Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post Reply
Henrik_S
Posts: 5
Joined: 2020-01-03 17:20:23
spamtest: JA

Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Henrik_S »

Hej! Har nyligen införskaffat en Star adventurer och är mkt nöjd med den. Har hittills bara kört med ett gammalt (men faktiskt helt ok) nikon AF 75-300 (f4.5-5.6) teleobjektiv och min omoddade nikon d3100, och har med bara en halvdan polar alignment (från balkong där polstjärnan inte syns..) ändå fått 30s subs på 300mm brännvidd med perfekt runda stjärnor. Har dock börjat sukta efter lite bättre och mer astrovänlig optik. Har läst på en del och snävat in det framförallt till två alternativ : samyang 135mm/f2.0 och sky-watcher 72ed.

Min budget är max 6-7000kr, och det senare alternativet hamnar däremellan på runt 6200kr med reducer/flattener och adapters. Samyang ~5000kr.

Mitt förnuft säger mig att jag borde ta samyangen då f2.0 vid 135mm brännvidd borde ge både mer ljus (f2.0-2.8 mot 72EDs f4.96 med reducern) och möjlighet till längre subs (brännvidden 135mm mot 357mm med reducern). Tänker mig att jag borde kunna få till minst 30s subs med 72ed utan guidning (som jag inte vill blanda in) och med samyangen kanske upp mot 60s. Vikten borde inte vara ngt extremt problem för ngt av alternativen. Star adventurern är specad till 5kg utrustning (utöver dec bracket och motvikt) och dessa två uppsättningar + dslr skulle väga 1.3 kg (Samyang) respektive 2.7kg (72ed med reducer).

Dock lockar ju möjligheten att i alla fall teoretiskt ha fler DSOs som galaxer med mera ”inom räckhåll” med 72ed. Antar att galaxer mindre än andromeda är i stort sett uteslutet med samyangs 135mm.

Det ni gärna får upplysa mig (som är nybörjare på astrofoto) om också, är hur mycket bättre det är med längre subs (jämfört med total integrationstid) när man passerar 60s. Antar att det är ngn form av ”diminishing return”, där det känns självklart att en 60s sub är mycket bättre än 6x10s då man får fram ljussvagare källor över brusnivån, men kanske inte lika givet att 60min (om det vore möjligt) är fantastiskt mycket bättre än 6x10min? Var slutar ökad exponeringstid i varje enskild sub spela lika stor roll? Vid 2 min? 4 min?

Har redan närmast uteslutit en del andra alternativ som t.ex. diverse 60mm ed-refraktorer då alla de i princip alltid har ~360mm brännvid precis som 72ed, men mindre apertur och är dyrare. Redcat/spacecat från william optics verkar också fin, men ligger lite för långt över min budget. Nikon primes på t.ex. 180mm/f2.8 har jag tidigare övervägt, men de verkar ha mer CA än samyang på de öppnare bländarinställningarna och med tanke på skärpan i samyangen tror jag inte upplösningen på sensorn egentligen bli märkbart sämre än gamla 180mm-objektiv trots lite kortare brännvidd.

Vad skulle ni välja? Andra förslag jag borde överväga?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by kribba »

Denna är trevlig oxå till en Star Adventurer o går att anväda vid 2 brännvidder;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... F-4-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet en som beställde den från Kina för halva priset.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Jonas »

kribba wrote:Denna är trevlig oxå till en Star Adventurer o går att anväda vid 2 brännvidder;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... F-4-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet en som beställde den från Kina för halva priset.
Intressant liten tub. Jo, den kan fortfarande köpas från Kina för halva priset, i runda slängar $400 - utan reducerare men med fri frakt. Doch kommer nog Postnord lägga på en lusentapp för att vi har fräckheten att köpa från Kina privat! Det måste beivras! :D

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Henrik_S
Posts: 5
Joined: 2020-01-03 17:20:23
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Henrik_S »

Åh, klart intressant förslag! Såg den förut, men tänkte inte så mycket på den då de sajter jag kollat på tidigare hade den för uppåt 10000kr. Nu hittade jag dock en brittisk sajt (http://www.365astronomy.com" onclick="window.open(this.href);return false;) som har den för motsvarande 7500kr inkl reducern. För jag antar att dessa ts-optics och sharpstar är samma teleskop? Så inte långt från nuvarande budgeten. Det är ju lockande med såpass snabbt teleskop med kort brännvidd... väger inte mycket heller.

Om man delvis (men inte bara) tänkt använda det i ganska ljusförorenad miljö, bortle 8-9, är det bättre med längre eller kortare brännvidd?
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Nokturner »

Har vid två tillfällen testat Smayang 135/2 med Star Adventurer. Tycks mig funka utmärkt, inte helt fri från kromatisk aberration på stjärnor när bilderna beskärs, men ytterst skarp. Om du funderar på något annat kameraobjektiv, se till att det blir ett med tom lägre nivåer krom ab än Samyanget! Och, Samyanget är skarpt redan på f/2, nog så viktigt mot en längre brännvidd med mindre bett i skärpan!

Enligt min (begränsade) erfarenhet åker man på att behöva guida Star Adventurern med längre brännvidder. Samy 135/2 går toppen, ett skarpt 200 mm teleobjektiv går också bra (även med 2x telekonverter), 750 mm Newton går absolut inte och jag gissar att det är för att den har betydligt bättre upplösning. Gissar därför gränsen för oguidat med kvalitetsoptik(läs teleskop) ligger någonstans där mellan 200-400 mm (på APS-C sensor). Kan inte säga var, eftersom jag inget provat där emellan.

Bifogat de tre bilder jag tagit med Samyangen 135/2@2 och Star Adventurern. Kan tillägas att jag fotat dem med guidning. Men jag tycks minnas att oguidat går lika bra på denna brännvidd, omkring 25x60 sekunder:
Attachments
Orion stack 29 st 60 s Samyang 135@2 vinjettering först fixad i LR-1071 beskuren.jpg
Hästhuvudet Samyang 135@2 25x60 sek ISO 100.jpg
Andromeda 20171018 Samyang 135@2.jpg
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Rommen »

Samyang kommer funkar ypperligt bra. Denna bild är en singelbild på 120s med en Sigma 135/1,8 som är klart tyngre än Samyang och trackad med en SAM som är klenare än din tracker.

/Stefan
Attachments
20200227-DSC01925-Edit.jpg
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by BallistaSlim »

Rommen wrote:Samyang kommer funkar ypperligt bra. Denna bild är en singelbild på 120s med en Sigma 135/1,8 som är klart tyngre än Samyang och trackad med en SAM som är klenare än din tracker.

/Stefan

Det där är ett exceptionellt resultat på en 120 sek. sub. Vad hade du för förhållanden? Och vad för kamera?

/Ulf
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Rommen »

BallistaSlim wrote:
Rommen wrote:Samyang kommer funkar ypperligt bra. Denna bild är en singelbild på 120s med en Sigma 135/1,8 som är klart tyngre än Samyang och trackad med en SAM som är klenare än din tracker.

/Stefan

Det där är ett exceptionellt resultat på en 120 sek. sub. Vad hade du för förhållanden? Och vad för kamera?

/Ulf
Tack. Det tycker jag med. Måste få tummen loss och redigera alla delbilder.
A7III Astroddad med Didymiumfilter för att sålla bort lite ljusföroreningar. En CLS-clip in från Astronomik är beställd.
Bortle.jpg
/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by BallistaSlim »

Rommen wrote:
BallistaSlim wrote:
Rommen wrote:Samyang kommer funkar ypperligt bra. Denna bild är en singelbild på 120s med en Sigma 135/1,8 som är klart tyngre än Samyang och trackad med en SAM som är klenare än din tracker.

/Stefan

Det där är ett exceptionellt resultat på en 120 sek. sub. Vad hade du för förhållanden? Och vad för kamera?

/Ulf
Tack. Det tycker jag med. Måste få tummen loss och redigera alla delbilder.
A7III Astroddad med Didymiumfilter för att sålla bort lite ljusföroreningar. En CLS-clip in från Astronomik är beställd.

/Stefan
Ser fram emot att se det stackade resultatet.

/Ulf
Henrik_S
Posts: 5
Joined: 2020-01-03 17:20:23
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Henrik_S »

Tack för era tankar och kommentarer! Landade i en Samyang 135mm som jag fick tag i begagnad för ett rimligt pris. Första par bilderna kan ni se här.. 3h (i 60s-subs) på hjärt- och själnebulosorna på f/2.0 och ca 1h på andromedagalaxen på f/2.8. Andromeda fångade jag på gränsen till solnedgång innan molnen kom, så blev inte så väldigt bra kontrast. På det hela taget mycket nöjd med objektivet. Omoddad nikon d3100, så kameran har förbättringspotential.
Attachments
D67B449A-FCB6-4D70-BBBF-3BBDE2D6307C.jpeg
52759EB5-6AC8-48C1-8CBD-603D7A719A0D.png
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by BallistaSlim »

Fina första bilder, bra jobbat!

Ett tips: Prova att använda starnet++ efter du har processat ett objekt i ett väldigt stjärnrikt område. Sen kan du lägga till lite mindre hårt processade stjärnor i efterhand.
Då kommer hjärt- och själnebulosorna framträda betydligt bättre.

Eget exempel:

Före:
Heart2Före.jpg
Heart2Före.jpg (294.77 KiB) Viewed 6775 times
Efter:
Heart2Efter(liten).jpg
Heart2Efter(liten).jpg (198.38 KiB) Viewed 6775 times
/Ulf
Henrik_S
Posts: 5
Joined: 2020-01-03 17:20:23
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Henrik_S »

Tack! Och tack för tipset med Starnet - oväntat bra resultat med stjärnborttagning trots den mängd som fanns i bilden. Här är min bild ovan (möjligen croppad lite annorlunda) direkt instoppad i starnet++. Får öva lite på maskning och hur jag ska få dit lagom med stjärnor framöver :)
Attachments
heart_and_soul_s.tiff
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by BallistaSlim »

Hmm, ser ut att vara en massa stök som jag inte såg i din ursprungliga bild. Knepigt.

Så här ser min stjärnlösa bild ut.
heart2NoStars.jpg
heart2NoStars.jpg (90.63 KiB) Viewed 6698 times
Det är iofs lite längre exponering, men du har en massa grejer till höger som ser knepiga ut.

/Ulf
Henrik_S
Posts: 5
Joined: 2020-01-03 17:20:23
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by Henrik_S »

Absolut, du har rätt :) Det är första försöket att använda Startools, så har nog inte helt hittat balansen i processningen. Tror bl.a. att det är en del noise från sensorn som lyser igenkm och ger ngt slags färgförändrat vertikalt band. Övning ger färdighet antar jag. Det här är utan dark frames också, bara bias.

Kör du moddad eller omoddad kamera? (Ccd?)
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Samyang 135mm vs Sky-Watcher 72ED till Star Adventurer?

Post by BallistaSlim »

Hej,

Jag använder en ickemoddad DSLR. (Canon 200D) Min bild är tagen från ett rätt mörkt ställe iofs (Bortle 3-4), så jag har inte så mycket ljusföroreningar i datat. Jag processar också i Startools som jag tycker är fantastiskt bra. Har du använt flat frames? Jag upplever det som absolut nödvändigt med bra flats när man kör Startools. Dark frames är inte lika viktigt även om man får bort lite hot pixels med dem.

/Ulf