Köpråd - bärbart

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

CELESTRON NEXSTAR 127 SLT eller SKY-WATCHER SKYMAX-127 SYNSCAN AZ ej EQ stativ.

Har smalnat ned sökradien till dessa två.
Jag är amatör och sist jag ägde ett teleskop var ett tyngre Meade EQ Newton. Men det var för 20 år sedan så jag fortfarande amatör.

Är ute efter att ha något kompakt och bärbart som är enkelt att bära med sig. Är medveten om att dessa två lämpar sig bäst för "Närliggande" objekt och ej lämplig för deep space obeservering. Sen så förstår jag att genom välja bort EQ stativ så kan jag inte heller fotografera med längre slutartider än 30 sekunder ?

För mig är det heller inte viktigt med koppling till någon app då jag tycker att ju fler tekniker som ska samspela är bäddat för strul. Jag vill inte ha ett EQ stativ pga vikt. (Är det ett korrekt antagande?)

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa två ?

Har försökt läsa på jämförelser. Dessa två verkar vara hyffsat identiska.

Stämmer dessa påståenden?
Nexstar väger mindre.
Nexstar har dåligt batteritid
Nexstar är lättare att posititionera
Skymax tar längre tid på sig att bli kall och måste stå ute längre
Nexstar kontroll är mer användarvänlig
Skymax känns inte lika plastig?


Spontant lutar det åt ett nexstar men är inte säker.

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Köpråd - bärbart

Post by pava0555 »

Hej,

Jag kanske har svar på några frågor. Jag är rätt så säker på att det är samma teleskop, en Maksutov 127mm. Därmed borde de väga lika mycket (fråga 2, fast räknar inte med stativ etc), bortsett från små variationer i sökare och diagonal. Nedkylningstiden borde också vara lika för båda (fråga 5).

Angående handkontrollen (fråga 6): Celestrons och Skywatchers handkontroller är mycket lika, förutom små variationer i mjukvaran (t.ex. så har jag sett att handkontrollerna för AVX, EQ6 och AZEQ6). Därmed borde det inte spela någon roll mellan dina två alternativ, men jag är smått osäker eftersom jag aldrig använt dessa monteringar själv.

Jag har aldrig haft en montering som kan gå på vanliga batterier (fråga 3), endast bilbatteri. Känner mig tveksam till att gå runt med massa AA batterier. Jag tycker AZ6 Deluxe monteringen fungerar riktigt bra om man använder en 6x30 sökare. Den har slow-motion kontroll, vilket gör det lätta att finjustera. Inga problem alls med att hitta objekt med ett 24 mm 68 graders okular.

Jag använder en Skymax 127 med en AZ6 Deluxe montering på ett kolfiberstativ som jag köpte på Scandinavian photo. Med denna lösning väger allt ca 10 kg (inklusive två okular), och får plats i flera av mina ryggsäckar (med stativet fastspänt på utsidan). Här är monteringen på Astrosweden: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... tan-stativ" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jag är mycket nöjd med min Skymax 127mm. Det är ett roligt teleskop att använda som fungerar bäst för mån- och planetobsar. Jag har även använt den för slutna stjärnhopar. Jag använder inte Skymax för DSO. Förmodligen hade jag gjort det om det var det enda teleskopet jag ägde. För DSO föredrar jag teleskop med större apertur.

Angående AZ eller EQ montering: Jag personligen har valt en AZ lösning eftersom jag tycker att det är lättare att hantera manuellt. Med GoTo kanske jag hade kört på en EQ lösning, om det finns en portabel sådan.

Lycka till.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

Tack för ditt svar och dina tips.
Uppskattas mycket.


Mitt syfte är lite som ditt antar jag Att ha ett portabelt och lätt man enkelt kan bära med sig. Jag måste ändå lära mig att navigera runt lite och lära känna olika objekt. Skaffar nog teleskop+ stativ som lämpar sig för astrophoto vid ett senare tillfälle.

Dum fråga från en amatör, men för 15 sekunders exponeringar av en planet eller månen, är kolfilter stativet tillräckligt stadigt? Är ett super stadigt stativ mest viktigt för deep space photography för längre slutartider med ett EQ?



Skickat från min HD1903 via Tapatalk
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

Valet föll på en Skymax pga det bättre stativet.


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Köpråd - bärbart

Post by pava0555 »

Hej,

Glömde svara på ditt andra inlägg. Du gör nog rätt att avvakta med astrofoto.

För bilder av planeter och måne kommer du inte behöva ta 15 sekunders exponeringar med din nya Skymax. När jag har tagit bilder på månen med min DSLR kamera är exponeringstiden mycket kort (typ 1/100 eller nåt). Det är dessutom bättre med video, eftersom video tar många bilder per sekund som du kan senare processa i program som AutoStakkert. Stativet behöver inte vara superstadigt. Min canonkamera kan jag kontrollera via wifi och telefonen, det räcker för att undvika vibrationer. Visst får jag konstant justera monteringen manuellt, men det går.

För DSO behöver du en EQ montering som är stabil (HEQ5, EQ6, AVX, CGX etc). Anledningen är de långa exponeringstiderna, vilket gör att tracking äör viktigt, speciellt med en maksutov. Jag tror inte du kommer bli nöjd annars. För DSO är det bättre med ett annat teleskop också, t.ex. en 80mm refraktor.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

Hej,

Jag har beställt ett paket med planetkamera. Men funderar på att backa köpet och bara satsa på teleskopet.

En sak jag tänkte på. Är det värt att köpa kamera, filter mm för tusentals kronor när man ändå bara kan fota ett par planeter? Eller finns det fler aspekter jag som nybörjare inte tänker på ?

Blir ändå en ny DSO satsning vid ett senare tillfälle.


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Köpråd - bärbart

Post by pava0555 »

Hej,

Kan vara bra att börja visuellt innan du börjar fota, men det beror på var du sätter ribban. Jag började visuellt innan jag började fota.

Om du vill ta dom bästa bilderna på planeter så är svaret utan tvekan ja. En dedikerad monokamera med filter och hela köret gör att man kan ta riktigt bra bilder. Själv kör jag på färgkamera och tycker att det räcker gott o väl. Dock tror jag inte att jag hade köpt avancerad kamerautrustning till en Skymax 127mm (jag körde tidigare med DSLR kamera som jag redan hade). Eftersom planeterna är så små så behöver man ett teleskop med stor apertur för att få den upplösning man behöver (typ 8 tum och uppåt). Innan du lägger en order på planetkamera, läs på ordentligt i t.ex. Cloudy nights, Stargazers Lounge och även här på AstroNET. Kolla även på bilder som andra amatörastronomer tar och kolla deras utrustning, då får du en bra ide på vad som behövs (finns mycket här på AstroNET).

Kanske någon planetfotoexpert kan kommentera?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

pava0555 wrote:Hej,

Kan vara bra att börja visuellt innan du börjar fota, men det beror på var du sätter ribban. Jag började visuellt innan jag började fota.

Om du vill ta dom bästa bilderna på planeter så är svaret utan tvekan ja. En dedikerad monokamera med filter och hela köret gör att man kan ta riktigt bra bilder. Själv kör jag på färgkamera och tycker att det räcker gott o väl. Dock tror jag inte att jag hade köpt avancerad kamerautrustning till en Skymax 127mm (jag körde tidigare med DSLR kamera som jag redan hade). Eftersom planeterna är så små så behöver man ett teleskop med stor apertur för att få den upplösning man behöver (typ 8 tum och uppåt). Innan du lägger en order på planetkamera, läs på ordentligt i t.ex. Cloudy nights, Stargazers Lounge och även här på AstroNET. Kolla även på bilder som andra amatörastronomer tar och kolla deras utrustning, då får du en bra ide på vad som behövs (finns mycket här på AstroNET).

Kanske någon planetfotoexpert kan kommentera?
Hej,
Tack för ditt svar.

Jag har googlat runt lite på fotografier tagna med Skymax 127. Vad jag kan se så är det oftast samma planeter med en upplösning som är sådär. Känner inte då att det är värt att köpa annan utrustning än tex sol och måne-filter+ externt batteri för är undvika lösa batterier.
Blir mer pengar än vad det kommer användas till. Dessutom är ju clear sky inte helt vanligt vintertid där jag bor vilket gör att utrustningen ändå inte kommer kunna användas.

Har kollat på en hel del bilder på forumet och det verkar vara en helt annan värld med DSO vilket förmodligen gör fotograferingen roligare. Just nu väljer jag ett grab and go utan foto. I framtiden kliver jag upp i utrustning.



Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Köpråd - bärbart

Post by Hans Bengtsson »

Det kan också vara värt att tänka på, att ett bra tag framåt kommer de tre planeterna som visar tydliga detaljer vara långt ifrån optimala objekt. Mars har redan blivit pytteliten, och Jupiter och Saturnus ligger långt söder om himmelsekvatorn.

Mvh
Hans Bengtsson
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

Hans Bengtsson wrote:Det kan också vara värt att tänka på, att ett bra tag framåt kommer de tre planeterna som visar tydliga detaljer vara långt ifrån optimala objekt. Mars har redan blivit pytteliten, och Jupiter och Saturnus ligger långt söder om himmelsekvatorn.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack för tipset.
Simulerade det i sky safari efter ditt inlägg.

Bra app.


Valet blir en skymax 127 az-gti med syftet att observera och ha ett lätt och smidigt teleskop.

Känner av framöver om intresset att fotografera finns. Ingen prio nu.




Skickat från min HD1903 via Tapatalk
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - bärbart

Post by terrawatt »

Fick några ytterligare funderingar gällande valet mellan skymax 127 az-gti och Celestron Nexstar127 slt.

Ni som har Skymax. Upplever ni några problem med wifi, etablering eller annat?

Ni som har Celestron Nexstar 127 slt. Upplever ni är stativet är alldeles för lätt och är det ni observerar blir skakigt.?

Skickat från min HD1903 via Tapatalk

Return to “Teleskop allmänt”