Venus Ockultation - Mikael de Rzewuski

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Venus Ockultation - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus Ockultation
Exponering:
Fotograf: Mikael de Rzewuski
Teleskop: Canon 70-200 f/4 L USM
Kamera: Altair GPCAM2 IMX224
Kommentar: Innan starten av midsommarfirandet hann jag med att observera denna vackra ockultation av Venus. Jakten med att hitta månen och Venus på en klarblå himmel blev dock svårare än jag räknat med, och det tog säkert 15 minuter innan jag fick syn på dem i min lilla 8x25 kikare (var en del måsar i luften som inte gjorde det lättare). Vyn i kikaren fick mig att nästan skrika rakt ut av lycka då synen var helt fantastisk. Blev lite sökande med lilla refraktorn (Ikharos 70) och även där var vyn slående. Hade egentligen inte planerat att fotografera händelsen men med tid över så tog jag fram astrokameran + teleobjektivet och ställde parallellt med refraktorn. Det blev en perfekt start på dagen och det kändes otroligt kul att få observera något annat än solen mitt på ljusa dagen. :-)

Utan tråden om Venus-ockultationen (http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=18876" onclick="window.open(this.href);return false;) hade jag missat händelsen, så stort tack för att den skapades!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Venus Ockultation - Mikael de Rzewuski

Post by DHEB »

Mycket fina bilder! :good:
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Venus Ockultation - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Tack! Noterade i efterhand att om bilden vridits 90 grader medurs hade bildserien nästan blivit ännu bättre. Lite av en Venusnedgång över månens yta. :-)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus Ockultation - Mikael de Rzewuski

Post by magnahrl »

Bra gjort, fint resultat!

Magnus A.

Return to “Bilder”