Oflyt, som vanligt

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Oflyt, som vanligt

Post by Nilaya »

Bestämde mig för att rigga monteringen och kalibrera polsökare och guidescope. Första gången med EQmod så ska bli intressant :) startar upp allt å använder synscan manualen som musmatta (något ska ju synscan va bra för). Efter mycket om och men med portar hit å dit så händer detta.....

Självklart så tar det extra lång tid med uppdateringen. Jaja, påt igen!

Vad har ni för historier att berätta om kvällar där allting gått riktigt snett?
Attachments
73FC4A8D-860B-4094-BAE2-580F7FA888AA.jpeg
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Katarina H »

Haha vilken MARDRÖM! Windows 10 har vi hittills lyckats stoppa på vår dator.
Några riktigt sämst-kvällar är nog alla kvällar (3-5 st) med ett goto-teleskop. En gång råkade jag putta till stativet. En annan så glömde jag nivellera det. Sen finns kvällar när jag letat efter nåt länge typ en timme och inte hittat det. Tex RX Cas. Fy 17! :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Tannerswe »

Det händer allt lite saker hela tiden men det finns väl ett par saker som sticker ut.

En var för ca 3 år sedan då jag packade jag in prylarna i bilen och begav mig längst upp på norra Öland, en resa på ca 1.5 tim från Kalmar.

Väl framme satte jag upp teleskopet och gjorde allt klart och var redo för kalibrering av guidningen. Då jag insåg att jag inte fått med mig datorn.

Och inte heller hade jag med mig någon handkontroller till monteringen eller vanlig kamera heller. Nackdelen med att vara 100% teknikberoende...

Så det vara bara att packa ihop och åka hem igen och det blev inga bilder denna kväll [emoji23]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Nilaya »

Katarina H wrote:Haha vilken MARDRÖM! Windows 10 har vi hittills lyckats stoppa på vår dator.
Några riktigt sämst-kvällar är nog alla kvällar (3-5 st) med ett goto-teleskop. En gång råkade jag putta till stativet. En annan så glömde jag nivellera det. Sen finns kvällar när jag letat efter nåt länge typ en timme och inte hittat det. Tex RX Cas. Fy 17! :D

Katarina
Jaa, alltid är det något som krånglar. Har dock inte så mycket val gällande operativsystem. Har varken licens eller någon skiva för Windows XP så får dras med 10. Funkar iofs ganska bra endå :)
Tannerswe wrote:Det händer allt lite saker hela tiden men det finns väl ett par saker som sticker ut.

En var för ca 3 år sedan då jag packade jag in prylarna i bilen och begav mig längst upp på norra Öland, en resa på ca 1.5 tim från Kalmar.

Väl framme satte jag upp teleskopet och gjorde allt klart och var redo för kalibrering av guidningen. Då jag insåg att jag inte fått med mig datorn.

Och inte heller hade jag med mig någon handkontroller till monteringen eller vanlig kamera heller. Nackdelen med att vara 100% teknikberoende...

Så det vara bara att packa ihop och åka hem igen och det blev inga bilder denna kväll [emoji23]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Fy-f*an! va arg jag hade blivit på mig själv. Sånna kvällar kommer man aldrig glömma antar jag :)
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by kribba »

Första gången för drygt 2 år sen då jag skulle rigga EQ-6 och refraktorn så missar jag hur man skruvar fast monteringen ( skruven var i trodde jag ).
Stöter till monteringen och allt dunsar i jorden. Kvällen blev givetvis totalförstörd, och jag fick ta in allt och gå igenom i detalj.
Trodde det var katastrof, men otroligt nog klarade sig det mesta. Allt hade landat på guideskåpet som jag sen fick byta ( det enda ).
Numera dubbel checkar jag att allt sitter :D

Men sett till nutid så är väl vädret värsta mardrömmen. 2 bilder ( räknar bort lite korta EAA sekvenser ) sen början av december.
Förra vintern var dålig men denna har varit ännu sämre!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Nilaya »

kribba wrote:Första gången för drygt 2 år sen då jag skulle rigga EQ-6 och refraktorn så missar jag hur man skruvar fast monteringen ( skruven var i trodde jag ).
Stöter till monteringen och allt dunsar i jorden. Kvällen blev givetvis totalförstörd, och jag fick ta in allt och gå igenom i detalj.
Trodde det var katastrof, men otroligt nog klarade sig det mesta. Allt hade landat på guideskåpet som jag sen fick byta ( det enda ).
Numera dubbel checkar jag att allt sitter :D

Men sett till nutid så är väl vädret värsta mardrömmen. 2 bilder ( räknar bort lite korta EAA sekvenser ) sen början av december.
Förra vintern var dålig men denna har varit ännu sämre!
Aj! Ja det är lätt att missa om man dragit åt bottenbulten. I morgon ska de vara perfekt väder för obs här. Tänkte ha M42 som mål denna gång. Bara hoppas jag får till guiding i PHD2. Var lite bekymmer idag men som förhoppningsvis är lösta tills i morgon!

Nu helt plötsligt känns det som min windows uppdatering inte var så farlig :D
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Martin F »

Tja, när jag fotade norrsken och råkade välta stativet ner i sjön. Hej då Canon 6D och Samyang 24/1,4...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Nilaya »

Martin F wrote:Tja, när jag fotade norrsken och råkade välta stativet ner i sjön. Hej då Canon 6D och Samyang 24/1,4...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Oj. Låter dyrt! :(
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Oflyt, som vanligt

Post by Martin F »

Nilaya wrote:
Martin F wrote:Tja, när jag fotade norrsken och råkade välta stativet ner i sjön. Hej då Canon 6D och Samyang 24/1,4...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Oj. Låter dyrt! :(
En hel del gick på försäkring som tur var. Men jag missade det bästa norrskenet...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Oflyt, som vanligt

Post by Tony »

En kväll körde jag igång fotoautomatiken och gick in och fixade lite annat inomhus. Ctc och phd var igång bl a.
Så gick jag ut och kollade läget. När jag suttit ca en minut så började plötsligt att indexmärket började röra sig på ctc! Phd började även blinka..
-Kan det vara möjligt? -jo även sökarkameran indikerade en snabb rörelse!
Försökte stoppa galenskaperna i Eqmod, men det gick inte! -Sprang ut till teleskopet och slog av huvudbrytaren.
Teleskopet hade inte rört sig så mycket att den kolliderade med piren. Men det var inte många sekunder bort.
Kalibreringen gick ju åt skogen när jag bröt strömmen, men det var ju en bisak.

Nu så här efter lite tester så tror jag att det berodde på gamepadden! Den hade alltid legat utomhus.
Vid testkörning med den så tycktes den utdela slumpvisa order om hur den tyckte att teleskopet skulle röra sig.
Det hjälpte inte ens att man drog ur usb-pluggen! (nytt strömavbrott)

Nu har jag köpt en ny gamepad och nu tar jag alltid in den inomhus.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Oflyt, som vanligt

Post by anivision »

Mitt största oflyt var när jag skulle hjälpa min dotter med lite skolarbete och vi skulle ta några bilder genom min stora 25-cm newton. Skruvarna till fästet på monteringen drogs inte åt tillräckligt och hela telekoptuben drösade i backen. Tyvärr landade den på fokuseraren som lossade från tuben. Axeln mellan fokusknapparna böjdes och man kunde inte fokusera längre. Så det blev till att köpa en ny fokuserare. Dock klarade sig spegeln ;)

Return to “Övrigt”