Neq6 eller eq6-r?

Post Reply
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Neq6 eller eq6-r?

Post by bootz_98 »

Hej!
Jag såg att de säljer neq6 för 14k och eq6-r för nästan 18. Är prisskillnaden värd det?
Jag hade tänkt försöka ta bilder på galaxer är min tanke och jag behöver en bättre montering till min Canon 600d och 150/750 PDS. Behöver jag eq6-r eller kan jag spara några tusenlappar på att köpa en neq6 och kanske spara ihop till en bättre kamera så småningom? Vad tycker ni?

/Filip
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by Starsoft »

Hej

NEQ6 verkar ha kvar de hopplösa latitudskruvarna från gamla EQ6 och heller ingen remdrift, så EQ6-R är nog värd pengarna och remdriften är nog guld värd vid galaxfoto.

Jag har byggt om en EQ6 till remdrift och en annan latitudskruvlösning och det är skönt att inte behöva göra det, kanske också billigare att köpa färdigt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by Shimonu »

Jag köpte NEQ6 begagnad här på forumet och då var som sagt höjdskruvarna böjda och det gick åt en del arbete att byta ut dem. Jag har bara haft chans att fotografera en gång med monteringen hittills och upplever inga direkta problem nu. Men jag har inte testat några gränser då heller. Jag tror EQ6-R ger en bättre upplevelse om du köper nytt.

Jag kan rekommendera att kolla på First Light Optics som skickar hem den till dig för ungefär samma pris som NEQ6 kostar: https://www.firstlightoptics.com/skywat ... mount.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De har också ett väldigt gott rykte om sig när det kommer till att ta hand om sina kunder. De hostar bl a forumet Stargazers Lounge.
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by bootz_98 »

Tack för fina svar!!
Jag är bara liiiite orolig att monteringen inte ska dyka upp förrän efter nyår, och då tänker jag att GB har gått ut ur du och man blir plötsligt tull-skyldig? Jag är ju väldigt sugen på att köpa från First-light dock!

/Filip
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by Shimonu »

bootz_98 wrote:Tack för fina svar!!
Jag är bara liiiite orolig att monteringen inte ska dyka upp förrän efter nyår, och då tänker jag att GB har gått ut ur du och man blir plötsligt tull-skyldig? Jag är ju väldigt sugen på att köpa från First-light dock!

/Filip
Kan bara svara med min erfarenhet men då stämde leveranstiden på deras hemsida. Det stod 10-15 dagar för leverans och efter ungefär 10-11 dagar såg jag att det kom in på lager och sen tog det några dagar för dem att packa då Corona visst gör det svårare/långsammare på lagret.
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by bootz_98 »

Jag är också liiite inne på HEQ5? det är bara någon tusenlapp skillnad mellan HEQ5 och NEQ6 iofs, så det kanske ändå är bättre att isf spara pengar och köpa en EQ6-R? Jag är bara lite fundersam på om det är ”overkill” att köpa en så stor montering till min 150/750PDS (iofs blir det ju såklart tyngre när jag också fäster en kamera och guidningsutrustning på allting). Är det annars en idé att spara lite pengar genom att köpa en HEQ5 (eller en NEQ6?) och köpa den där kylda ASI533 istället? Jag tänker att jag är mest intresserad att ta bilder på galaxer och med en kyld CMOS med så lågt brus så är det bättre att ta något kortare exponeringar (kanske 90 sekunder eller mindre?) och ta många av dem istället för att ta de där tiominutersexponeringarna? Stjärnor blir väl lätt överexponerade annars va?
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by wimvb »

Köper du eq6-r, då har du en bra montering som bör ge dig glädje i många år. Men en 150-pds klarar sig bra på en heq5 också. Om du också vill ha en kamera, ska du absolut kolla heq5 med rowan belt modifiering och en asi533 eller asi294. Rem modifieringen är rätt så enkelt att göra själv. Jag har själv gjort det för en kompis. Och altitydskruvarna kan du byta ut mot standard M8 (tror jag) bultar. Originalbultarna är för mjuka.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Neq6 eller eq6-r?

Post by TomBee »

Jag hade nog satsat på EQ6-R pro om valet var mellan dessa två och prisskillnaden som du beskriver.
Har testat båda och justerskruvar och remdrift är verkligen en "uppgradering".

Själv kör jag dock just 150PDS på en HEQ5 för att vara lite mer mbil.
Tidvis märker man dock att man närmar sig den övre gränsen med 150PDS om man lastar på lite "roliga saker" och det blåser :)

EQ6-R väger 34 kg (+9kg från HEQ5) men kan lasta drygt 18kg (+4,5kg från HEQ5) - för 60% last (astrofoto) blir det 11kg (mot lite drygt 8kg för HEQ5).
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]