IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Elefansnabelnebulosan
Exponering: Ha:19*5min O3:18*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Ett första test med 3nm O3 och Ha. Fick inte till fler exponeringar än såhär och hade lite problem med form på stjärnor i hörnen. Tror att jag måste blända ner mitt teleobjektiv ett steg.
Körde bicolour med syntetisk grön kanal. Tycker att det blev ganska bra trots allt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

ser ju kanon ut! riktigt tajt o fint. Kanske önskar mig lite mer blått i O3 dock. men det krävs oftast väldigt mycket tid för det!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:ser ju kanon ut! riktigt tajt o fint. Kanske önskar mig lite mer blått i O3 dock. men det krävs oftast väldigt mycket tid för det!
Jag önskar mig också mer blått men får inte till det på nåt bra sätt när Ha är så stark. Några tips? Jag brukar testa lite enligt metoden på Lightvortexastronomy.com.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by kribba »

Snyggt Martin! Håller med om tips för att få fram mer blått (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Hög kvalité på denna, bra jobbat. Kul att du fått ordning på tekniken !

/Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by taipan »

Martin F wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Elefansnabelnebulosan
Exponering: Ha:19*5min O3:18*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Ett första test med 3nm O3 och Ha. Fick inte till fler exponeringar än såhär och hade lite problem med form på stjärnor i hörnen. Tror att jag måste blända ner mitt teleobjektiv ett steg.
Körde bicolour med syntetisk grön kanal. Tycker att det blev ganska bra trots allt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sjust bild.
Nyfiken, hur gör man för att ändra bländare på ett EF objektiv med en astrokamera ansluten? Brukar ju göras elektroniskt via kameran annars..
Sen tänker jag, beskärningsfaktorn på den kameran du har gör ju automatiskt att den kantoskärpa som eventuellt skulle finnas i objektivet försvinner. Det är ju avsett för en större sensor. Lite samma sak som när man använder ett EF objektiv till en APS-C kamera. Du blir ju inte vinjetering och kantoskärpa lite farlig pga beskärningsfaktorn.. Eller tänker jag fel??
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

taipan wrote:
Martin F wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Elefansnabelnebulosan
Exponering: Ha:19*5min O3:18*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Ett första test med 3nm O3 och Ha. Fick inte till fler exponeringar än såhär och hade lite problem med form på stjärnor i hörnen. Tror att jag måste blända ner mitt teleobjektiv ett steg.
Körde bicolour med syntetisk grön kanal. Tycker att det blev ganska bra trots allt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sjust bild.
Nyfiken, hur gör man för att ändra bländare på ett EF objektiv med en astrokamera ansluten? Brukar ju göras elektroniskt via kameran annars..
Sen tänker jag, beskärningsfaktorn på den kameran du har gör ju automatiskt att den kantoskärpa som eventuellt skulle finnas i objektivet försvinner. Det är ju avsett för en större sensor. Lite samma sak som när man använder ett EF objektiv till en APS-C kamera. Du blir ju inte vinjetering och kantoskärpa lite farlig pga beskärningsfaktorn.. Eller tänker jag fel??
Du tänker rätt, men jag har fortfarande vissa problem på full bländaröppning. Inget som syns vid normalt foto men astrofoto ställer extrema krav på aberration, coma etc. På fullformat skulle det bli ännu värre.

Nedbländning fick jag tips från någon här på forumet om att sätta objektivet på systemkamera, välja önskad bländare, trycka på nedbländningsknapp och ta loss objektivet samtidigt. Då behåller det den bländaren. Sen koppla till astrokameran.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Körde en vända till och plågade O3-datat genom alldeles för hård stretch. Blev ändå hyfsat.
Image

Skickat från min E5823 via Tapatalk
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: RE: Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by taipan »

Martin F wrote:
taipan wrote:
Martin F wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Elefansnabelnebulosan
Exponering: Ha:19*5min O3:18*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Ett första test med 3nm O3 och Ha. Fick inte till fler exponeringar än såhär och hade lite problem med form på stjärnor i hörnen. Tror att jag måste blända ner mitt teleobjektiv ett steg.
Körde bicolour med syntetisk grön kanal. Tycker att det blev ganska bra trots allt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sjust bild.
Nyfiken, hur gör man för att ändra bländare på ett EF objektiv med en astrokamera ansluten? Brukar ju göras elektroniskt via kameran annars..
Sen tänker jag, beskärningsfaktorn på den kameran du har gör ju automatiskt att den kantoskärpa som eventuellt skulle finnas i objektivet försvinner. Det är ju avsett för en större sensor. Lite samma sak som när man använder ett EF objektiv till en APS-C kamera. Du blir ju inte vinjetering och kantoskärpa lite farlig pga beskärningsfaktorn.. Eller tänker jag fel??
Du tänker rätt, men jag har fortfarande vissa problem på full bländaröppning. Inget som syns vid normalt foto men astrofoto ställer extrema krav på aberration, coma etc. På fullformat skulle det bli ännu värre.

Nedbländning fick jag tips från någon här på forumet om att sätta objektivet på systemkamera, välja önskad bländare, trycka på nedbländningsknapp och ta loss objektivet samtidigt. Då behåller det den bländaren. Sen koppla till astrokameran.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Ok. Sjyst tips. Har planer att använda mina kamera objektiv oxå nämligen..
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Martin F wrote:Körde en vända till och plågade O3-datat genom alldeles för hård stretch. Blev ändå hyfsat.
Se där, det lyfte bilden rejält. Jag har gjort likadant de få gånger jag kört Ha + O3 (har dock bara 12 nm, har jag för mig att det är) - pressat och brusbehandlat O3-datat rejält, sedan blandat in det och använt resultatet bara som ett färglager.

En helt annan fråga - vilken teknik har du för att fokusera ett kameraobjektiv ? Bahtinovmask ? Vrider fokusringen direkt med fingrarna eller med något hjälpmedel ? Resultatet är ju lyckat så jag undrar om du har något trix att dela ?

/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:
Martin F wrote:Körde en vända till och plågade O3-datat genom alldeles för hård stretch. Blev ändå hyfsat.
Se där, det lyfte bilden rejält. Jag har gjort likadant de få gånger jag kört Ha + O3 (har dock bara 12 nm, har jag för mig att det är) - pressat och brusbehandlat O3-datat rejält, sedan blandat in det och använt resultatet bara som ett färglager.

En helt annan fråga - vilken teknik har du för att fokusera ett kameraobjektiv ? Bahtinovmask ? Vrider fokusringen direkt med fingrarna eller med något hjälpmedel ? Resultatet är ju lyckat så jag undrar om du har något trix att dela ?

/Ragnar
Bahtinov plus mikrofokuserare (tror jag den heter). Två ringar man skruvar fast. Finns på Astrosweden.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by MrZ »

Riktigt bra blev den! Fullt med detaljer men ger ändå en behaglig mjuk känsla som jag gillar!
Snyggt jobbat :good:

MVH/Zoltan
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by MrZ »

By the way, jag gillar orginal versionen mer!
/Zoltan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Den andra tycker jag är kanon! Får en dimension till då.. Man brukar som sagt få vara rätt elak mot O3 data. Samma med S2.

Därav många som använder Tone mapping för NB bilder. HA är i stort sett ALLTID mycket starkare. Undantag för objekt som Veil Nebula, M27 och några fler där O3 är väldigt starkt och dessutom separerat från HA.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1396 Elefansnabelnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Den andra tycker jag är kanon! Får en dimension till då.. Man brukar som sagt få vara rätt elak mot O3 data. Samma med S2.

Därav många som använder Tone mapping för NB bilder. HA är i stort sett ALLTID mycket starkare. Undantag för objekt som Veil Nebula, M27 och några fler där O3 är väldigt starkt och dessutom separerat från HA.
Hur menar du med tone mapping? Jag tar gärna alla tips jag får [emoji5]
Jag gjorde en stjärnfri version av O3, stretchade stenhårt och blandade med min normalstretchade O3.

Men det blir ju brusigt. Funderar på om man kan göra ett Lum-lager av normalstretchade Ha+O3 och använda som luminans på den hårdstretchade versionen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk