Tre Trojaner, Teegardens stjärna och 22 galaxer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Tre Trojaner, Teegardens stjärna och 22 galaxer

Post by timokarhula »

Inatt var himlen äntligen transparent och månfri. Jag passade på att observera en typ av himlakroppar som jag aldrig sett tidigare, Jupiters Trojaner. Dessa är asteroider som finns nära Jupiters Lagrange-punkter L4 eller L5, 60° före eller efter jätteplaneten i dess bana runt solen. När asteroiden väl har hamnat där blir dess bana stabil. Jupiter har ca tiotusen kända Trojaner och jag observerade nu några av de ljusaste i L4. Eftersom de har skilda baninklinationer låg de i olika stjärnbilder.

Med min 12-tums Dobson letade jag upp den V=14.9 mag (588) Achilles i Fiskarna, 15.0 mag (911) Agamemnon i Andromeda och den största Trojanen (diameter 225 km), den 14.7 mag (624) Hektor i Perseus. Jag jämförde deras positioner i Digitized Sky Survey för att förvissa mig om att de inte var vanliga fältstjärnor. Achilles rörelse på himlen bekräftade jag även då jag såg att den hade rört sig 45 bågsekunder på drygt två timmar. Achilles var den första Jupiter-trojanen som upptäcktes, år 1906. Agamemnon låg mitt emellan galaxhopen Abell 262 och den öppna stjärnhopen NGC752. Vid Hektor noterade jag en fältstjärna av V=16.23.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter_trojan" onclick="window.open(this.href);return false;

Teegardens stjärna är en av himlens snabbaste och närmaste stjärnor. Den röda dvärgen upptäcktes först 2003 för den är så pass ljussvag som V=15.1 (B-magnitud 17.2). Dess avstånd är bara 12.5 ljusår och rör sig 5.1 bågsekunder per år. Den har åtminstone två jordstora planeter kretsande kring sig i Goldilock-zonen. Uranus låg bara 2°.5 från Teegardens stjärna i Väduren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Teegarden%27s_Star" onclick="window.open(this.href);return false;

Under fem timmar obsade jag även 22 nya galaxer, varav de flesta var Herschel-2500 objekt i Fiskarna. Ett grönt norrskensband syntes kring Stora Björnens fötter. Det blev höstens första frostnatt.

/Timo K

Return to “Observationer”