Sidan stängs ner periodvis!?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by wilt »

kribba wrote:Kan man ha Astronet som en diskutionspunkt på
Sektionsmötet tro?
Bra idé!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by wilt »

Robert wrote:Hej

Vi kanske kör SAAF:s server.
Så vi kanske väljer den inställer den.

Mvh Robert
Bra idé!

Sedan en tid körs ju saaf.se på en server som står på ett serverhotell.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Hans Bengtsson »

Låter som en bra idé med SAAF-servern!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Miska »

Jag har föreslagit extern server flertalet gånger just pga all downtime, säkerhetsfrågor osv.
Juicy6 wrote:Hej

Vad kan vi medlemmar göra för att hjälpa till att få ett stabilt Astronet? Kan vi bidra med pengar, hårdvara eller kunskaper? Kanske ett medlemskap för några hundralappar per år skulle generera tillräckligt med medel för stabil drift? Jag tror något radikalt måste hända nu.

Christer, Uddevalla
Några hundralappar per år räcker gott och väl att köra en server på serverhallen som jag har min server hos, och då får man en dedikerad 19" 1U rackserver.
Mer info här: https://www.server4you.net/dedicated-server" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara det här året har jag haft 0 downtime med servern. ^^
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Det blir jättebra om vi hinner prata om detta på sektionernas träff. Det är uppenbart att Astronet och tillhörande SVO behöver en bättre drift. Forumet är också i behov av uppdatering och en bättre strategi mot spammare. Som @Miska skriver är webhoteller inte dyra. Hur många medlemmar har SAAF? Det räcker sannolikt långt med ca 10 kr ökning i årsavgift för att bekosta säker server drift och underhåll samt uppdatering av komponenter.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Astronet var uppe som hastigast på Sektionsmötet nu i helgen. Men frågan kvarstår hur vi löser problemen?
Är det hårdvaran i servern som inte funkar eller är det problem i mjukvaran? Hur kan vi hjälpa till?
Skulle det räcka med att flytta över Astronet till SAAF:s server hotell, eller måste mer till?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

Hur det än är, så är detta - vad jag förstår - ett diskussionsforum skapat av privatpersonen Robert Wahlström - och att det är han som bestämmer framtiden för detta.
Vad jag vet, har SAAF ingen direkt koppling till detta fora. Det är Robert som "äger" det.
Är det inte så det förhåller sig?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by rudibr »

Hvis astronet.se ikke har noget med SAAF at gøre, så vil jeg helt klart anbefale at bruge et web hotel. Så er I 100% uafhængig og får en stabil og driftsikker løsning.

Og ja, det koster nok 1000,- kr eller lidt mere om året, men det kan evt dækkes af sponsore.
Jeg har, ud over tid, kun meget få personlige udgifter på astronet.dk, det meste er dækket af annoncører, som hver betaler ca DKK 500,- pr år.
/Rudi
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Bengt »

Jonas wrote:Hur det än är, så är detta - vad jag förstår - ett diskussionsforum skapat av privatpersonen Robert Wahlström - och att det är han som bestämmer framtiden för detta.
Vad jag vet, har SAAF ingen direkt koppling till detta fora. Det är Robert som "äger" det.
Är det inte så det förhåller sig?
/Jonas
Det är Robert som skapat detta forum helt rätt Jonas .
Sen har det ju funnits ett samarbete . Det finns ju en hel variabel databas kopplat till detta.

Robert skrev senast häromdagen om det på mitt forum astropixlar ” Vi kommer köra nån annan. på en server som står på ett serverhotell. Vi får se vilken vi välj sen.”

Sitt lugnt i båten säger jag .
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Hans Bengtsson »

Det finns väldigt starka kopplingar mellan SAAF och Astronet. Exempelvis skriver SAAF på sin startsida "Astronet, vårt forum". Sedan några år tillbaka är väl Astronet, om jag förstått saken rätt, SAAFs officiella diskussionsforum.

Som Bengt nämner ovan, har ju SAAFs variabelsektion sin databas (med nästan 200 000 observationer) på Astronet, och har byggt hela sin verksamhet kring forumet.

Plus alla andra kopplingar.

Mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

Hans Bengtsson wrote:Det finns väldigt starka kopplingar mellan SAAF och Astronet. Exempelvis skriver SAAF på sin startsida "Astronet, vårt forum". Sedan några år tillbaka är väl Astronet, om jag förstått saken rätt, SAAFs officiella diskussionsforum.

Som Bengt nämner ovan, har ju SAAFs variabelsektion sin databas (med nästan 200 000 observationer) på Astronet, och har byggt hela sin verksamhet kring forumet.

Plus alla andra kopplingar.

Mvh
Hans Bengtsson
Hej Hans,

Visst är det så men det gör det ändå inte till SAAF:s eget fora.
De kan inte styra över det utan att fråga skaparen/ägaren - och det är som det ska vara.

Jag anser ändå det är bra att denna fråga aktualiseras, så att det inte finns risk att några misstag begås.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Bengt »

Jonas wrote:
Hans Bengtsson wrote:Det finns väldigt starka kopplingar mellan SAAF och Astronet. Exempelvis skriver SAAF på sin startsida "Astronet, vårt forum". Sedan några år tillbaka är väl Astronet, om jag förstått saken rätt, SAAFs officiella diskussionsforum.

Som Bengt nämner ovan, har ju SAAFs variabelsektion sin databas (med nästan 200 000 observationer) på Astronet, och har byggt hela sin verksamhet kring forumet.

Plus alla andra kopplingar.

Mvh
Hans Bengtsson
Hej Hans,

Visst är det så men det gör det ändå inte till SAAF:s eget fora.
De kan inte styra över det utan att fråga skaparen/ägaren - och det är som det ska vara.

Jag anser ändå det är bra att denna fråga aktualiseras, så att det inte finns risk att några misstag begås.

Bästa Hälsningar

Jonas
Håller med dig Jonas !

Robert är upphovsman till forumet och hur detta ska skötas får ju kommuniceras med upphovsman och gå rätt till.
Skriver Robert att han jobbar på en lösning så får vi nöja oss med det så länge .
Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Hans Bengtsson »

Kan inte tänka mig att SAAF ens skulle komma på tanken att på något otillbörligt sätt komma över äganderätten till något forum, det är inte aktuellt och finns inte på kartan.

Det jag reagerade en smula mot var uppfattningen (se Jonas inlägg) att det inte skulle finnas någon direkt koppling mellan SAAF och Astronet, det skulle lätt kunna misstolkas som att det inte finns någon direkt koppling mellan SAAF och Astronet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Bengt »

Robert sitter ju med i Saaf som
Ledamot, redaktör webbsidan, administratör Astronet

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

Hans Bengtsson wrote:Kan inte tänka mig att SAAF ens skulle komma på tanken att på något otillbörligt sätt komma över äganderätten till något forum, det är inte aktuellt och finns inte på kartan.

Det jag reagerade en smula mot var uppfattningen (se Jonas inlägg) att det inte skulle finnas någon direkt koppling mellan SAAF och Astronet, det skulle lätt kunna misstolkas som att det inte finns någon direkt koppling mellan SAAF och Astronet.

Mvh
Hans Bengtsson
Det finns en direkt koppling till ASAK och AAF också men det gör inte att vi gör anspråk på inflytande över Astronet.

Nå. Jag hoppas vi kan låta denna lilla kontrovers vara avslutad nu. Robert Wahlström är den som avgör Astronets framtid!

Med vänlig hälsning

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt