M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 crab nebula x4
Exponering: 15x2m resp 30x2m
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12" AP067
Kamera: ASI294P
Kommentar: Övre bilderna 15x2min
Nedre bilderna 30x2min med dual filer (Ha+OIII)
Vänstra bilderna olinjärt stretchade
Högra bilderna linjärt stretchade
I övrigt är det ren rådata (minus dark) utan ändring av färgbalans mer än kompensering för känslighet i detektor (RGB=1:0.8:1.3)


Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Post by jwarell »

Snyggt, vilken skillnad! Hur ser Ha- och OIII-bilderna ut? Antar att du körde med 12:an? Vilken brännvidd? Ingen croppning alltså?

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Post by ragge »

Intressant jämförelse, väldigt bra att få veta vad man kan förvänta sig av ett sådant filter.
Nyfiken på vad som fanns att hämta ur datan testade jag lite snabbt att ge endast de högra bilderna en omgång olinjär stretch (dessutom selektivt applicerad, där den gör bäst nytta). Jag har alltså inte rört de vänstra bilderna.

Min slutsats är att filtret tar fram tydliga strukturer bättre, men på bekostnad av de "mjuka" och diffusa gröna gasmolnen som syns i den övre bilden.
Jag undrar hur den ofiltrerade bilden hade sett ut med lika mycket exponering som de filtrerade. Jag skulle inte bli förvånad om den ofiltrerade versionen hade varit en klar vinnare då (om man vill ha en "pretty picture" med både detaljer och ett naturligt utseende - vad det nu är ;-)

Resultaten varierar givetvis med hur mörk himmel man har, ju sämre himmel desto mer nytta med filtret.
Untitled-1.jpg
Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Post by hbar »

Hej Johan

Här är de separerade kanalerna utan debayer (som de på fb var). Du har översta raden R, B och i nedre G, G+B. Alla är linjärt skalade 0..500. B-kanalen har minst läckage mot Ha men samtidigt är upplösningen och signalen högre i G-kanalen. G+B är G1+G2+B+B men efter medelvärdesbildning så blir denna ändå lite svagare då B-kanalen drar ner signalen. Bilden är kraftigt beskuren, m1 är ju inte mer än ca 10' och bilderna är 0.6"/pix.
m1_RBGGB.jpg
m1_RBGGB.jpg (25.88 KiB) Viewed 2069 times
Hej Ragnar
Jag tycker också att ren RGB med naturlig balans är trevligast och det jag vill eftersträva. Nu har jag ingen erfarenhet i bildbehandling. Jag har precis köpt in PI och när jag har kommit igång lite med denna så har jag förhoppningsvis också några 10 tal timmar mer data på M1 (och utan den reducerare som satt på nu). Sen tycker jag att smalbandsfilter kan tillföra mycket information om objektet och ibland även estetiskt lyfta en bild.

/Håkan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M1 crab nebula x4 - Håkan Barregård

Post by timokarhula »

Imponerande bilder av Krabbnebulosan! Man ser pulsaren i centrum som den ljussvagare komponenten i dubbelstjärnan mot "klockan halv 5". Jag jämförde bilderna mot dem i Burnham's Celestial Handbook och M1 har tydligt expanderat sedan 5 meters Hale-teleskopets foton togs. Håkans bilder är bättre. :)

Edit: Hittade här Peter Roséns animation av Krabbans expansion, viewtopic.php?t=14644" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K

Return to “Bilder”