga med returer.
Jag har skickat tillbaka flera "öppnade" förpackningar.
Har fått 100 % refund varje gång.
En liten nackdel är ju PostNords blodsugarporto ....
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by gigaklatch »

Fast... 14 dagars ångerrätt gäller väl inom hela EU? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Gordon
Posts: 3
Joined: 2021-10-02 10:55:01
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Gordon »

Ja jag kollade och du har helt rätt i att ångerrätten gäller inom hela EU och i några länder utanför. De skulle rätteligen betalat tillbaka hela köpeskillingen. Undantag kunde vara om produkten skadats av köparen. Det kan vara så att de kör en fuling för att de vet att köparen inte orkar processa i ett annat land.
lkulle
Posts: 10
Joined: 2021-11-02 12:09:16
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by lkulle »

Tack för alla svar,

Tror anledningen till att de inte tog tillbaka kameran ligger i att förseglingen var bruten och den inte längre var i sitt "originalskick", därav att de behöver sälja den som "använd". Vad som är gjort är gjort och jag letar fortfarande ett nytt hem till den.
Axident
Posts: 7
Joined: 2020-09-30 23:16:13
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Axident »

Om förseglingen bryts behöver återförsäljaren inte betala mer än 80 % av inköpspriset tillbaka inom EU. Om de bara vill betala 7500 måste du ha gett 9375 för kameran. Då kan du lika gärna köpa kameran från en återförsäljare.
lkulle
Posts: 10
Joined: 2021-11-02 12:09:16
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by lkulle »

Jag betalade 11500 och har kvitto för så mycket. De nämnde när jag frågade varför de endast kunde ge 7500 att de hade kunnat sälja den för 9000 men behövde då lägga på VAT på 21%. Därav priset.

Jag säljer den nu för 10000, 1500kr billigare än vad jag köpte den för vilket jag tycker är rimligt för en bruten försegling.
Axident
Posts: 7
Joined: 2020-09-30 23:16:13
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Axident »

Om de ska lägga 21% moms på 9000 så är priset 10890. Men det ändrar inte att 80% av 11500 är 9200. Så de fuskar om de bara vill betala 7500. Var har du köpt kameran. Jag kommer aldrig att köpa något där. 10000 är såklart ett bra pris om du har betalat 11500.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Jonas »

lkulle wrote:Jag betalade 11500 och har kvitto för så mycket. De nämnde när jag frågade varför de endast kunde ge 7500 att de hade kunnat sälja den för 9000 men behövde då lägga på VAT på 21%. Därav priset.

Jag säljer den nu för 10000, 1500kr billigare än vad jag köpte den för vilket jag tycker är rimligt för en bruten försegling.
Jag anser dock att du bör åberopa ångerrätten enligt EU-lag. Hota annars med polisanmälan.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Miska »

Så här ser deras villkor ut, enligt deras hemsida (översatt med google translate från holländska):

Artikel 7 - Hävning av köpet

1. Kunden har rätt att returnera produkten till Robtics inom 7 arbetsdagar, från och med dagen efter mottagandet, utan att ange skäl. Detta exkluderar specialtillverkade produkter och produkter som specialbeställts åt kunden. Beroende på i vilket skick produkten tas emot av Robtics kommer kunden att få hela köpesumman eller en procentandel därav tillbaka. Kunden måste skicka in en begäran via e-post, brev eller fax om att få tillbaka produkten. Detta måste åtminstone ange produktens skick enligt punkt 3 i denna artikel.

2. Om kunden bestämmer sig för att returnera produkten till Robtics står kostnaderna för att returnera den till Robtics för kundens räkning. Alla skador som uppstår vid retur till Robtics är kundens ansvar och räkning.

3. Produkten kan vara i följande tre tillstånd:
3.1 Tillstånd 1; produkten är oskadad och i original, oöppnad förpackning och uppfyller villkoren i punkterna 4.1 till 4.7. Kunden får hundra procent (100%) av det avtalade köpbeloppet för produkten tillbaka.
3.2 Tillstånd 2; produkten är oskadad, originalförpackningen är skadad och uppfyller villkoren i punkterna 4.1 till 4.7. Kunden får maximalt åttio procent (80%) av inköpspriset för produkten tillbaka.
3.3 Tillstånd 3; produkten är skadad eller originalförpackningen saknas eller tillbehör saknas såsom: manual, monteringsmaterial, medföljande tillbehör etc. Produkten uppfyller villkoren i punkterna 4.2 till 4.6. Kunden får maximalt sextio procent (60%) av inköpspriset för produkten tillbaka.

4. Villkor för returfrakt
4.1 produkten måste vara komplett och i originalskick;
4.2 produkten måste vara oanvänd;
4.3 produkten måste vara ren, såsom den tagits emot av kunden;
4.4 produkten får inte ha varit inbyggd;
4.5 produkten får inte ha monterats;
medföljande monteringsmaterial måste vara i originalförpackningen;
produkten måste förses med originalhandboken och medföljande tillbehör.

5. Fastställande av återbetalningsbelopp
5.1 Efter mottagandet av den returnerade produkten av kunden till Robtics kommer Robtics att undersöka produkten professionellt eller låta undersöka den. Efter denna utredning kommer kunden att informeras om expertens åsikt och den procentsats som kommer att betalas tillbaka till kunden.
5.2 Om kunden samtycker till den procentsats som anges i punkt 5.1 kommer Robtics att överföra det avtalade beloppet så snart som möjligt, dock senast inom 14 arbetsdagar.
5.3 Om kunden inte samtycker till procentsatsen som anges i punkt 5.1 förblir produkten kundens egendom och kunden måste på egen bekostnad hämta produkten på leveransstället inom en period av åtta (8) arbetsdagar.


KORTFATTAT: Undvik!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
lkulle
Posts: 10
Joined: 2021-11-02 12:09:16
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by lkulle »

Jonas wrote:Jag anser dock att du bör åberopa ångerrätten enligt EU-lag. Hota annars med polisanmälan.
Funderade på att gå vidare med det men iom att jag nu faktiskt provat kameran i efterhand för att se om jag ville behålla den tror jag chanserna att de tar tillbaka den är väldigt små, vill dessutom inte hålla på mer med dem, sista gången jag köper där...

Ser gärna att den istället hittar ett nytt hem hos någon som kommer att använda den.

Tack till alla för all info i svaren.
Weas1974
Posts: 8
Joined: 2021-10-16 09:58:44
spamtest: JA

Re: Helt ny ASI294MC Pro

Post by Weas1974 »

Tråkigt när det blir såhär.

Du kan försöka på astropixlar på facebook. Hade varit intresserad men det är tyvärr lite för liten senor för mig så jag vågar nog inte. Är rädd att den blir liggande här också.