M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 Eagle nebula
Exponering: 75x2min över 3 nätter
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12" AP067
Kamera: ASI294P
Kommentar: Dualband filter på osc. Lätt bearbetning i Nebulosity. Bildskala 0.6"/pixel. Då den står lågt på himmeln så har jag fått korrigera atmosfärisk dispersion i G’MIC GIMP plugin.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Post by ragge »

Ser väldigt bra ut med tanke på den låga deklinationen. Och "naturligt" processad, vilsam för ögonen.
Men färgbalansen kanske har rubbats med dual-filtret, det känns som lite röd-stick över hela bilden. Möjligen att ett cls-typ filter hade gett lite färgvariation, åtminstone på stjärnorna.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Post by hbar »

Håller med om att den blir röd då jag inte ändrat på färgbalansen (förhållandet mellan Ha o O3). När objektet ligger så lågt på horisonten så absorberas säkert O3 komponenten mer av atmosfären. Att bara öka upp denna utan mer avancerad bildbehandling (som jag ännu inte bemästrar) så blir det väldigt onaturliga stjärnor men jag bifogar en bild där jag minskat rött med 40%
m16-red.jpg
Dispersionen i atmosfären har jag bara korrigerat för värdet i mitten (ca 2 pixlar), i nederkant hade behövts mer. Den varierar också under serien då jag började på ca 15 grader över horisonten o slutade runt 13 viket också förändrar den en del. Där är även en del geometrisk distorsion som delvis kan bero på att jag stackade (av praktiska skäl) på okorrigerade bilder och stacknings programmet har därför behövt arbeta med ellipser som har lite olika utseende på olika delbilder pga varierande transparens. Hade en hel del rotation mellan serierna eftersom de är tagna tre dagar i följd med upp o nedmontering av kamera.

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Post by hbar »

Här har jag istället gjort det på den ursprungligt stackade bilden och då ökat grönt o blått med 60% för att kompensera absorptionen i atmosfären.
m16m2x75v2.jpg
Vet inte vad som är lagom men tycker själv att detta blev lite bättre så jag byter ut den ursprungliga bilden och lägger den här (för jämförelse)
m16m2x75.jpg
Kan förhoppningsvis få till något lite snyggare när jag lärt mig lite mer om pixinsigth men jag tycker det är svårt att få en smalbands bild att se naturlig ut. Tack för synpunkter Ragnar.

/Håkan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M16 Eagle nebula - Håkan Barregård

Post by Martin F »

Den sista versionen tycker jag ser riktigt bra ut! Snyggt!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”