Jag kör en SW ED80 tub med SW HEQ5 montering genom PHD2.
I vintras när jag var alldeles färsk på det här med astrofotografering så låg min guidning på runt 1,5-2 i RMS.
Efter hjälp från er på forumet så har jag nu kommit ner i RMS en aning men framförallt ligger mitt RMS mer stabilt.
Jag har börjat balanserat riggen lite öst-tungt, även om jag inte märker så stor skillnad mot neutral balansering.
När jag guidar idag så ligger min RA på 0,8-1 i RMS och jag kommer inte lägre än så.
Nu har jag testat allt mellan himmel och jord.
Monteringen är omoddad och inköpt ny från astrosweden i våras.
*Har uppdaterat mitt guideteleskop från 162mm till ett 242mm,
*Balanserat väldigt öst-tungt, lagomt samt neutralt.
*Justerat dreven så dom rullar väldigt lätt med fingertopparna flera rotationer.
*Nytt litium fett på alla drev.
*Både aggresiva och lugna inställningar i PHD2.
*Polinställer väldigt noggrant genom SharpCap tills jag har ca 00.00.03 avvikelse.
*Avvägt monteringen innan polinställning.
*Vridit teleskopet så det är balanserat i "tredje dolda axeln" då jag har fokusmotorn på ena sidan och guidetuben på andra sidan.
*Dragit alla kablar under teleskopet och fäst allt med karborreband på den fast delen av monteringen. (inget dinglar bakom kameran)
*Satt vikter på teleskopet så jag har kunnat använda den andra motvikten och på så sätt fått riggen tyngre och mer stabil.
*Kalibrerar där meridianen möter ekvatorn. (några grader norr och inom 1h)
Min guidning tenderar att ligga på 0,6 första minuten dock, men sen drar nånting iväg och ligger stabilt på 0,8-1 i RMS.

Jag hoppas att någon av er kan se nånting uppenbart fel i min setup och kan komma till undsättning.
Tackar som ödmjukast för all hjälp.

Samt om någon vet något serviceställe i mellansverige som är duktiga på att plocka isär och kontrollera monteringar så mottages tips.
Önskar er en trevlig helg.
Mvh Andreas