Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venusockultation av Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Bilen är tagen i morse någon sekund innan Venus försvinner bakom månen.
Månen var svår att lokalisera i morgonljuset med sin dåliga kontrast men Venus tunna skära var desto lättare.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Den här bilden är tagen 7 minuter senare än den som ligger på huvudsidan.
_MG_0595-3XXH.jpg
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by DHEB »

Fina bilder! :good:
rogge
Posts: 5
Joined: 2018-03-23 18:02:11
spamtest: JA
Contact:

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by rogge »

Vackert! Jag försökte ta bilder också men misslyckades.
Skywatcher Esprit AP 120/840 ED, ASI294MC Pro, EQ6
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by Yquem »

Jag trodde väl vi skulle få en fin bild från dig, och blev ju inte besviken! :-)
Jag höll på att missa eventet, men tog en snabb titt med kikaren och lyckades hitta paret, som du skriver, tack vare att Venusskäran var så tydlig. Innan jag hann få i ordning kameran, hade Venus försvunnit och utan den kunde jag sedan inte hitta månen igen. Lite besviken, men får vara glad att jag i alla fall såg den fina synen.
/Anders
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by Yquem »

För resten, hur ofta inträffar en sådan här ockultation?
/A
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venusockultation av Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack :D
Vackert! Jag försökte ta bilder också men misslyckades.
Du kanske försökte med din Meade 8"?
Som oftast använde jag min apo-refraktor för att synfältet är stort och kontrasten hög vilket nästan är ett måste dagtid, dessutom kan jag använda milimetermarkeringarna på fokuseraren för att snabbt skifta från okular- till kamerafokus.
När jag väl har lyckats få in planeten kan jag sedan byta tub till C9,25:an men när jag såg hur svagt månen syntes så valde jag att fortsätta med refraktorn.
Jag trodde väl vi skulle få en fin bild från dig, och blev ju inte besviken! :-)
Jag höll på att missa eventet, men tog en snabb titt med kikaren och lyckades hitta paret, som du skriver, tack vare att Venusskäran var så tydlig. Innan jag hann få i ordning kameran, hade Venus försvunnit och utan den kunde jag sedan inte hitta månen igen. Lite besviken, men får vara glad att jag i alla fall såg den fina synen.
Tack Anders,
Jag hade motsatt problem och var uppe en timme för tidigt då mitt planetarieprogram inte hade gått över till att visa sommartid så jag hade 2 timmar på mig att följa händelsen innan själva ockultationen :geek:
För resten, hur ofta inträffar en sådan här okultation?
Bra fråga. Det var en Venusokultation den 18 juni 2007 på eftermiddagen dvs nästan på dagen för 13 år sedan. Då lyckades Mikael Skafar få några riktigt fina bilder http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; medan det var mulet i Stockholm.
Simuleringar i mitt planetarieprogram visar att det var en den 01 december 2008, den 07 december 2015, den 06 april 2016
Nästa inträffar redan den 12:e december i år men kommer inte att vara synlig från Sverige!

Den enda regelbundenheten jag eventuellt kan se i denna korta serie är att när det väl sker en okultation så verkar nästa inträffa inom 6 månader.

/*Peter R

Return to “Bilder”