Canon kamera o objektiv

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Canon kamera o objektiv

Post by blomma »

Hej, behöver införskaffa en ny eller bra beg, Canon kamera för mitt astrofotande. Har en 60d men vill ha fullformat. Någon som kan ge tips, är det 6d som gäller.
Även ett ljustrarkt objektiv ca 30-70 mm, någon som har något lämpligt förslag, tamron, sigma original, ?
Peter
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Tannerswe »

En Canon 6D är otroligt prisvärd för vad den presterar och trots att den har rätt många år på nacken så håller den bra i konkurrensen.

Ett bra objektiv i det intervallet är Sigma Art 50mm f1.4. bländar du ner den till f2-2.2 så ska den i princip fri från koma och astigmatism ända ut i kanterna. Är den inte det har du fått ett dåligt exemplar och bör byta.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Canon kamera o objektiv

Post by blomma »

Tack för tipset, får nog bli en sådan kombination, har kollat lite på det tidigare.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Canon kamera o objektiv

Post by blomma »

Ser att det finns 6d och 6d mark 2, har inte läst på skillnaden, någon som vet.
Är det bara en nyare version eller har den några viktiga fördelar
Peter
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Tannerswe »

6Dmk2 är generellt en bättre kamera då den ffa har fått ett uppdaterat autofokus systemet då 1an har ett ganska enkelt system. Men för astro spelar detta ingen roll.

Om jag minns rätt har den även fått en bättre skärm och att den är utvikbar?

Sen är det samma sensorteknik i de båda kamerorna men i mk2 har dem klämt in några fler pixlar. Detta gör att mk2 har något lite sämre ljuskänslighet per pixel. Det finns lite jämförande tester/bilder och det är väl inga jätteskillnader direkt utan de presterar likvärdigt vid höga ISO.

Ska du ha en fullformatare är 6DmkI väldigt prisvärd och presterar bra. Men ska du använda kameran mer allmänt också kan 6Dmk2 vara ett bättre alternativ pga bättre autofokus och om du är i behov av det.


Men jag skulle även vilja tipsa om en Sony a7iii. Klart bättre och mkt trevlig kamera och väldigt prisvärd även om den är mkt dyrare än en 6Dmk1. Med en Sigma MC11 kan du köra vidare med dina Canon objektiv med.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Canon kamera o objektiv

Post by blomma »

Ok, tack för tipset :good:
User avatar
Clicky
Posts: 13
Joined: 2018-10-14 11:48:28
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Clicky »

Jag har en 60D och en 5D2. Jag har även en Canon 35mm f/2 IS.

Jag har inte gjort allt för mycket astro-foto, men använder i.s.f. 60:an. Par anledningar till det.

Vikbar skärm är bra då man vill göra fokusinställningar i live view, vilket kan bli lite jobbigt med en tripod på lägsta höjd för stabilitet + linsen riktad uppåt.

5D2:an har också en del vignettering på f/2. Kan posta bilder som visar det, kommer dock ta i.a.f. 12h. Kan tänka mig att det är ännu mer sådant om du ska montera det på ett teleskop, speciellt ett där ljuskäglan måste igenom en 1.25"-mount.

Linstips skulle jag kolla här:
https://www.dxomark.com/lenses/launched ... pe=rankDxo" onclick="window.open(this.href);return false;

Får jag fråga varför du vill gå till FF?
Canon 7D classic | EF 35mm f/2.0 IS | EF 100mm Macro
Starblast 4.5" f/4 Tabletop DOB
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Tannerswe »

Clicky wrote: 5D2:an har också en del vignettering på f/2. Kan posta bilder som visar det, kommer dock ta i.a.f. 12h. Kan tänka mig att det är ännu mer sådant om du ska montera det på ett teleskop, speciellt ett där ljuskäglan måste igenom en 1.25"-mount.
Det är inte 5Dn som ger vinjettering utan det objektiv du har på. Att du inte ser det med 60D är det för att den kameran har en mindre sensor och utnyttjar inte hela glaset i objektivet.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Jonas »

Precis som du, Clicky, har jag både 60D och 5D Mk II. Jag är mycket nöjd med båda kamerorna!
60D:n är moddad och fungerar bra på Ha-områden medan 5D:n är omoddad och fungerar bra för det mesta annat samt vanlig fotografering.
Jag uppfattar faktiskt att 5D:n även är relativt bra på Ha utan moddning - men naturligtvis inte lika bra som den moddade 60D:n.

Det enda jag egentligen saknar på 5D:n är vinklingsbar skärm. I övrigt är det en riktigt robust och bra kamera med minimalt brus och bra känslighet för olika ljussituationer.
Givetvis ställer en FF-sensor krav på objektiv, teleskop och teleskoptillbehör. Det får man räkna med. Det blir dyrare. Det enda teleskop jag har - som klarar en FF-sensor utan någon vinjettering, är min WO 71 mm f:4.9 astrograf. Inte ens min WO FLT-98 klarar en fullformatssensor utan vinjettering. Inte mycket, men dock lite!

Nu har jag ju, under många år, samlat på mig originalobjektiv som klarar att användas tillsammans med 5D:ns FF-sensor. Jag tror det kan bli väldigt kostsamt om man på kort tid vill bygga upp ett system runt en FF-kamera men det är ju ett val man gör. Många objektiv fungerar utmärkt till en FF-sensor om man bländar ner dem något steg. Jag tror exempelvis EF 35/2.0 är ett sådant objektiv.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Clicky
Posts: 13
Joined: 2018-10-14 11:48:28
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Clicky »

Nu är jag lite teknisk, men vignettering beror väl på kombinationen sensor och ljuskägla? Dvs ljuskäglan från linsen skapar en projektion på sensorn. Bild med min 100 macro som projector

Men projektionen har inte skarpa kanter. Dvs det finns ljusbortfall i avtagande grad snarare än att 0% och 100% belysning är precis bredvid varandra. Inte helt lätt att hitta bilder, men denna visar både det ojämna bortfallet och vad en mindre sensor innebär för att undvika ljuskanten: inte min bild.

Så om man har en mindre sensor så får man marginal till ljusfrånfallet istället för att få med det i utläsningen från sensorn. Sen får man också en crop-multiplier.

Anyway till bilderna... 5D2, iso 400, Canon 35mm f/2 IS @ f/2 (max). T=1/30s. Märkte inte så mycket när jag var ute, men när man tittar i filhanterare så blir vignetteringen tydlig. vignetting

Div. artefakter syns också i 100% crops från den valda bilden. 100% crops. Här ska man tänka på att bilden har ganska hemska förutsättningar ur en dagfotografs perspektiv. Dvs det är mycket starka ljusskillnader i utkanten av frame:en där kvarnens svarta spjälkar ligger mot ljus bakgrund.

För det flesta dagfoton känns det onödigt att lägga pengar för att klara en sådan bild bra. Tänker på konstnärliga skäl här. Exempel från Wikipedias featured pictures där subject är i fokus och bakgrund etc är medvetet suddigt.

AP är ganska mycket jobbigare optiskt, idealt sett ska utrustningen klara en ljusstark prick på 1px*1px som ska vara perfekt ända ut i hörnet mot en svart bakgrund.
Canon 7D classic | EF 35mm f/2.0 IS | EF 100mm Macro
Starblast 4.5" f/4 Tabletop DOB
User avatar
Clicky
Posts: 13
Joined: 2018-10-14 11:48:28
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Clicky »

Jonas, jo vill gärna köra lite Orion med 5D:an. Orions svärd med 1s x 23 frames + div. flats etc är i.a.f. ett steg. Man ser att det inte bara är stjärnor med på bilden. Långt kvar dock.

Men har precis kommit in i AP-sidan och har ingen motoriserad mount ännu. Och enda moddningen jag har gjort är Magic Lantern.

Vignettering på WO FLT-98... Vad jag förstår så är det ljuskäglans fria passage som bestämmer vignettering snarare än front-elementet. Dvs inner-diametern på focusern i teleskop-sammanhang och baffeln i foto-sammanhang. Tror FF-sensorer är motivet till 3"-focusers när det typ inte finns några EPs för 3".

Mer länkar:
If your flattener only has a 45mm clear aperture, there's no way it will fully illuminate a full frame DSLR sensor's 42mm diagonal
Någon som monterade bort baffeln på sin lins.

Image
Canon 7D classic | EF 35mm f/2.0 IS | EF 100mm Macro
Starblast 4.5" f/4 Tabletop DOB
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Tannerswe »

Tekniskt är bra men då får man försöka vara noga med detaljerna.

En sensor orsakar aldrig vinjettering utan det är alltid vad du sätter framför sensorn i form av objektiv eller teleskop/fokuserar/annan utrustning som ger vinjettering.

Sen kan man ju ha direkta olämpliga kombinationer av sensor/kamera och objektiv/teleskop som du är inne på. Många objektiv är rätt kassa när det gäller vinjettering och koma/astigmatism vidöppna och måste bländas ner många steg innan det blir acceptabelt. Vad som passar inte för astro.



Ang olika kameramodeller så har jag ett flertal av de som nämns ovan. Jag har kanske inte samma åsikter om dem som er andra.

60D ok dagkamera men för astro har den mycket att önska och bruset har en hel del att önska. Har inte använt den till astro på många år nu och den har hamnat i barnens händer efter att jag skaffade en 6D.

600D astromod. I princip enklare version av 60D men med moddning blir denna rätt trevlig då den blir ljuskänsligare och blir inte lika brusig samt att mer Ha alltid är trevligt. Används väldigt sällan numera då även den har lite att önska när det gäller brus.

6D och ffa med astromod är riktigt trevligt. Bruset är som natt och dag mot 60Dn tex och moddning lyfter den ytterligare med den ökade känsligheten.

Men då 6Dmk2 blev en riktig rätt stor besvikelse mot vad jag och många hade hoppats på, införskaffade skaffade jag min första Sony.

Sony A7Rii astromod. Att gå över till Sonys blev ett stort steg framåt i bildkvalitet. Bruset är så mycket bättre än på 6D och är tex mkt mer finkorniga vilket gör det så mycket enklare att hantera. Att köra med 42mpx om natten är inte det optimala men det fungerar fin fint.
Sen var jag bara tvungen att middag den med då avsaknaden av mer Ha var för stor [emoji1]

Senast in i kameraväskan är en Sony A7iii. Ytterligare lite bättre brushanteringen och ffa på höga ISO. Att filma norrsken med ISO 40000 är inga problem. En helt fantastisk kamera och den bästa i min samling. Frågan nu är bara när den kommer att moddas [emoji39]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Canon kamera o objektiv

Post by kribba »

Tannerswe; du har inte upplevt några problem med Sony´s stareating algoritm?
Jag har en a6300 men använder den mest till dagfoto, har aldrig testat den för astro. Sen har ju Sony kamerorna dåligt mjukvarustöd
om man vill datorstyra.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Canon kamera o objektiv

Post by Tannerswe »

kribba wrote:Tannerswe; du har inte upplevt några problem med Sony´s stareating algoritm?
Jag har en a6300 men använder den mest till dagfoto, har aldrig testat den för astro. Sen har ju Sony kamerorna dåligt mjukvarustöd
om man vill datorstyra.
Star eater problemet anser jag är en storm i ett vattenglas och ett icke-problem.

När det började härjas om detta för något år sen satt jag och jämförde otaliga bilder tagna med 3.2s exponering innan algoritmen aktiveras och 4s när den ska vara aktiv. Och jag kan inte se någon skillnad alls i antalet stjärnor.

Jag har även jämfört med min 6D och samma där, ingen skillnad alls vad jag kan se. Snarare att det blir väl många stjärnor när man kör med skarp optik [emoji1]


Avsaknaden av datorstyrningen är en klar nackdel. Samtidigt behöver inte det heller vara ett problem om man kan tänka sig köra med extern intervallometer eller app som finns till A7ii serien.



Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Clicky
Posts: 13
Joined: 2018-10-14 11:48:28
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Canon kamera o objektiv

Post by Clicky »

Kan föreslå en Canon 50/1.8. Plastigt chassi, men optiken sägs vara bra.

Saknar bildstabilisering etc men är en bråkdel priset av Sigma Art. Som av en händelse finns den för 600:- på blocket Lund postat idag.
Canon 7D classic | EF 35mm f/2.0 IS | EF 100mm Macro
Starblast 4.5" f/4 Tabletop DOB