NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7293 Helixnebulosan
Exponering: 72*2min
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12" AP067
Kamera: ASI294P
Kommentar: Dualband filter på osc. Lätt bearbetning i Nebulosity. Bildskala 0.6"/pixel. Inte många fotoner som lyckades tränga igenom diset. Ökat den blåa och gröna kanalen med 70% för att kompensera absorptionen i atmosfären. Hade hoppats kunna få fram mer data men ingen tur med vädret. Blir förhoppningsvis tillfälle igen om någon vecka.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by ragge »

Roligt att få se denna från "våra" (nåja) trakter, ett av mina favoritmotiv faktiskt, men den ligger ju ännu lägre här uppe på 58 grader. Snyggt, och bra kvalité.
Men den är lite klippt i lågdagrarna, utom i grönt där det slår över lite. Jag testade att balansera så gott jag kunde och även stretcha lite mer :
helix.jpg
Man kan faktiskt ana strukturer till vänster (upptill) långt utanför de synliga röda delarna. Lite mer exponering kan lyfta ytterligare. Har du använt kalibreringsbilder till denna, och i så fall vilka/vilken typ av kalibrering anser du vara viktigast ?

/Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by Torbjörn »

Trevligt att se en fin bild av detta enastående objekt. Fint fångat :good:

Den är inte lätt härifrån vårt nordliga land så det är roligt att se lyckade resultat.

/Torbjörn
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by hahied »

Snyggt Håkan!

Försöker jag fota så lågt från min trädgård blir det mot något av grannens fönster, nog inte så populärt :) .

/Hans
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by Jonas »

Båda bilderna är betydligt bättre än den bild på samma objekt jag tog från Brösarps Norra backar 2007.
Som ursäkt kanske det kan tillåtas att min bild togs med en Canon 350D. Det har hänt lite sedan dess ...
Bilden finns i mitt galleri - om intresse finns.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ragnar, när jag vill få en uppfattning om den "naturliga" färgbalansen så brukar jag titta lite på astrobin med filter "dslr" (så jag slipper alla smalbands bilder).

Tidigare så hade jag bara ställt in debayer matrisen efter objekt som stod lite högre på himmeln men när du påpekade att min m16 var väl röd så kollade jag på astrobin på m16 dslr bilder som var tagna lite längre söderut och konstaterade att du hade helt rätt. För m16 tyckte jag att det blev lite mer likt med 60% extra i O3 för att kompensera förlusterna.

I Pixinsight finns PhotometricColorCalibration som jag kan använda när jag kommit igång med denna. Fungerar förmodligen inte så bra med dualband filtret men kan vara värt att testa.

För Helix så var det helt enkelt alldeles för disigt. Kunde inte se en stjärna för blotta ögat under 20 grader från horisonten. Hoppas få något bättre tillfälle om någon vecka. Visst finns det mer att plocka fram men det är så dåligt sn så jag bara kapade bort den informationen och ansträngde mig inte så mycket med färgbalansen. Bifogar en 2 min bild som visar vad som ligger mellan 0..300 (av 65000) när dark är borttagen.
helix.jpg
/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7293 Helixnebulosan - Håkan Barregård

Post by ragge »

En enkel metod som jag använder för att bedöma och justera färgbalansen är att göra några samplingar utanför motivet, där det borde vara "tomma rynden". Här vill man ha rgb-värden som någorlunda balanserar varandra (men ändå inte helt svart, jag brukar sträva efter c:a 10-30 för resp r, g och b). I Photoshop kan man sampla och justera manuellt med curves-verktyget vilket jag gjorde med din Helix, men PI har det mer avancerade DBE (Dynamic Background Extraction). PhotometricColorCalibration har jag inte testat, jag är väldigt mycket nybörjare i PI.
Med den här metoden får färgerna i motivet bli som de blir (man blir ofta förvånad), bilden är ändå hyfsat "rätt" i färgerna om man lyckats hitta neutrala referensområden i bakgrunden.

Ragnar

Return to “Bilder”