Har tagit tag i guidningsproblematiken med min Celestron AVX-montering, Lodestar X2 Autoguider, Orion 50mm guideteleskop och PHD2 guideprogram igen.
Vissa framsteg, om än inte fullständiga har uppnåtts på följande sätt:
* Jag har plockat isär AVX-monteringens drivning i RA och Dec och noggrant justerat kugghjulen för minimalt glapp.
* Jag är noggrannare vid polar alignment och ligger nu max ca 10' från polen
* Jag har ökat obalansen en smula i RA och Dec genom att flytta teleskop och motvikt en aning.
Den stora förbättringen fick jag emellertid när jag kopplade guidekameran direkt till en USB-ingång på datorn istället för att gå via en passiv USB-hub gemensam med CCD-kameran och filterhjulet på teleskopet. Lärdomen är att guideprocessen kräver så snabb kommunikation att en passiv hub och gemensam USB-kabel ner från teleskopet inte räcker till! På det sättet har jag kommit ner till ungefär 1,5" guidningsfel i medeltal, vilket nog är vad jag kan uppnå med den monteringen.
Nu är ändå inte allt frid och fröjd, och därför behöver jag fortsatt hjälp. Som ni kan se av diagrammet nedan fungerar guidningen OK som den ska i 2 - 8 minuter, sedan kommer plötsligt en oväntad spik i Dec på bortåt 20". Så fortsätter det under de tre timmar som teleskopet var riktat mot samma objekt (NGC 2403). Spikarna kommer inte med regelbundet avstånd, så de kan inte orsakas av att datorn är upptagen med nedladdning av CCD-bilden var 60s. Jag har också god koll på kablar etc, och vill påstå att det inte är vind eller annan rörelse som orsakat avvikelserna.
Så vad har ni för förslag att jag ska göra nu (mer än att jag alltid ska ta bilder på max 60s så att åtminstone några blir användbara)?