Objekt: M33 Triangulum galax
Exponering: 27x900s
Fotograf: Attila Dezsö
Teleskop: 152/740 Maksuzov-Newton
Kamera: CAm 86 OSC CCD cooled camera
Kommentar: Äntligen klart väder!

Klicka for att se stor version av bilden
Nej, Jag kör med guiding. Men ingen "magic" en enkelt SW50mm sökare, och en ASI120mm mini guide cam. Jag rekommendera den här kamera, perfect för guiding, och jätte känslig. Till ex jag har fotat igår med hästhuvud nebula, och jag har kört med 1.5 sec för guiding. Då jag har sett flame nebula i PHD2 guide bilder.. Så en gång till: PHD2, 50mm sökare, ASI120mm mini. PHD2 setting... Det är liten svårare, men det bero många olika variabel. Finns några bra youtube videos som visar hur man ska göra den setup.blomma wrote:Fantastiska bilder du tar, har lite frågor.
Tar du verkligen 27 st 15 min (900sek) bilder. Vad har du för guidning, har för mig jag läst att du kör oguidat.
Förstår att det är fin utrustning du har, själv kör jag med dslr fortfarande har inte vågat mig på annat.
Köpte mig en ASI224 för några veckor sedan men inte mer än provkört än så länge. Mycket att lära, börjat med Sharpcap programmet.
Du som har erfarenhet vad tycker du man skall tänka på i programväg, utrustning mm så man inte kör på för hårt i början så man tröttnar. Vet att det ibland strular och när man tänker på svenska vädret så får man inte många chanser.
Detta har jag idag, TS 107 apo, Canon d600 moddad och d6, skywatcher eq6 pro, ASI224, PS, PHD2, DPS,
Peter