Avalon Instruments

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Avalon Instruments

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har också hört en del negativt om att använda ett separat guideteleskop, men de mer seriösa källor jag brukar lita på har å andra sidan rekommenderat den lösningen istället för off-axis guidning, så jag kommer antagligen att fortsätta så. Det gäller bara att ha ett tillräckligt stabilt fäste för guideteleskopet, som du skriver Jonas. Där har jag en fråga - spelar det någon roll var på huvudtuben som guideteleskopet är monterat? Just nu sitter det en bit bak, räknat från monteringens centrum. Om jag köper ett annat fäste och sätter detta "piggy-back" på en vixenskena ovanpå tuben, så kommer guideteleskopet att hamna nästan rakt över monteringens vridpunkter, vilket intuitivt känns som en sämre (okänsligare) placering.

Lacerta M-GEN verkar ju vara en separat guidelösning med kamera och egen logik som man väl kompletterar med ett litet guideteleskop. Vad är det som gör deras lösning bättre än t ex den Lodestar-kamera + PHD2 + guideskop som jag nu använder? Är det bara mer lättanvänt eller ökar precisionen i guidningen på något sätt? Jag är ganska obenägen att frångå PHD2 eftersom det fungerar bra ihop med Sequence Generator Pro som jag använder som överordnat styrsystem. Och så misstänker jag att det finns fler utvecklare och mer förnyelse kring PHD2 än vad någon mindre firma förmår uppbåda. Men denna ståndpunkt kan förstås omprövas om någon annan lösning är väsentligt bättre. Jag tar gärna emot synpunkter!

Vänliga hälsningar

Rolf J
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by Jonas »

Hej igen Rolf,

Jag använder skenor liknande dessa: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ments.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock har jag flyttat instrumenten så nära varandra det går så att jag kan kan få tyngdpunkten så nära centralaxeln som möjligt. Sedan skjuter jag hela ekipaget i sidled tills jag når jämvikt. När detta är gjort, balancerar jag allt med motvikten på motviksstången. Smidigt.

Vad gäller guidekamera, tror jag du når lika bra resultat med Lodestar-kameran. Jag var, omedvetet, otydlig eftersom M-GEN är en standalone-guider. Jag är så van att fotografera utan datorhjälp att jag inte tänkte på andra lösningar.
Min gamle vän försöker dock inviga mig i den datorstödda astrofotografins värld. Jag är fortfarande nybörjare men kanske lär mig ... ;) Jag har ju allt som behövs men har lite svårt att ta mig över tröskeln. :D

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt