Gilla-knapp på AstroNET

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Gilla-knapp på AstroNET

Post by pava0555 »

Det finns medlemmar här som tar helt fantastiska bilder med sin utrustning. Jag brukar titta på och studera massvis med bilder på AstroNET, men det är sällan jag skriver ett inlägg till fotografen för att visa min uppskattning att hen laddat upp bilden. Jag tycker att det fattas en "Gilla" knapp på AstroNET. Detta skulle vara perfekt lösning, och då kan fotografen se om det finns något intresse för bilden man tagit.

En "Gilla"-knapp på inlägg vore också bra, liknande som den som har på t.ex. Cloudy Nights och Stargazers Lounge.

Är detta något administratörerna har funderat på? Kanske för mycket jobb? :D
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Bengt »

Personligen hoppas jag vi slipper se denna ytliga trend på astro forum . Säger det ändå med bakgrund jag redan är moderator för en astronomi grupp Facebook. Finns redan så det räcker och blir över med gilla på twitter instagram Facebook mm .
Styrkan med ett sånt här forum är ju riktig respons med konkreta råd och tips .
Dessutom är det en intressant tråd finns ju redan en räknare på trådarna hur många som läser .
Bengt
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Juicy6 »

Bengt wrote:Personligen hoppas jag vi slipper se denna ytliga trend på astro forum . Säger det ändå med bakgrund jag redan är moderator för en astronomi grupp Facebook. Finns redan så det räcker och blir över med gilla på twitter instagram Facebook mm .
Styrkan med ett sånt här forum är ju riktig respons med konkreta råd och tips .
Dessutom är det en intressant tråd finns ju redan en räknare på trådarna hur många som läser .
Bengt
Like.jpg
Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Miska »

Fanns en tanke att sätta in "Like"-knapp förut, men det är lite komplicerat med Facebooks utvecklingssidor att få sånt att fungera, då de har inga riktiga guider om hur man gör det.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by rudibr »

På astronet.dk anvender jeg denne plugin, det fungerer fint:

https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2397266

Læs mere her:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=26&t=42
/Rudi
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by stoffe »

Tycker denna funkar bra :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Jonas »

Bengt wrote:Personligen hoppas jag vi slipper se denna ytliga trend på astro forum . Säger det ändå med bakgrund jag redan är moderator för en astronomi grupp Facebook. Finns redan så det räcker och blir över med gilla på twitter instagram Facebook mm .
Styrkan med ett sånt här forum är ju riktig respons med konkreta råd och tips .
Dessutom är det en intressant tråd finns ju redan en räknare på trådarna hur många som läser .
Bengt
Hej Bengt - och alla andra!

Det måste väl ändå vara bättre att uttrycka sin synpunkt genom att avge det genom en symbol än att inte tycka något alls?
Det är inte alltid man, av olika orsaker, har tid att skriftligt kommentera ett inlägg eller en bild på ett relevant sätt och då kan en symbol vara en bra signal.

Systemet man har på https://www.astronet.dk/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; fungerar alldeles utmärkt. Dessutom tror jag att detta val finns att välja i programvaran för hemsidan. Är det inte så rudibr (Rudi Rasmussen)?

Hur som helst röstar jag för införande av detta!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by magnahrl »

Bra tråd Pablo!

Jag röstar också för en gilla-knapp. Det finns så oerhört många magiskt fina bilder här på AN. Jag är ingen astrofotograf och begriper mig inte på teknikaliteterna vad gäller bilderna, bara att jag kan se att de är skickligt tagna osv och väldigt vackra. Då känns det lite svårt att bara gå in och skriva fint, vackert, tjusigt etc...En gilla-knapp skulle kännas bra för att visa min uppskattning av bilden och arbete som ligger bakom. Om man känner och vill gå in med mer av egna nyanser i sina åsikter, uppskattning och ev kritik och råd är det självklart det bästa. Men en Gilla-knapp vore ändå trevligt tycker jag. Behöver inte vara tecken på en grund och oengagerad åsikt.
Självklart kunde en gilla-knapp också gälla vanliga skrivna inlägg eller vad som...

Clear Skies,
Magnus A.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by rudibr »

Jonas wrote:...
Systemet man har på https://www.astronet.dk/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; fungerar alldeles utmärkt. Dessutom tror jag att detta val finns att välja i programvaran för hemsidan. Är det inte så rudibr (Rudi Rasmussen)?
...
Jo, det er et plugin til phpBB, man kan jo prøve det. Hvis det ikke er en success, er det nemt at fjerne igen.

Administrator kan i ACP bestemme, hvilke "reactions" der må anvendes. De enkelte brugere kan endda selv i UCP bestemme, hvilke reaktioner de vil have på deres indlæg. Jeg har f.eks bestemt, at jeg ikke orker at have negative reactions:
phpBBReactions.png
/Rudi
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Miska »

Tack @rudibr för länken och bilden, men innan vi inför något till forumet tycker jag att vi får igång den ordentligt.

Tror en ren ominstallation till en proper server skulle lösa problemet och därefter importerar man databasen till det nya stabila.
Layouten går att flytta över utan problem. Viktigast är att allting fungerar innan vi lägger in något nytt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by pava0555 »

Kul att det finns intresse för en gilla-knapp.... :D
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by ragge »

stoffe wrote:Tycker denna funkar bra :good:
+1

Ragnar
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by rudibr »

Miska wrote:Tack @rudibr för länken och bilden, men innan vi inför något till forumet tycker jag att vi får igång den ordentligt.

Tror en ren ominstallation till en proper server skulle lösa problemet och därefter importerar man databasen till det nya stabila.
Layouten går att flytta över utan problem. Viktigast är att allting fungerar innan vi lägger in något nytt.
Det lyder fornuftigt, først at flytte til en anden server.
Jeg anvender one.com og er rigtig godt tilfreds.
/Rudi
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by Miska »

rudibr wrote:Det lyder fornuftigt, først at flytte til en anden server.
Jeg anvender one.com og er rigtig godt tilfreds.
Ja det fanns snack om att flytta servern till SAAFs server, men vet inte hur det kommer bli ens.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Gilla-knapp på AstroNET

Post by kribba »

Vilken server kör ni på nu och vad har varit det
huvudsakliga problemet? Är det hårdvaran som
går ner eller är det nån mjukvaru konflikt?
Tänker om det diskuteras under helgens SAAF möte!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.