Variabelbulletinen

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Variabelbulletinen

Post by wilt »

Variabelbulletinen nummer 2 finns för nedladdning
Variabelbulletinen nr 2.pdf
(709.46 KiB) Downloaded 372 times
.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Härligt och lite oväntat med ett nytt nummer av bulletinen! Tusen tack Gustav!

Jag kan parentetiskt nämna att en av variablerna i bulletinen, V667 Cas, fick lite extra internationell uppmärksamhet när jag skrev en kort artikel om den (med karta) i Sky and Telescope. Den hette då fortfarande NSV 1098. Jag fick då några brev från olika observatörer i olika länder, och indiska forskare önskade få tillgång till våra individuella observationer (vilka jag förstås skickade till dem).

En italiensk rapport hänvisade till artikeln jag skrivit ... men de kallade i sin rapport stjärnan felaktigt V1098 Cas!

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: Jag kan parentetiskt nämna att en av variablerna i bulletinen, V667 Cas, fick lite extra internationell uppmärksamhet när jag skrev en kort artikel om den (med karta) i Sky and Telescope. Den hette då fortfarande NSV 1098. Jag fick då några brev från olika observatörer i olika länder, och indiska forskare önskade få tillgång till våra individuella observationer (vilka jag förstås skickade till dem).

En italiensk rapport hänvisade till artikeln jag skrivit ... men de kallade i sin rapport stjärnan felaktigt V1098 Cas!

Mvh
Hans Bengtsson
Kul bakgrundsstory, spännande! Skall kolla upp artikeln i S&T.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror att artikeln hette "A Brand New Mira Star" (ungefär). När jag läste redaktörernas version före publicering så upptäckte jag att "Sonneberg Observatory" hade ändrats till "Sonneberg Observatory, Sweden". Att nämna landet var ju i och för sig rimligt, men det hade ju varit bättre med korrekt land ... jag hann dock meddela redaktionen före tryckning så ingen skada skedd.

Margareta W skrev nog också något om stjärnan i Populär Astronomi.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by ThomasK »

Det var en trevlig överraskning med en nytt nummer av bulletinen! :good:
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

En spännande och lite svagare mira strax intill V667 Cas är V727 Cas, eller NSV 1020 som den kallades innan den fick sitt slutliga variabelnamn. Precis som för V667 Cas hade Mike Collins gjort en oberoende upptäckt av variabiliteten (den misstänktes vara variabel redan på 30-talet), och gjort en visuell magnirudsekvens.

Margareta W började spana efter stjärnan i januari 1990, och hann göra 24 negativa obsar innan hon fick syn på den, vilket skedde 23 augusti samma år. Tre dygn senare kunde även jag göra en positiv obs. Det var mycket spännande! Vi hade ju inte i förväg den blekaste aning om när denna mira skulle kunna tänkas bli synlig.

V727 Cas följs numera fotometriskt ganska noggrant inom sektionen. VSX refererar förresten till en artikel i The Astronomer som Mike Collins och Margareta skrev gemensamt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by DHEB »

Instämmer att det var en trevlig överraskning att få bulletinen i e-posten idag.

Tack Gustav!

/H.