Objekt: NGC 6992 Eastern Veil Nebula
Exponering: 42 x 300 sek ISO 1600
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Sky-Watcher Esprit 100 ED Pro
Kamera: Nikon D810A
Kommentar: Här kommer en första bild tagen med mitt nya teleskop. Inför den här säsongen så kände jag att det var dags att återigen börja gräva efter dessa gamla och avlägsna fotoner efter flera års uppehåll. Mycket har hänt på marknaden sedan jag fotade sist så lite nya prylar fick det lov att bli. Främst ett nytt teleskop, ett SW Esprit 100 med flattner och elektroniskt fokuserare från ZWO. För guidning blev det ZWO Mini guidescope och deras ASI 120MM-Mini som guidekamera. Allt styr jag med en ASIAir Pro. Måste säga att jag är grymt imponerad av ASIAir Pro, allt bara fungerar. Har haft några enstaka hickups men på det stora hela så flyter allt på väldigt bra. När jag tog den här bilden så flöt allt på perfekt i knappt 4 timmar, inklusive en meridian flip efter ca 1h. Läste att i nästa version (v1.5) så kommer autofokus vilket blir ett välkommet tillägg.
Exponering: 42 x 300 sek. ISO 1600 med ett Astronomik UHC clip-in filter till Nikon. Stackning och kalibrering är gjord i PixInsight, sista finliret i Photoshop.

Klicka for att se stor version av bilden