Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by pstymne »

Brexit hotar att ställa till det för oss som gärna handlar från våra brittiska vänner. Hur mycket krångligare blir det från och med nyåret 2021, och blir det dyrare?

Den här frågan har dykt upp på det brittiska astronomiforumet Stargazers Lounge så den kan vara värd att följa. Här är länken:
https://stargazerslounge.com/topic/3685 ... nt-4010700
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Betelguse »

Det blir väll tull och skatt på det som om man handlar från typ usa. Man får ett inbetalningskort när det hamnar i tullen..
Kollade lite på att beställa en kamera från FLO och då stod det på tullverket att man klarar sig utan detta om dom hinner skicka innan den 1/1.
Det blir inte krångligare men troligtvis dyrare kan jag tänka mig...
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by bootz_98 »

Gott nytt år! Tillbaka till denna viktiga tråd! Är det någon som vet hur det ligger till nu? Är det fortfarande bra att handla från FLO?

Hälsningar,
Filip
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by pstymne »

bootz_98 wrote:... Är det någon som vet hur det ligger till nu? Är det fortfarande bra att handla från FLO?...
Läget är minst sagt förvirrat just nu. Själv skulle jag inte beställa ens en skruv från Storbritannien så länge läget är som det är.

Jag kan bara rekommendera att man följer FLO:s egen tråd på Stargazers Lounge innan man köper något från Storbritannien:
https://stargazerslounge.com/topic/3685 ... nt-4011425

Men jag kan ge en personlig bild av hur det var att beställa saker från Storbritannien under första halvan av december. Värt att notera är att båda webbutikerna hade en utmärkt kundservice, och att mina frågor blev besvarade både snabbt och mycket vänligt.

Jag beställde först en skenklämma från FLO. Frakten gick via brittiska Royal Mail och PostNord. Först fick jag en bekräftelse på att paketet hade hämtats från FLO, och jag fick ett spårningsnummer. Sen hände inget. Och inget. Och inget. Paketet hade fastnat vid Heathrow, och enligt FLO var det tämligen vanligt vid jultid, men nu var det ju dessutom både Corona- och Brexitstrul. Nåväl, efter en vecka lossnade det, och det gick åter att spåra paketets färd. Det tog alltså knappt två veckor från FLO:s dörr till PostNords lokala uthämtningsställe.

Från Astrograph beställde jag en montering, och beställningen gjorde jag någon vecka senare än den från FLO. Den här gången skulle frakten gå via Transglobal Express i England och vidare med DHL. Precis samma sak hände även det här paketet. Det fastnade någonstans vid Heathrow, och så länge det låg stilla där gick det inte att få någon vettig information via spårningsnumret. Sen, efter en vecka, lossande paketet, för då gick det att spåra till en av DHL:s godsterminaler i Belgien. Dagen före julafton kunde jag hämta ut min hett åtrådda montering från DHL:s ombud här hemma.

/Per
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by bootz_98 »

Hej och tack för svar!
Jo jag beställde också före nyår (i november) och det tog tid för mig att få själva saken jag köpte osv, men jag undrar nog ändå om det är värt det när man kan köpa en Eq6-r Pro för såååå mycket billigare än i Sverige eller resten av EU. Är det någon nu ska har handlar därifrån efter nyåret och hur har det gått?
Jag tänkte handla för ganska mycket pengar och vill därför verkligen de till att jag slipper betala tull om det går!

Hälsningar,
Filip
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Bengt »

Det har diskuterats på mitt astropixlarforum på facebook . Du åker på tullavgiften svensk moms på 25% och en admin avgift.
Bengt
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by bootz_98 »

Det finns ett bra verktyg på tullverket som räknar ut precis vad det kommer att kosta. Det blir ändå billigare att köpa från UK trots 6% i tullavgift (räknade eq6-r Pro som ett kamerastativ) och 25% moms, men inte lika billigt som innan såklart. Man sparar ändå ett par tusen på det.


https://www.tullverket.se/sv/privat/tja ... 10532.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Miska »

Brittiska företagen tar bort sina 20% moms i kassan för de som bor i EU, men då får vi svenskar betala 4,2% tullavgift + 25% lagenlig moms + administrationskostnader samt även till postnord för leveranshantering.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by bootz_98 »

Jag förstår!
Hur mycket kan den administrationskostnaden ligga på? Jag menar, om jag köper en eq6-r från FLO så verkar det som att det kostar £1046 när de dragit bort momsen. Sen lägga det då på 25% i moms och 4,6% i tullavgift. Det verkar fortfarande då landa på drygt 15’000 SEK istället för nästan 18’000 som det blir om man köper från till exempel astrosweden?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Bengt »

Låter som med alla kostnader det blir som via telescope express .
Astrosweden ligger i egen prisklass som vanligt .

Frakten bör man också kolla på det kan variera mycket.
Bengt
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by bootz_98 »

Om jag kollar på teleskop express så blir kostnaden £1645 för eq6-r (vilket motsvarar ca 16’600 SEK) plus frakt då. På FLO blir kostnaden £1024 plus 25% moms och säg 5% tullavgift = 15’285 (sen läggs det ju på frakt). Är det inte en påtaglig skillnad i pris fortfarande från teleskop-express eller vad är det jag missar?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by magnuslar »

Hej!

Nån som har köpt nåt begagnat från UK efter brexit? Där lär det ju också komma 25% moms på nu, utan att det dras av de där 20% som säljaren betalat i moms vid inköp.

Dvs: begagnat från UK har blivit en sämre affär.

Eller?

Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Jonas »

Vad gäller billigare, nya artiklar, har jag helt gått över till tyska sidor.

Vad gäller begagnade varor; kan man fortfarande - som förr - betala säljaren över nätet och komma överens med honom att sända grejerna som gåva och på det sättet slippa moms?
Detta fungerade ganska bra fram till 90-talet (då jag handlade en del från USA) men vet någon hur det fungerar idag?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Brexit, eller om att handla från Storbritannien

Post by Datarolf »

Ett exempel från verkligheten. Jag beställde lite kablar från First Light Optics (FLO) i Storbritannien. Pris för kablarna + frakt blev 712 SEK. Till detta kom tull, moms och administrativa avgifter som debiterades av Postnord på 215 SEK. Leveranstiden blev ungefär 3 veckor på något som fanns på lager hos säljaren.

Slutsats: Brexit innebär att det ska mycket till innan jag köper något från Storbritannien. Synd för FLO som verkar vara ett bra företag.

Mvh Rolf J

Return to “Allmänt”