Objekt: Vdb 14 og 15
Exponering: L:107*10min, R:24*10min, G:22*10min, B:19*10min, Ha:110*10min
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Her er refleksjonståkene Vdb14 og Vdb15. Tok de første eksponeringene av disse hvite slørene 19. november og de siste 15. januar, til sammen ble det 47 timers eksponering. Van den Bergh 14 og 15 befinner seg i en stjernespekket del av stjernebilde Giraffen. Så mye frostrøyk det har vært i det siste tenkte jeg det var smart å sikte høyt opp. Vdb14 har et rosa skjær fordi den også inneholder en del ionisert hydrogen alfa. De andre emisjons-strukturene nederst i bildet hører til komplekset sh2-202 som strekker seg langt utenfor nedre billedkant. Ser forresten ut til at været holder seg fint framover og siden månen er på hell har jeg begynt å frakte nye ladninger med ved inn til observatoriet i skogen. Det er hysterisk kaldt motorisert ferdsel der ute skal man unngå, så i morgen får jeg hjelp av en snill kar som kjører hundespann og har lovet å ta noen sekker ved for meg. En fin fyr jeg av og til treffer når vi krysser spor på ukristelige tider av døgnet, jeg på vei hjem for å sove, han på vei for å kjøre milevis med hundespannet sitt
Større versjon her: https://flic.kr/p/2kxuXsC
Mvh Ginge

Klicka for att se stor version av bilden