Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Post by Karl Sitell »

Hej

(Lite osäker om jag kommit rätt)

Mitt lilla SW Skyliner Dobson 150 mm har trots sin ringa tyngd ganska hög friktion mellan bottenplatta och stativ. Vid vridning är det som att den lätt fastnar.

Har provat med teflonspray samt silikonspray vilket egentligen inte har hjälpt.

Är ens klossarna av teflon på denna typ av sw-dobs?

Om någon har tips på enkel och billig förbättring skulle det uppskattas storligen!

(Funderade på att sätta dit då kallade ottomanrullar, men de bygger lite högt.)

Mvh Karl
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Post by Bengt »

Gso har bättre konstruktion . Vet inte hur lätt det är byta men det bästa hade varit sätta dit en sån här.
https://www.astroshop.eu/miscellaneous/ ... ng/p,14260" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Post by Karl Sitell »

Tack. Ja detta hade absolut varit bättre. Jag tror att nya,större, SW Dobson är utrustade med något liknande.

GSO-varianten är lite dyr för detta teleskop (som inte används så mycket nu). Stort tack för tipset. Kanske blir något sådant framöver i alla fall.

Mvh Karl
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Post by martinl »

Börja med att göra rent klossarna och glidytorna noga. Nästa steg brukar vara att skära till ett par runda brickor av lämpligt plastmaterial och lägga mellan markplattan och basen runt bulten basen roterar runt. Det avlastar klossarna något. Huruvida SW använder teflon vet jag inte, men det går säkert att lista ut genom att söka på utrikiska forum som cloudynights.com. Risken med rullar av olika slag är att friktionen istället blir för låg.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Minska friktionen i bottenplatta SW Dobs

Post by ragge »

En sådan här rullar antagligen för lätt, men kanske kan den modifieras med en lagom broms (filt-tassar eller dylikt):
https://www.ikea.com/se/sv/p/snudda-snu ... -90074483/

/Ragnar

Return to “Teleskop allmänt”