O-C diagram för Miror

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Katarina H »

Det var verkligen något utöver det vanliga! Har läst några sidor bara än så länge. Det är inte jättevanligt att 'do-ers' oxå är så bra på att skriva vad de gjort. Skall läsa!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

En intressant egenskap speciellt hos miror med lite längre period än genomsnittet är ju tendensen att utveckla platåer och pucklar under tilltagande fasen. Vid en visuell inspektion av kurvan för t ex Chi Cyg ser man omedelbart att detta är en puckelmira, eller platåmira om man så vill.

Jag har aldrig sett någon objektiv, matematisk definition av puckelmiror. Vilken möjlighet skulle det finnas att konstruera ett sådant mått? En tanke kunde vara att mirans "puckelindex" kunde ges som ett värde 0-100, där 0 betyder att puckel/platå aldrig har observerats, och där 100 betyder att en puckel/platå förekommer i varje cykel (Chi Cyg skulle få 100 eller nära 100). En puckelmira kunde då definieras som en mira med puckelindex 50 eller högre, alternativt om det finns något annat värde som naturligt skiljer puckelmirorna från andra miror.

En puckel/platå är ju ett parti i tilltagande kurvan där kurvans lutning är signifikant mindre än före och efter det partiet. Borde gå att matematiskt definiera? Jag inser givetvis att frågan är komplex och avancerad men kanske inte omöjlig? Eftersom det hittills, såvitt mig bekant, aldrig utarbetats något puckelindex kunde ett sådant säkerligen få internationellt genomslag i branschen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by DHEB »

ThomasK wrote:Jag har nu skrivit ett dokument på svenska om miror, min databas med maximum för miror, O-C diagram, analys av mirors period, simulering av miror och O-C diagram, Eddington & Plakidis-metoden och en lista med kandidater på miror med periodförändringar med mera.

Jag har försökt dokumentera mitt arbete och erfarenheter med miror och analys av miror de senaste 8 åren dels för min egen skull men jag hoppas det kan vara av intresse även för andra variabelintresserade. Det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig på när man skriver, hoppas det inte blivit alltför obegripligt.

Dokumentet finns på http://var.astronet.se/doc/MirorOchO-C.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; eller på SVO -> Publikationer -> Miror och O-C diagram
Mycket fint jobb, Thomas. Grattis och tack!

En liten observation är att utan länk blir detta mycket svårt att hitta. Det är inte varje dag man tittar i "var.astronet.se/doc". Detta är kanske nåt man kan organisera om i webbsidan.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Björn »

Ett mycket imponerande arbete du har gjort här, Thomas!
Intressant att ta del av bakgrunden till din forskning, men också att lära sig mer om miror i allmänhet.
Skall läsa igenom det hela i lugn och ro när tiden medger :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:En intressant egenskap speciellt hos miror med lite längre period än genomsnittet är ju tendensen att utveckla platåer och pucklar under tilltagande fasen. Vid en visuell inspektion av kurvan för t ex Chi Cyg ser man omedelbart att detta är en puckelmira, eller platåmira om man så vill.

Jag har aldrig sett någon objektiv, matematisk definition av puckelmiror. Vilken möjlighet skulle det finnas att konstruera ett sådant mått? En tanke kunde vara att mirans "puckelindex" kunde ges som ett värde 0-100, där 0 betyder att puckel/platå aldrig har observerats, och där 100 betyder att en puckel/platå förekommer i varje cykel (Chi Cyg skulle få 100 eller nära 100). En puckelmira kunde då definieras som en mira med puckelindex 50 eller högre, alternativt om det finns något annat värde som naturligt skiljer puckelmirorna från andra miror.

En puckel/platå är ju ett parti i tilltagande kurvan där kurvans lutning är signifikant mindre än före och efter det partiet. Borde gå att matematiskt definiera? Jag inser givetvis att frågan är komplex och avancerad men kanske inte omöjlig? Eftersom det hittills, såvitt mig bekant, aldrig utarbetats något puckelindex kunde ett sådant säkerligen få internationellt genomslag i branschen.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag har börjat undersöka detta lite grand. Programmet som beräknar max från observationer gör en polynomkurva för varje max. Min idé är att använda andraderivatan från det polynomet och hitta en nollpunkt på den tilltagande delen. Denna indikerar var kurvan planar ut. Sen gäller det att hitta rätt område att undersöka på kurvan, vid max och min planar ju kurvan alltid ut och det ska inte räknas. Sen får man nog ha en gräns för hur mycket kurvan planar ut i t.ex. förhållande till meddellutningen för att en platå ska räknas
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Spännande! Kommer inte som någon överraskning att du redan börjat titta på saken...

Om "puckliciteten" hos enskilda miror kunde kvantifieras, skulle det öppna dörren för att kolla många intressanta statistiska samband som kanske finns: puckelindex vs period, puckelindex vs spektralklass, puckelindex vs amplitud, osv. Kanske även skillnader mellan platå och puckel kunde komma in i bilden, liksom platåns/puckelns längd.

Mycket smått och gott som knappast har undersökts tidigare. Och en intressant fråga är om puckelmirorna och de övriga mirorna bildar två distinkta grupper, eller om det finns en glidande övergång mellan dem.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Databasen med maxima över miror är nu uppdaterad med maxima från 2017 och 2018. 10 nya stjärnor har också tillkommit, V666 Cas, V667 Cas, LV Cyg, 1760 Cyg, VV Gem, BR Gem, NP Her, AY Oph, V450 Oph och AN Peg. Jag hade hoppats att få med datarelease 7 från DASCH i denna uppdatering men släppet av den har blivit framflyttad till augusti så den får komma med i en senare uppdatering.

Totalt blev det ca. 1400 nya maxima i den här uppdateringen och databasen innehåller nu nästan 67100 maxima.

Som vanligt nås databasen via http://var.astronet.se/mirainfooc.php" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://var.astronet.se/mirainfoper.php" onclick="window.open(this.href);return false; om man bara vill se hur perioden för mirona ändras. Databasen nås också via menyn på SVO och Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram för miror.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Hiskeligt bra jobbat, som alltid!

Jag vet förresten lite i förväg när du har en uppdatering på gång, eftersom veckobrevet jag får från AAVSO då är kilometerlångt! Den här gången finns mina obsar för ca 250 olika miror med.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote: Jag vet förresten lite i förväg när du har en uppdatering på gång, eftersom veckobrevet jag får från AAVSO då är kilometerlångt! Den här gången finns mina obsar för ca 250 olika miror med.

Mvh
Hans Bengtsson
Erkänner mig skyldig. :D
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Jag har nu uppdaterat min databas med maxima över miror med maxima för åren 2019 och 2020. Totalt blev det ca. 1500 nya maxima i den här uppdateringen och databasen innehåller nu nästan 68600 maxima för 509 miror.

I de här uppdateringarna med nyare maxima har jag tidigare hämtat en hel del uppgifter från AAVSO:s motsvarande samling med maxima och minima för långperiodiska variabler. Tyvärr har AAVSO sedan ett par år slutat att uppdatera sin samling. Detta tillsammans med att många miror är dåligt observerade i AAVSO och VSOLJ (japanska variabelorganistationen) har gjort att jag denna gång mer än tidigare har fått använda ASAS-SN för att få fram alla maxima. ASAS-SN är en fantastisk resurs, men det tar lite tid att ladda ner datan från dem. Dessutom gör de numera sina observationer med g-filter vilket gör att magnituderna inte är riktigt jämförbara mot de tidigare V och visuella magnituder jag använt i min databas. Därför har jag i denna uppdatering valt att lämna magnitud-fältet tomt för maxima som bygger på ASAS-SN data.

Som vanligt nås databasen via http://var.saaf.se/mirainfooc.php" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://var.saaf.se/mirainfoper.php" onclick="window.open(this.href);return false; om man bara vill se hur perioden för mirona ändras. Databasen nås också via menyn på SVO och Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram för miror.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Lysande jobb, som alltid!

Det komplicerar analyser att ASAS-SN växlat från V till g, precis som du skriver. Å andra sidan blir nu V-mätningarna (och B och R) av bortglömda miror än viktigare eftersom de håller sig till samma fotometriska system hela tiden.

Mvh
Hans Bengtsson