C/2020 F3 Neowise - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

C/2020 F3 Neowise - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2020 F3 Neowise
Exponering:
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Sigma 500/4.5 EX DG
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Nu ger jag upp Neowise. Gjorde ett försök med längre exponeringar inatt men den är för svag i förhållande till himlen.

Här är en jämförelse mellan första försöket (korta exponeringar) när den var som starkast och gårdagens resultat. Betydligt mer detalj i den första.

Ni får ursäkta att bilderna är roterade i olika vinkel ;)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2020 F3 Neowise - Martin Fransson

Post by Peter R »

Vist har kometen blivit svår från våra breddgrader och vi kommer inte att kunna se den blå jonsvansen eller solfjädersmönstret i stoftsvansen som verkar ganska lätta att få med på bild söderifrån.
Ändå tycker jag att du har lyckats bra med bilden från igår (och naturligtvis även med den tidigare). Man ser tydligt hur svansen har förändrats från att visa en central skugga bakom koman till en ljusare stråle på bilden från igår. Med kometer vet man aldrig hur de utvecklas och det kan vara snabba förlopp så det är synd att ge upp på denna fina komet :good:

/*Peter R

Tillägg:

Den vackra gröna färgen runt koman har jag inte sett förr och den finns knappast med i andras bilder.
Jag gick igenom bilderna på Spaceweather för att se om det gick att få den bekräftad och till slut hittade jag den här bilden som också visar den https://spaceweathergallery.com/indiv_u ... _id=166388" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”