Objekt: C/1995 O1 Hale-Bopp
Exponering: c:a 30s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Olympus 100mm f/2.8
Kamera: Olympus OM-2
Kommentar: Ett besök i nostalgihörnan. Ni som var med då, minns kometen Hale-Bopp som på våren 1997 var helt magnifik. Jag skulle säga att det kan dröja mycket länge innan en så stark komet kommer till oss igen.
Med en hel del möda fick jag en äldre filmskanner att funka, så jag skannade in en del av mina bilder från april 1997. Det var faktiskt Hale-Bopp som tände mitt intresse för astrofoto och jag byggde då den enkla vridare (barndoor follower) som jag fortfarande, om än något modifierad, använder. På den tiden var det förstås analog film som gällde. Filmen jag använde var Fujicolor G-800. Ifall den pressades något vid framkallningen minns jag inte. En orsak till att jag skannade bilderna var att se vad man skulle kunna åstadkomma med den digitala bildbehandlingen möjligheter. Jag måste säga att redan då jag såg den obehandlade bilden häpnade jag över hur fin den var. Efter bildbehandlingen blev den sedan alldeles utmärkt, tycker jag. Stjärnorna är inte riktigt runda, men ändå rätt bra med tanke på att jag använde en handdriven vridare. Jag har inte hittat mina anteckningar från tillfället, men med hjälp av SkyMap Pro, har jag kunnat fastlägga när bilden är tagen.
Stjärnhopen till vänster om kometen är M34.
Jag lägger upp den obehandlade bilden i en kommentar för jämförelse. Man fascineras ju av hur långt vi har kommit med tekniken sedan 1997.

Klicka for att se stor version av bilden