NLC över Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC över Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Ja, så här såg det ut när jag letade efter komet Neowise i natt. Den låg ungefär mitt i bilden på 10 graders höjd, skymd av de mörka molnen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Martin F »

Snyggt! Och jag vet precis vad du menar, jag stod nästan och gapade nere vid Vättern igår. Otroligt kraftiga NLC.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen vackert!

Från Göteborgs horisont syntes speciellt några NLC-strimmor som var extremt intensiva.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Ursäkta om jag frågar dig så här Hans Bengtsson. Jag har nog aldrig sett så här ljusstarka NLC ( Noctilucent Cloud, igår (July 7?). Är detta ett vanligt framkommande fenomen att räkna med framöver?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Rent teoretiskt bör ökad koldioxidhalt ge lägre temperatur på NLC-nivån, dvs strax under mesopausen. Att NLC-aktiviteten ökar kan sägas ligga i linje med den globala uppvärmningen.

Den senaste veckan kan man nästan tala om ett NLC-utbrott, jag har sällan sett så intensivt vita och kraftiga NLC tidigare. Dock minns jag en natt på 80-talet då större delen av himlen var fylld av NLC (från Landvetter), lika stor utbredning har jag inte sett i år. Men själva intensiteten har verkligen varit enastående de senaste nätterna.

En delikat fråga för amatörastronomer är förstås om man ska betrakta dem som något bra eller något dåligt. De är vackra att se på ... samtidigt handlar det om moln, och sådana brukar inte vara så populära i dessa sammanhang!

Uppdatering:
Tittade just ut, och ser att NLC-aktiviteten är hög även i natt (10-11 juli).

Mvh
Hans Bengtsson
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by hellbom »

Hur lång var exponerings tid? Eller tog du en serie bilder och stackas ihop? :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hur lång var exponerings tid? Eller tog du en serie bilder och stackas ihop? :good:
Jag använde en fisheyezoom på cirkulär 8mm-läge och tog 4 grundbilder, en i varje väderstreck plus en rakt upp som jag sedan har stitchat ihop till en 360° panorama. Bilden som jag har lagt upp är beskuren till ca 240°.
Exponeringen är på 2 sekunder, bländare 4 och Iso 400.

Här är en annan projektion, en slags superfisheye som visar hela natthimmeln. Klicka på bilden för högre upplösning.
_MG_0691 Fisheye-03XH.jpg
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: NLC över Stockholm - Peter Rosén

Post by Yquem »

Ja, det var en spektakulär förställning som man sent kommer att glömma! Och kometen hittade vi ju också, till sist, mitt i smeten!
/Anders

Return to “Bilder”