Nattsudd med EAA!

Metoder för astrofotografering
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Äntligen en klar natt över Stockholm. Var väl en månad sen sist känns det som. Kallt som attan var det dock.
Tog ut C6:an och stackade lite i Sharpcap.Båda bilderna är runt 15 minuter i total exponering ( m51 och M3 ).
Attachments
M51eaa.jpg
M51eaa.jpg (58.73 KiB) Viewed 6829 times
M3eaa.jpg
M3eaa.jpg (53.29 KiB) Viewed 6829 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

Stiligt! Föredrar du Sharpcap eller astrotoaster för EAA? Ägnade mig själv åt lite samma sak igår. Kännas som att du får bättre stjärnor i hörnen än vad jag får med min c6. Vad har du använt för kamera och korrektor, samt hur har du monterat allt?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Tack Martin! Jag har aldrig testat astrotoaster så har svårt att uttala mig, har bara Sharpcap. Men försöker lära mig mer och mer o testa
inställningar. Här har jag bara binnat 2x2.
Som sagt C6 på EQ6. Startar upp hela kittet i APT och platesolvar mot målet. Sen disablar jag ASI1600MC kameran och byter till Sharpcap ( APT
styr fortfarande EQ-6:an i bakgrunden ). TS focal reducer är oftast på. När jag plåtade Trapezium stjärnorna körde jag dock utan.
EAA är lite lättsammare tycker jag än traditionell AP. Man ser resultatet direkt och tar inte hela natten (-:
Ute i trädgården ser det ju något gråare ut på skärmen. Bilderna jag lagt upp här har jag kört ABE i Pixinsight på för att få bort
vinjetteringen och sen ett vanligt Histogram för att bara placera vit/svart nivå rätt. Men det är oxå allt jag gjort.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

OK, ts reducer är kanske bättre än celestrons. Om du använder astrotoster kan du livestacka med flats, har inte testat själv men borde göra att det går att stretcha lite hårdare för att se mer. Vinjetteringen är ju ganska kraftig på c6 med reducer.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Lägg gärna upp ngr av dina bilder. Kul och jämföra!
Funkar med flats i Sharpcap oxå (tror jag) och även darks ( kör bara darks än så länge ). Men det går så fort
och bara köra ABE i Pix om man vill göra bilderna presentabla tycker jag.
C6 känns inte som ett idealiskt AP teleskop ( men fin visuellt ). Tror Starizonas reducer ska ge ngt mindre coma, men har inte testat själv.
Tänker mig en uppgradering i framtiden antingen till en 130-140mm refraktor, eller liksom Habolin gjorde och gå till 8 tum RC.
Vi får se, har inte budget i år ändå för det, så kör vidare med det jag har nu.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

Håller med angående c6:an, inte idealiskt men går ändå att ta ganska ok bilder och blir ju en trevlig bränvid med reducer. Personligen känner jag inte att det är teleskopet som begränsar mig för tillfället utan snarare min färdigheter. :D Sparade tyvärr inte så många frames, men lät grejerna stå och fota medans jag sov så fick ihop 2,5 h på M81. Ville mest testa min nya kamera. Funderar dock på om min kollimering var lite off, bytte ut skruvarna nyligen mot insex och kollimerade bara mot en artificiell stjärna. Var lite ivrig att testa kameran så gav inte teleskopet någon kärlek.

Har bara kört lite ABE och en simpel stretch på luminansdatat jag samlade.
Attachments
Bodes_neb_Firstlight_asi1600mmcool.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Det är ju rätt bra data du har där. Lite vinjettering
men inte så mycket. Skulle aldrig våga lägga mig
och sova när riggen går. Datorn har hängt sig
ngr gånger men monteringen rullat vidare.
Klart skulle man ha Paramount eller AP grejer kanske
det är en annan grej (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

Har både mjukvarugränslägen och hårdstopp på min Cgx montering. Det plus bra kabelhantering gör att jag känner mig ganska trygg. Har även en dator bredvid sängen som börjar larma på högsta volym när PHD tappar sin guidestjärna. Så känner mig ganska trygg. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Så här såg min M81 ut från förra våren med min C6 ut om du vill jämföra. Jag har dock mindre data här än i din version +
att detta är med DSLR.
Attachments
m81.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

Aah, kul att se en jämförelse! Som du säger de är väldigt lika på många sätt. Känns som du haft lite bättre tracking, mina stjärnor är liiite avlånga, men ändå acceptabla. Hur lång tid hade du på den bilden? Måste säga att jag är förvånad över hur stor skillnad det gör med den kylda kameran. Känns även som att bruset är mycket lättare att hantera med brusreducering. Det är liksom lite mer på pixel nivå än stora blobbar som man kan få med dslr.

Förresten, vet du när din c6 är tillverkad/köpt? Jag har problem med interna reflektioner i tuben som går genom primärspegeln, är tydligen ett produktionsfel de hade på tidiga modeller i Nexstar SE serien. Den är lite ljusgrå och blänker ganska tydligt när ströljus kommer in. Har beställt hem mattsvart optisk färg som jag ska måla med invändigt, återkommer med rapport om huruvida kontrasten blivit bättre. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Jo jag tycker EQ6:an har väldigt bra tracking. Vad jag minns är det runt 60- 80min ( 40 sek subbar , sen överexponerar jag nästan
med mina ljusföroreningar utan filter ). Jag köpte min C6 begagnad, men det känns som den var relativt ny ( plockad från en Nexstar C6 ).
Orange tub och XLT coatings . Märkligt det där med interna reflektioner har aldrig sett det. Har dock fixat ströljus skydd längst fram
av vanlig svart papp. Ser kanske lite billigt ut, men funkar :D
Attachments
IMG_2502.JPG
IMG_2502.JPG (20.4 KiB) Viewed 6613 times
IMG_2503.JPG
IMG_2503.JPG (38.33 KiB) Viewed 6613 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by MartinS »

Förmodligen har du en tub som är tillverkad efter att celestron rättade till felet. Ganska uppenbar tabbe måste man ju ändå säga. Det finns en tråd om detta på CN. https://www.cloudynights.com/topic/4197 ... alo-rings/" onclick="window.open(this.href);return false;

Haha, har lite liknande, att gammalt liggunderlag som jag klippt till. :green: Fick problem med att daggskyddet rör på sig så ska göra något fäste till skenan under. Har du klistrat fast sökarhållaren på tuben? Upplevt problem med flex?

Såhär se min rigg ut nu, många prylar blir det. :) Tror att kameran eventuellt måste komma fram lite, sitter 10 mm längre bak än vad celestron rekommenderar.
Attachments
53797777_784106895296718_8140530929501208576_n.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Din tub ser galet professionell ut jämfört med min :D Jo antagligen som du säger så är min tillverkad efter felet fixades.
Har inte testat så mycket än med guidning på C6, då refraktorn och linser har varit mina huvudredskap hittills.
Men ska testa guidningen o eventuella flex fel mer nu i vår om vädrets makter äntligen kan vara lite snällare mot oss...
Annars så möjliggör ju livestackning att guidning inte alltid är nödvändigt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

Lite nattsudd ikväll oxå! M106 drygt 15 min stackat.
Attachments
mer106.jpg
mer106.jpg (37.62 KiB) Viewed 5973 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nattsudd med EAA!

Post by kribba »

En EAA kortis på Leo oxå när jag skulle ställa skärpan. Tog sen vanlig AP på Leo, ej ännu bearbetat.
Attachments
leo.jpg
leo.jpg (39.34 KiB) Viewed 5963 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.