Objekt: Mars 2020 Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: Nu har Johan Warell och jag kommit igång med bearbetningen av bilderna från höstens fina Marsopposition viewtopic.php?f=59&t=19329" onclick="window.open(this.href);return false; .
Bilderna som ingår är tagna av Johan Warell, Hans Hilderfors, Bengt Rutersten, Torbjörn Holmqvist och mig.
Johan har mappat alla bilder i Winjupos till ekvirektangulära kartor, dels en omgång fotograferade i IR kompletterade med rödkanalen från färgbilderna samt en omgång av alla RGB bilder.
Dessa har jag stitchat ihop i Photoshop till 2 heltäckande kartor, en för IR/R och en för RGB.
Efter att ha gjort detta på tusentals bilder i våra båda Jupiterprojekt 2014 och 2016 gick det ganska lätt även om färgbilderna stretade lite åt olika håll i både färgton, luminans, kontrast och skärpa så blev slutresultatet väldigt enhetligt.
Jag har sedan tonat ihop IR kartan till ca 50% som luminans i RGB-kartan och mappat tillbaka den på Mars i programmet StarryNightPro+ för att kunna göra denna animation på planeten.
Tack till alla ni som har bidragit med era bilder till detta projekt, fortsättning följer...
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden