M45 - David Björkén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

M45 - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45
Exponering: 2 tim 10 min
Fotograf: David Björkén
Teleskop: Sky-Watcher Evostar 80ED Pro
Kamera: Canon EOS60D
Kommentar: Astrofotopremiär. Bilden tagen strax utanför Jokkmokk 20/11. EQ6-R pro, egenmoddad 60D, Evostar 80ED pro, inget filter. Polinställning mha Sharpcap pro. Sequence Generator Pro, phd2. Efterbearbetad i deep sky stacker och photoshop. 26x300sek+10 darks, 20 flats, 50 bias

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 - David Björkén

Post by kribba »

Gratulerar till din premiär bild! Bra med detaljer du fått fram.
Kanske inte nån nackdel om du skulle dra ner kontrasten
lite. Testa blir kanske en mjukare bild.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M45 - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

kribba wrote:Gratulerar till din premiär bild! Bra med detaljer du fått fram.
Kanske inte nån nackdel om du skulle dra ner kontrasten
lite. Testa blir kanske en mjukare bild.
Tack och tack för tipset, ska testa det! Jag antar att det kommer ta ett tag att utveckla en känsla i efterbearbetningen. Jag har jobbat med bildbehandling i många år, men det är delvis nya tekniker och sätt att tänka inom astrofotandet. Fantastiskt kul att sätta sig in i dock! :)
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M45 - David Björkén

Post by Robert Habolin »

För att vara din första astro bild är den fantastisk. Riktigt bra! Precis som Kribba säger, kan ta tillbaka lite en aning så slipper du "bruset" oxo. Kan även vara bra att maska stjärnorna när du stretchar, så kan man få fram den svaga nebulositeten utan att blåsa ut stjärnorna. Men det är en aning knivigt att få till snyggt med masker, så kolla youtube tutorials, finns en hel del bra!
Sen rent färgmässigt är det blåa kanon, men saknas lite de andra. Finns stjärnor runt M45 som drar åt det gula/röda hållet oxo, men stjärnorna här e i stort sett bara blåa eller färglösa. Så kolla färgbalansen lite! men som sagt, grym första bild!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M45 - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Robert Habolin wrote:För att vara din första astro bild är den fantastisk. Riktigt bra! Precis som Kribba säger, kan ta tillbaka lite en aning så slipper du "bruset" oxo. Kan även vara bra att maska stjärnorna när du stretchar, så kan man få fram den svaga nebulositeten utan att blåsa ut stjärnorna. Men det är en aning knivigt att få till snyggt med masker, så kolla youtube tutorials, finns en hel del bra!
Sen rent färgmässigt är det blåa kanon, men saknas lite de andra. Finns stjärnor runt M45 som drar åt det gula/röda hållet oxo, men stjärnorna här e i stort sett bara blåa eller färglösa. Så kolla färgbalansen lite! men som sagt, grym första bild!!
Tackar, bra tips! Jag är imponerad hur mycket info man kan få ut ur en gammal 60D.. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle skaffa en dedikerad astrokamera, men köpte en begad 60D som jag dissekerade. Nu i början har huvudfokus varit att få till bra data.. sätta sig in i de olika programmen och se till att guidning funkar bra. Jokkmokk ligger ju lite drygt 66 grader N och monteringen klarar 65, så jag få luta stativet något. Polinställning mha sharpcap underlättade mycket!
Nu ska jag sätta mig in i efterbehandling i detalj och försöka få en bra känsla. Har jobbat professionellt i Adobe CS i rätt många år, så har en hyfsad grund men sen är det nya sätt att tänka och nya metoder att lära sig. Grymt skoj! :geek:
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 - David Björkén

Post by kribba »

60D är en bra start :good: Jag har en astro moddad 600D, är samma sensor. Har jämfört bilderna jag fick med en kyld ASI1600färg som jag haft ( motsvarande 294MC idag ).
Är en minimal skillnad (kylning har mer fördel under aug-okt). Mono kamera är däremot en annan historia, med helt andra möjligheter.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M45 - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

kribba wrote:60D är en bra start :good: Jag har en astro moddad 600D, är samma sensor. Har jämfört bilderna jag fick med en kyld ASI1600färg som jag haft ( motsvarande 294MC idag ).
Är en minimal skillnad (kylning har mer fördel under aug-okt). Mono kamera är däremot en annan historia, med helt andra möjligheter.
Misstänkte det också. 60D är bra att börja med och känner jag mig redo nån gång, så hoppar jag nog på en dyr monokamera på en gång. Kylning är oftast inget problem här heller.. 8) Snarare blir det nog en utmaning och intressant att se hur det går när det droppar ner mot -30 och under, som det ofta gör vintertid när det är klart.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 - David Björkén

Post by kribba »

Jokkmokk har rätt mörka himmlar kan man antaga :D
Men tips köp ett Ha clip-in filter till 60D , så får du mer isolerad röd kanal ( den dominerande kanalen i nebulosor ). Mixa 50/50 med vanliga röd kanalen
i Photoshop för extra tryck ( på M45 har det naturligtvis ingen betydelse ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M45 - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

kribba wrote:Jokkmokk har rätt mörka himmlar kan man antaga :D
Men tips köp ett Ha clip-in filter till 60D , så får du mer isolerad röd kanal ( den dominerande kanalen i nebulosor ). Mixa 50/50 med vanliga röd kanalen
i Photoshop för extra tryck ( på M45 har det naturligtvis ingen betydelse ).
Redan inköpt! :) Har dock inte hunnit testa det riktigt än, mer än några exponeringar på hjärtnebulosan. Himlen kan vara väldigt bra.. åker man någon mil västerut mot fjällvärlden är det 1 på Bortleskalan. Senaste månaden har det klara vädret till största delen lyst med sin frånvaro, men det ser faktiskt lite lovande ut till veckan så jag håller tummarna!
felixfors
Posts: 1
Joined: 2019-12-01 16:17:48
spamtest: JA

Re: M45 - David Björkén

Post by felixfors »

bortsett ifrån skärpan så var bilden riktigt schysst! :) Well done!
https://tribusoft.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”