M33 Triangelgalaxen - SvenP

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: 39x60 sek g 120
Fotograf: SvenP
Teleskop: WO FLT 132
Kamera: ASI294 MC
Kommentar: Molnen ligger som ett lock över Borlänge sedan november, med några få undantag. Man får pröva att processa om gamla bilder. M33 tycker jag är ett nästan hopplöst fall. Den ser oftast ut som en vomering eller i bästa fall en pizza. Dock prövade jag en föreslagen rutin i "Inside Pixinsight" där man delar upp bilden i småskaligt och storskaligt och processar dessa lite var för sig varefter man lägger ihop. Rutinen hjälpte att få bort den värsta smeten och få spiralstrukturen att framträda bättre. Synd att inte de allra ljussvagaste delarna framträder bättre men bakgrunden är för ljus och förorenad

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by hbar »

Hej Sven

Jag tycker du lyckats mycket bra med M33. Har precis börjat lära mig PI och där finns verkligen väldigt många verktyg att välja mellan. Har skaffat boken också men tyckte den var lite svår att komma igång med så jag håller på med några trevliga youtube tutorials till att börjar med. Behöver skaffa lite mer material att arbeta med nu men i södra Sverige har molntäcket förmodligen varit ännu envisare.

Trevligt att se lite resultat från din ASI294. Jag har inte själv hunnit använda min så mycket men när jag jämförde med min Atik 314 med smalbandsfilter så fick jag fram ett peak qe på 90% vilket tom skulle vara bättre än ASI183. Du har väl båda så hur upplever du skillnaden? 14bits omv och större sensor/pixlar ger den naturligtvis också fördelar.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by kribba »

Snyggt! Har kämpat med denna själv flera gånger.
Blev lite nyfiken när du skriver "föreslagen rutin i Inside Pixinsight" . Kan du dela med dig vilken del av boken du refererar till?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by SvenP »

Hej Håkan
Boken och Youtube är bra ingångar när man ska försöka komma igång med PI. Jag har inte kunnat jämföra kamerorna särskilt mycket då det varit få och dåliga förutsättningar för bildtagning. Tanken med 193 är att dess små pixlar och lite mindre sensor ska passa bra med min portabla utrustning som består av en TSO 71 Imaging Star APO. Båda kamerorna är lite speciella vad gäller amp glow. Det går inte att få bort denna med de kalibreringsrutiner som föreslås i "Inside Pixinsight". För att effektivt bli av med amp glow får man kalibrera med darks som har exakt samma gain och exp.tid och temp som lights och skippa skalbara darks som har längre exptid än lights. (Anges i forum på ZWO/ASI hemsida).

Visst Kribba, rutinen finns beskriven i boken, utgiven 2016 på Springers förlag, i kapitel 22 om "Multiscale, Drizzle,....." exempel 1 på sid 265 och framåt.


/SvenP
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by kribba »

Tack! Ska läsa på!
Har boken och har haft den lite som uppslagsverk hittills , har
Inte läst den ännu från pärm till pärm, men ska
försöka göra det. Grymt program är det :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by Martin F »

Jag tycker att det ser riktigt bra ut, särskilt med tanke på den begränsade exponeringstiden! Färgerna är kanske lite gulare/brunare än vad jag är van att se den men riktigt bra detaljskärpa.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by PEJU »

Fin M33, det är ju bara att bygga på. Har du provat att öka gammanivån ett par få steg för att öka luminansen lite ?
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by SvenP »

Jag har försökt och möjligen har jag någon bättre version. Exptiden är inte 60 sek som jag skrivit utan 120 sek. Jag kan få fram rätt mycket mer av spiralarmarna men det sker till priset av kraftigt ökat brus och färgglada gradienter i bakgrunden. Möjligen gör jag något fel. Det är ingen perfekt himmelsvy från min balkong. Hoppas på bättre förhållanden nästa år.

/SvenP
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - SvenP

Post by SvenP »

Jag försökte trots allt med PEJU:s tips och justerade lite i "gamma" och "offset" i Photoshop. Blev rätt bra om jag får säga det själv, tack för detta tips.
M33.jpg

Return to “Bilder”