Sidan stängs ner periodvis!?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Finns det ngr nyheter om sidans framtid?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by micke187 »

Ja de skulle va intressant och veta. Den senaste veckan har sidan varit nere mer än den nånsin varit. Har bara kunnat varit inne ett fåtal timmar denna vecka. Så de är ju tråkigt att de är såhär :/
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Magnus Bj
Posts: 4
Joined: 2019-11-03 22:37:12
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Magnus Bj »

Sidan/ servern/ mjukvaran(?) är så instabil att man blir glatt överraskad när det väl fungerar. Synd.

Som nybörjare i området vill jag gärna ha tillgång till ett forum. Finns det några andra forum som någon kan rekommendera?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

https://www.astronet.dk/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://forum.astronomisk.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Vad betyder det, att ni gett upp eller?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

Hej Kribba,

Vet inte vem du addresserat ditt svar till men saken är den att ägaren av sidan jobbar för att lösa problemen.

Det är ju nu så att Astronet inte är någon officiell sida, och på det sättet inte sponsrad på något sätt. Den är skapad av en privatperson, bekostad av en privatperson och underhållen av samma person - och några medhjälpare - som gör sitt bästa för att få sidan att fungera.

Som sagt, det arbetas för att få allt att fungera! Det må ta sin tid. Det får vi helt enkelt acceptera!

Jag kan förstå din frustration men så är det.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Miska »

Håller med @Jonas gällande tålamodet ni medlemmar får visa.

Hade det varit så enkelt som många tror, så hade hela sajten flyttats utan problem till en ny server för länge sedan och då hade vi sluppit downtimen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by rudibr »

Hvis det blot drejer sig om phpBB, dvs forum filer og SQL database, så er det en ret simpel operation.

Jeg flyttede astronet.dk fra et test domæne til det nuværende domæne på under en time:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=49&t=36

Der findes masser af vejledninger for dette:
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3.1/kb/

Men astronet.se forside, galleri og mere, kender jeg intet til.
/Rudi
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by ofranzen »

Det finns nog många som är villiga att hjälpa till men som inte fått gensvar. Jag har sett flera som vill donera en slant till hjälp och många sitter nog på kunskap och erfarenhet som kan vara till nytta. Själv är jag programmerarare med hyfsad erfarenhet av servermigrering. Vill någon "officiell" ha hjälp så får de gärna fråga. Om inte annat bara för att bolla någon idé eller för att någon annan ska göra lite grovjobb. Jag vet hur mycket tid det kan ta att testa ny mjukvara eller få något gammalt att leka snällt i ny miljö eller vad som nu är planen. Ni har min mailadress.

/Ola
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Juicy6 »

Miska wrote:Hade det varit så enkelt som många tror, så hade hela sajten flyttats utan problem till en ny server för länge sedan och då hade vi sluppit downtimen.
Det är alltså pengar det handlar om? Och det är många här som vill betala för stabil upptid. Ge oss ett nummer att swisha valfritt bidrag till, så kan pengarna användas till hårdvara, mjukvara, experthjälp eller servertid. Jag skickar 250 kr till att börja med, men vart???

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Miska »

Juicy6 wrote:
Miska wrote:Hade det varit så enkelt som många tror, så hade hela sajten flyttats utan problem till en ny server för länge sedan och då hade vi sluppit downtimen.
Det är alltså pengar det handlar om? Och det är många här som vill betala för stabil upptid. Ge oss ett nummer att swisha valfritt bidrag till, så kan pengarna användas till hårdvara, mjukvara, experthjälp eller servertid. Jag skickar 250 kr till att börja med, men vart???

Christer, Uddevalla
Om beslutet hade varit mitt hade jag satt upp en ny server med detsamma och påbörjat förflyttningen, men eftersom jag har inte access till allt som har med servern att göra så kan jag inte bara "ta" datan och flytta något. 250kr räcker gott och väl för en årlig avgift med tanke på att servern jag själv använder kostar inte mer än 320kr/mån (inkl moms).
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by jwarell »

Vi har dragit igång en migrering av Astronet inkl SVO etc till SAAF:s server som ligger på webbhotell med 100% upptid. Har inte exakt koll på hur långt detta har kommit men nödvändiga mjukvaruinstallatione roch föreberedelser har gjorts. Terje, Robert och Anders jobbar med projektet. Hoppas det snart ska vara avklarat så vi får ett stabilt forum igen. SAAF tar hela kostnaden förstås.

Johan Warell

Ordf SAAF
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Tack för informationen, Johan, och tack SAAF för insatsen. Hoppas migreringen går bra och vi får stabila SVO databas och forum.

Passar på att tacka också er som har drivit detta av egen regi under lång tid.

/H.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by micke187 »

jwarell wrote:Vi har dragit igång en migrering av Astronet inkl SVO etc till SAAF:s server som ligger på webbhotell med 100% upptid. Har inte exakt koll på hur långt detta har kommit men nödvändiga mjukvaruinstallatione roch föreberedelser har gjorts. Terje, Robert och Anders jobbar med projektet. Hoppas det snart ska vara avklarat så vi får ett stabilt forum igen. SAAF tar hela kostnaden förstås.

Johan Warell

Ordf SAAF
Låter strålande! :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by ofranzen »

Uppenbarligen har något fungerat. Tack till alla inblandade.

/O