NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by PEJU »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?)
Exponering: 300x 60sek
Fotograf: Peter Juhlin-Taberdo
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Det är en spännande reflektionsnebulosa denna NGC1333 på c.a 1000 ljusårs avstånd.
Mycket aktiviteter pågår här med stjärnbildningar och plasmafyrverkerier.

Bilden är uppbyggd under fyra sessioner från okt 2019 till förra veckans 22 jan 2020, men det behövs minst ett par timmar till för att lyfta fram mer strukturer i stoftmolnen i och utanför. Då det optimala vädret inte vill infinna sig så lämnar det en rejäl utmaning vad gäller fotograferandet i sig men även processhantering. Mer infrarött kommer att läggas till framgent.
Det finns inget smeknamn vad jag vet så jag kallar den Pwgasus HotPot.

(Teknik: Orion 8" newton, Canon eos 200Da med clip-in filter UHC/Optolong L-Pro och Hoya iR920, Skywatcher EQ6-Pro, guidn Lacerta Mgen2)

Bilderna är tagna från Norra Göteborg med ljusföroreningsgrad 7-8

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by bengtr »

Hej !

Jag försökte faktisk på denna igår... men bara 10x180s det blev inte mycket :-( Ett udda objekt som nog behöver massor med tid.
Du har fått med en hel del.

I stellarium står det Embryonebulosan (Fantomens diadem) .

https://apod.nasa.gov/apod/ap140306.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag använder Optolong l-enhance , tycker det funkar väldigt bra.

/bengtr
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by Martin F »

Även jag har provat denna med sämre resultat än ditt :) Den är riktigt svår, särskilt om man har ljusföroreningar.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by PEJU »

Jovisst, så är det ju - Embryonenulosan. Ett mycket passande namn. Ett varmt tack för omdömet.
Det finns så mycket mer strukturer att hämta hem här både i och utanför detta objekt, jag kommer att försöka jobba hem det via smalspektra med iR- och UV-filter så långt det kan gå. Man önskar att man hade större ljusinsläpp (och mindre disighet) men det blir till nästa säsong hoppas jag.

L-enhance är väl lite smalare i spektrat vad jag minns, men ett fantastiskt bra filter också.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by PEJU »

( f.ö refuserade jag nästan 80 minuter av sumpiga exponeringar bl.a pga dålig fokus och en timmes missad guidning då guidekabeln till monteringen av oförklarliga skäl hoppat ur... Surt värre)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC1333 Pegasus Hot Pot (?) - Peter Juhlin-Taberdo

Post by timokarhula »

Nebulosan borde istället heta Perseus Hot Pot. Såg den visuellt med min C-8 i december 1998.

/Timo K

Return to “Bilder”