Perseiderna 12/8

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Perseiderna 12/8

Post by Jonas »

Hej,

Här i Kristianstad samlades 6 medlemmar i ASAK vid obset klockan 20 för att förbereda observationskvällen.

Vi hade en otroligt klar och fin förkväll med så många fina ljud från naturen runt om oss. En vacker himmel efter solnedgången och bra seeing.
När mörkret infann sig, satt vi alla vända mot Perseus och inväntade stjärnfallen.

Tyvärr blev resultatet för kvällen ganska fattigt. Vi räknade i runda tal 20 Perseider under en tidsrymd av ca. 3 timmar (21:00-24:00).
Hur som helst hade vi en trevlig kväll med mycket diskussioner om ditten och datten som resulterade i både seriösa tänkvärdheter och skratt!
Vår slutsats: Även om vi inte ser så mycket av det vi är där för att observera, är det värdefullt med denna typ av träffar. Vi hade det både roligt och mysigt i den vackra omgivningen. Det ger sammanhållning!

Beträffande bilder, var vi två som fotograferade. Ingen av oss lyckades fånga en enda Perseid!

Som sagt, vi hade en kanonfin kväll i Kristianstad med väldigt fint väder men lyckades inte se mer än runt 20 Perseider.
Vi är alla ändå väldigt nöjda med kvällen!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Perseiderna 12/8

Post by Peter R »

Hej Jonas,

väldigt trevlig rapport :good:
Var det natten 12-13 eller 13-14 ni var ute.

Jag var själv ute till efter midnatt 12-13 men det var aningen disigt så det var mest för att observera Saturnus i teleskopet.
Mitt slötittande på himmeln i övrigt gav inga perseider.

2013 fångade jag ett 50-tal meteorer under 5 timmar med min all-sky fisheye från Stockholm http://astronet.se/view_image.php?id=2690&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan dess tycker jag kanske lite ovetenskapligt att de har minskat för varje år.
2018 fångade jag 6 st under 3 timmar och förra året fastnade bara 1-2 st under ca samma tid. Stockholm är naturligtvis ingen bra plats då man missar de flesta som är ljussvaga men det kanske ändå visar på en trend.

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Perseiderna 12/8

Post by Jonas »

Hej Peter,

Det var natten 12:e till 13:e.

Vi är ju inte så vetenskapliga av oss utan satt mest och myste, skämtade, drack kaffe etc. Vi ser det mer som en "happening".

Vi hade inga teleskop ute under kvällen, bara ett par fältkikare. Jag tycker som du att det blivit färre Perseider de senaste åren. Kanske beror det på vilken del av kometsvansen Jorden passerar?

Hälsar,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 12/8

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

För att, från visuella observationer, få en uppfattning om en svärms aktivitet krävs noggranna analyser av ZHR-värden. Annars kan man få i stort sett vilka resultat som helst. Ett exempel på en analys av det imponerande maximet för Perseiderna 2016:

https://www.meteornews.net/2017/06/25/m ... -analyses/" onclick="window.open(this.href);return false;

Från IMO-data skulle man förmodligen kunna sammanställa maximala ZHR- värden för Perseiderna under de senaste decennierna. Kanske finns redan någon färdig sådan lista på nätet?

ZHR vid max brukar för Perseiderna ligga i intervallet 60-120. Jag har inte läst om någon allmänt nedåtgående trend.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”