Sollentuna NLC - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Sollentuna NLC - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sollentuna NLC
Exponering:
Fotograf: Kribba
Teleskop:
Kamera: iPhone
Kommentar: Var även NLC över norrort igår. Vackert, men kvällens komet jakt gick det sämre med. Neowise låg antagligen i ett molnstråk som vägrade flytta på sig, hittade den aldrig. Denna bild är dock mer västerut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Sollentuna NLC - Kribba

Post by Yquem »

Ja, jag hade samma bekymmer när jag sökte efter kometen i Stockholms skärgård. Men det var en mäktig upplevelse med de nattlysande molnen. Jag har aldrig sett en sådan uppvisning! Kometen hittade jag också till sist, mest som en liten prick, efter att ha letat i över en timma...

Men är din bild verkligen tagen med 200 mm? Den ser ut att vara tagen med betydligt kortare brännvidd, eller?
/Anders
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sollentuna NLC - Kribba

Post by kribba »

Jag såg den i kikare i förrgår, men tyvärr för mycket låga moln för att rigga kameran. Hoppas på öppning kommande dagar.

"Men är din bild verkligen tagen med 200 mm? Den ser ut att vara tagen med betydligt kortare brännvidd, eller?"

Nej du har rätt, är så tråkigt som med iPhone7 :D Har inte orkat lägga in alla kamera och optik varianter i Astronets presets.
Nog oxå första mobil bilden jag lagt upp här, även om bildkvaliten kan vara rätt imponerande ofta!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Sollentuna NLC - Kribba

Post by Yquem »

Aha, nå, då stämmer det bättre. Jag har ägnat mig en del åt att fota stjärnhimlen och även att stacka bilder tagna med min htc10. Det blir riktigt imponerande resultat, med stjärnor nedåt mag 10, om jag minns rätt nu.

Lycka till med fortsatta försök. Just nu ser det klart lovande inför i natt, i alla fall här i Västmanland.
/Anders

Return to “Bilder”