Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månförmörkelse
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Månförmörkelse vid perigeum fotograferad i morse när förmörkelsen var maximal kl. 06:12,

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Katarina H »

Vackert!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Vackert. Jag var uppe en sväng för att se om det mot förmodan skulle vara klart men ett tjockt molntäcke täckte himmeln här.

Men kan vi inte kalla en månförmörkelse för månförmörkelse? Ordet blodmåne, eller som i det här fallet superblodmåne, verkar vara fullständigt oemotståndligt att använda i media. Jag såg bl.a ett "blodigt" inslag i Rapport igår om förmörkelsen som jag tyckte var rätt oseriöst. Ordet månförmörkelse säger så mycket mer vad det är frågan om för fenomen än blodmåne. Och är det någon som kan skilja en superfullmåne från en vanlig fullmåne bara genom att titta på den?
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack!
Du har rätt Thomas, tillbaks in i leden :D
Jag har nu ändrat texten där jag har kunnat, däremot kan jag inte modifiera rubrikerna i era svar.
Och är det någon som kan skilja en superfullmåne från en vanlig fullmåne bara genom att titta på den?
För några år sedan drogs det upp stort i media att det skulle bli en superfullmåne vilket gjorde att väldigt många gick ut för att beskåda "fenomenet". Jag hade läst att skillnaden mot en vanlig fullmåne var inte så påtaglig som media försökte få det att låta som så mina egna förväntningar var ganska låga. Men när månen gick upp upplevde jag den som markant större och ljusare än vad jag har sett tidigare. Om diametern ökar med 15% så blir ytan 30 % större vilket är påtagligt.
I natt noterade jag också att innan månen förmörkades kunde jag gå ända ner till 1/2000 sek på ISO 200 och f/6,5 vilket är kortare exponering än vanligt på en fullmåne.

För anekdoten, för nästan exakt 5 år sedan lyckades jag fotografera den minsta fullmånen, dvs vid apogeum, som har inträffat de senaste 1.000 åren men det tilldrog sig i stort sett inget intresse i media http://astronet.se/view_image.php?id=3009" onclick="window.open(this.href);return false; .

Det är lätt att dras med i euforin efter en hel natt på taket och där allt har fungerat närapå perfekt trots -12° och jättehög luftfuktighet.
All utrustning isade ner men fortsatte att fungera. Som tur var hade jag satt på dubbla värmeband på refraktorn och körde på max och då låg det ändå kvar en tunn hinna på frontlinsen men som jag hoppas går att minimera vid bildbehandlingen.
De sista 10-15 minuterna innan månen försvann bakom hustaken gick förlorade på grund av moln som kom in men bortsett från det så var det en fantastisk natt.
Mina senaste 4-5 totala månförmörkelser har alla mer eller mindre försvunnit bakom moln så det var på tiden.

/*Peter R

Så här såg det ut de sista 10-15 minuterna. Månen är fortfarande förmörkad i höger nederkant.
Sista 10-15 minuterna av förmörkelsen
Sista 10-15 minuterna av förmörkelsen
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Johan »

Riktigt tjusigt! Det var en oförglömlig syn i morse!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Peter R wrote: För några år sedan drogs det upp stort i media att det skulle bli en superfullmåne vilket gjorde att väldigt många gick ut för att beskåda "fenomenet". Jag hade läst att skillnaden mot en vanlig fullmåne var inte så påtaglig som media försökte få det att låta som så mina egna förväntningar var ganska låga. Men när månen gick upp upplevde jag den som markant större och ljusare än vad jag har sett tidigare. Om diametern ökar med 15% så blir ytan 30 % större vilket är påtagligt.
I natt noterade jag också att innan månen förmörkades kunde jag gå ända ner till 1/2000 sek på ISO 200 och f/6,5 vilket är kortare exponering än vanligt på en fullmåne.
Det var intressant, jag får försöka vara mer uppmärksam på fullmånarna framöver och se om jag också märker av effekten.
Thomas Karlsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by kribba »

Härlig bild! Gillar också att stjärnorna syns i bakgrunden.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Pelle »

Väldigt skarp och som sagt snyggt med stjärnor i bakgrunden.
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Månförmörkelse vid perigeum - Peter Rosén

Post by Martin F »

Jättefint fångat! Jag tycker ofta att de rena närbilderna på månförmörkelsen blir lite tråkiga men stjärnfältet lyfter bilden rejält!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”