Jag har ju varit med om finare nätter men det är något speciellt med säsongsavslutningen. Dammet från Sahara kan man se här:
https://dust.aemet.es/forecast" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra sida för att hålla koll på Calima på Kanarieöarna, och nu har vi tydligen fått en minicalima här med...
Det ser ju ut att försvinna snart. Skönt, för även om jag lägger ner Herschel 2500-projektet för säsongen nu den 27 april så kör jag vidare med annan djuprymd t o m 6 maj.
@ Timo
Jodå jag orkade jobba igår men jag hade en "dip" vid 14-tiden när det kändes rätt segt...
Det är inte många som har loggat dem i Deep Sky Log heller. Verkar mest vara Steve Gottlieb och kanske någon mer som har gjort det.
Att döma av de där galaxernas svårighetsgrad så är de definitivt fall för dig

2,1 miljarder ljusår! Det var ett rejält avstånd det. Grattis till rekordet Timo, sånt är kul!
Så du skall med på en sådan vandring? Det låter kul, och det kan väl vara värt att nämna om du får tillfälle för det är ju ett stort naturvärde att kunna se stjärnhimlen bra.
By the way: Jag tog en time lapse-film i förrgår från ungefär 23 till 02 lokal tid så man ser hur det mörknar i början av filmen och hur det börjar ljusna lite på slutet innan jag stängde av kameran. Hela natten så att säga!
/Torbjörn