Mars - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Mars - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 15 ms, 45 fps, 8000
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL
Kamera: ZWO ASI 6200 MC Pro
Kommentar: Mars från kvällen 17/9. Använde de 20% bästa bilderna av 8000. Jag har Baader FFC som Barlow för att nå f/22 samt Pierro Astro ADC för bättre färgkorrigering. Filmade med ASICAP. Bildbehandling via PIPP, Autostackert3, Registax6 samt PS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Mars - Hans H

Post by hbar »

Mycket fina detaljer du lyckat få fram i bilden. Du ligger nog nära vad som går att få med den aperturen. Om du använder din 6200mm med ir-pas (tex 750nm) filter så kanske du skulle kunna få lite till (o då behöver du förmodligen inte använda adc) men samtidigt så minskar upplösningen i ir (diffraction-limit) så jag vet inte om det är lönt.

/Håkan
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mars - Hans H

Post by hahied »

Tack Håkan.
Beträffande IR så är jag tveksam till hur väl objektivet på min TEC är korrigerad ute i detta våglängdsområde. Strehl är förmodligen lägre. Får kolla upp vid tillfälle.
Vad gäller Baader FFC samt även Pierro Astro ADC mk3 ska det inte vara några problem.

/Hans
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Mars - Hans H

Post by hbar »

Korrigeringen på TECen är nog inget problem då du bara kommer att arbeta med ett litet våglängdsområde (~750-900nm). Fokus kommer att flyttas men väldigt lite inom området. Du har heller inte samma behov av en adc då den kromatiska dispersionen i atmosfären är förhållandevis liten i ir (och Mars står så högt). Skall själv testa vid tillfälle med ett 650nm ir pass då jag inte har någon adc.

Du har snabbt kommit igång med planetfoto o alla program/rutiner som detta kräver. Jag har långt kvar där.

/Håkan
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mars - Hans H

Post by hahied »

Du har nog rätt. Ska fundera på att skaffa ett ir-pass filter och testa vid tillfälle.

/Hans
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Hans H

Post by Torbjörn »

Verkligen fin och skarp Marsbild, den har du lyckats mycket bra med :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Hans H

Post by Peter R »

Hej Hans,

Denna oppositionen är den bästa på kanske 10-15 år beträffande planetens altitud/storlek. Vid nästa opposition om lite drygt 2 år kommer Mars att stå högre men som mest att bli 17" stor mot 23" i år.
Så det är ett bra tillfälle att passa på nu och du har verkligen kommit igång snabbt och bra på Marsfotograferingen med en fantastisk tub, bra tillbehör och bildbehandlingskunskap.

När jag tittar på din bild så tror jag att du kan få ut betydligt mera detaljer ur dina original för det känns som att du har kört ganska hårt med något brusreduceringsfilter (kanske Topaz Labs?). Det kan skapa en estetisk effekt eftersom planeten blir slät och fin men det är ofta på bekostnad av att de suddar ut de finaste detaljerna och introducerar artefakter som ljusa outlines i utkanten av de mörkare regionerna. Mars ytterkontur verkar hårt utslätad.
I övrigt tycker jag att det är en fantastisk bild och du verkar till och med ha lyckats fånga smala sprickor i de mörka regionerna till höger om mitten. Det är ett väldigt intrikat område med många djupa fåror i förlängningen av Valles Marineris och det skulle vara väldigt spännande om du lyckades få fram flera av dessa fina detaljer. :good:

Ett annat råd är att minska det röd-orangea i färgbalansen för då kommer automatiskt de höga slöjmolnen att bli mera synliga.

/*Peter R
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mars - Hans H

Post by hahied »

Tack Peter för dina kommentarer och förslag till förbättringar, uppskattas verkligen !!! :good:

Jag blev säkert frestad att köra brusreducering en aning hårt för "estetikens" skull. Färgbalansen är i princip som den kom ur kameran men jag ser på en del andra bilder att slöjmolnen gärna får framträda lite bättre.
Samma kväll tog jag ytterliggare 5 sekvenser a 3 minuter med 8000 frames, ska vid tillfälle kolla dessa och se vad man kan få fram med dina råd i beaktande.
Förhoppningsvis blir det även tillfälle till några nya bildserier nu nära oppositionen. DSO-fotandet får kanske stå tillbaka lite just nu :D .

/Hans

Return to “Bilder”