Mer eller mindre spacing?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Mer eller mindre spacing?

Post by Martin F »

Hej!

Jag såg nån gång info om hur man vet om man behöver lägga till eller dra av spacing beroende på vilken deformation man får på stjärnor i hörnen.
Om man har "bananer" i hörnen respektive om man har "strålar mot mitten".

Nån som fattar vad jag menar och vet svaret? :)
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by Robert Habolin »

fattar men kommer inte ihåg, tror det är för kort om du har bananer. men är ju 50/50

häls / Captain Obvious

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by hahied »

Säkraste sättet är att mäta fokusläget för en stjärna i hörnet samt för en centralt belägen.
Om hörnstjärnan fokuserar längre in jämfört centralstjärnan behöver du lägga till spacing.

//Hans
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Mer eller mindre spacing?

Post by Martin F »

hahied wrote:Säkraste sättet är att mäta fokusläget för en stjärna i hörnet samt för en centralt belägen.
Om hörnstjärnan fokuserar längre in jämfört centralstjärnan behöver du lägga till spacing.

//Hans
Men jag upplevde att kantstjärnorna aldrig riktigt kom ifrån bananformen, även när de var i fokus. Och att det skiljde sig mellan filter med olika tjocklek. Skulle därför vilja testa med spacing men vet inte om det ska vara mer eller mindre :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by hahied »

I så fall är det nog inte bara fel spacing mellan ccd och field flattener utan även någon annan aberration som bidrar.

//Hans
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by Martin F »

hahied wrote:Säkraste sättet är att mäta fokusläget för en stjärna i hörnet samt för en centralt belägen.
Om hörnstjärnan fokuserar längre in jämfört centralstjärnan behöver du lägga till spacing.

//Hans
Jag testade nu och det verkar bli bättre fokus i hörnen om jag flyttar fokuseraren utåt, så då borde det vara något mindre spacing som är önskvärt?
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by hahied »

Ja det stämmer. Att du behöver flytta ut fokuseraren för att få skärpa i hörnen betyder att din flattener överkompenserar bildfältskurvaturen. Kompensationen minskar om du kortar avståndet mellan flattener och kamerasensorn. Det är dock små justeringar som behövs. Om det går prova att minska 1 mm i taget. Toleransen för rätt avstånd är liten, oftast bara +/- 1 mm. Hoppas det löser sig !

//Hans
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by Martin F »

hahied wrote:Ja det stämmer. Att du behöver flytta ut fokuseraren för att få skärpa i hörnen betyder att din flattener överkompenserar bildfältskurvaturen. Kompensationen minskar om du kortar avståndet mellan flattener och kamerasensorn. Det är dock små justeringar som behövs. Om det går prova att minska 1 mm i taget. Toleransen för rätt avstånd är liten, oftast bara +/- 1 mm. Hoppas det löser sig !

//Hans
Tack! Ja, jag visste att den är känslig med avståndet så jag har köpt distanser för att kunna variera +-1mm. Jag tror att jag kommer att behöva ha lite olika beroende på vilka filter jag tänkt använda också. Mina LRGB-filter är nog betydligt tunnare än mina Astrodon 3nm, som detta var. Säg att jag hittar perfekt avstånd för mina tjocka Astrodonfilter, när jag sen kör tunnare filter ska jag då förvänta mig behov av mer eller mindre spacing?
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mer eller mindre spacing?

Post by hahied »

Med tunnare filter ska du minska spacing. Tumregeln är att när man för in ett filter adderar man spacing med 1/3 av filtrets tjocklek. Astrodons filter är 3 mm och även om dina andra filter mot förmodan är 2 mm tunnare talar vi om än ändring på 2/3 mm. Detta borde ligga inom toleransen. Bäst är naturligtvis att ha parfokala filter.

//h

Return to “Teleskop allmänt”