Starry Night Pro

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Starry Night Pro

Post by Jonas »

Hej,

Vi har i vår förening - och privat - under många år använt Starry Night Pro 5 men funktionaliteten och uppdateringarna (som borde fungera) har det senaste året, till stora delar, upphört att fungera.
När jag kontaktar SN och meddelar att vi vill uppgradera till SN 7 eftersom vi inte vill använda Windows 10, blir jag bemött av ett konfunderande svar att de inte längre uppgraderar till - eller säljer SN 7. Man kan då fråga sig varför programmet ligger till försäljning på deras websida: https://starrynight.com/Pro7/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tråkigt men jag har lite svårt att lita på dem längre, därför ställer jag frågan till er:
Vilka program använder ni för att förbereda astrofoto/observationer och eventuellt styra monteringen med?

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Starry Night Pro

Post by hellbom »

Stellarium :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Starry Night Pro

Post by kribba »

Carte du ciel kör jag mest o är gratis! Mest för planering
men går utmärkt och slewa med. Kör mest kordinater
och platesolve annars under själva foto sessionen.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Starry Night Pro

Post by Jonas »

Stort Tack för förslag på alternativa program!

StarryNight vidhåller att man inte säljer Pro-varianten för W7, trots att den ligger till försäljning (med pris!) på deras hemsida. Mycket underligt.

Dock verkar det vara problem med min dator som ställer till det.
Jag har tidigare försökt hålla mig till att köra alla astronomiprogram med XP. Starry Night har dock fortsatt fungera med W7 men sedan några månader tillbaka, har programmet slutat fungera som det ska. Som jag ser det, sammanfaller det med att OpenGL övergick i ett annat företags ägo och den version jag hade inte längre fungerade.
Jag har försökt uppgradera enligt deras instruktioner men det fungerar inte.

Vad gäller Stellarium, använder även de OpenGL, så det fungerar inte heller.

Vad gäller Carte du Ciel, finns bara en 64bit-version att ladda ner och jag kör 32bit.

Ni tycker kanske jag är hopplöst gammalmodig men alla mina astronomiprogram fungerade perfekt i Windows XP och jag hoppades kunna fortsätta använda detta operativsystem men kraschade datorer gav mig inget annat val än att gå över till W7 eller högre. W10 har jag på en dator men tycker inte om gränssnittet.

Jag använder två datorer för astronomibruk och behöver bara XP på dem.
Därför frågar jag er här i gruppen; Finns det någon som har operativsystemet Windows XP på diskar och är villig att sälja det till mig?

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Starry Night Pro

Post by kribba »

Om du har äldre hårdvara kan du inte köra Linux och KStars/Ekos då som verkar väldigt kompetent ( eller sätta en billig Raspberry pi vid teleskopet ) ?
Gillade XP på sin tid ( men hatade Vista ). Kör nu Win10 och tycker det funkar klockrent.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Starry Night Pro

Post by Jonas »

kribba wrote:Om du har äldre hårdvara kan du inte köra Linux och KStars/Ekos då som verkar väldigt kompetent ( eller sätta en billig Raspberry pi vid teleskopet ) ?
Gillade XP på sin tid ( men hatade Vista ). Kör nu Win10 och tycker det funkar klockrent.
Hej Kribba,

Jag tillhör den äldre generationen som inte är speciellt intresserad av att styra montering, kameror eller filterhjul med nya, sofistikerade program. Jag vill bara få mina gamla "planerings"-program att fungera. Framförallt planetarieprogrammet StarryNight 5.
(Angående fotografering, fungerar Starlight Xpress-programmen perfekt, så även mina bild- och stackningsprogram).

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Programvara”