46P/Wirtanen - Christian Norrman

Bilder från galleriet
Post Reply
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

46P/Wirtanen - Christian Norrman

Post by -chrille- »

Ny bild i galleriet
Objekt: 46P/Wirtanen
Exponering: 60x3sek
Fotograf: Christian Norrman
Teleskop: Sigma 105mm f/1.4 Art
Kamera: Canon 5DsR
Kommentar: En lucka i molnen gav mig möjlighet att fotografera 46P/Wirtanen den 30/12-2018. En bild som kanske inte är så speciell rent tekniskt eller med avseende på astronomiskt innehåll men jag är nöjd med att ha fotograferat min första komet! Bilderna är tagna med Canon 5DsR och Sigma 105mm f/1.4 på bländare f/1.4 samt ISO 1600. 60 bilder med exponering på 3 sekunder vardera stackade i DSS. Redigerat i Lightroom. Beskuren för att få bort några trädtoppar. Fotograferat på fast stativ utan montering och guidning.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: 46P/Wirtanen - Christian Norrman

Post by Martin F »

Kul att du i alla fall fått till en bild (som dessutom ser bra ut) :)
Här ser jag bara moln.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 46P/Wirtanen - Christian Norrman

Post by Yquem »

Grattis till den första kometen!

Fin bild med runda, fina stjärnor. Men jag undrar lite över avsaknaden av färger. Om du jämför t.ex. med min bild, tagen två dygn tidigare, så är ju kometen klart grön. Dina stjärnor kan ju ha blivit överexponerade, men knappast kometens koma.

/Anders
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: 46P/Wirtanen - Christian Norrman

Post by -chrille- »

Tackar :good: Det är garanterat skit bakom spakarna. Jag tyckte inte den stackade bilden hade så mycket färg eller så är det jag som inte kan plocka fram det ordentligt i redigeringen än, fortfarande nybörjare :shy: Därför jag uppskattar kritiken! Jag kan lägga upp den oredigerade filen från DSS om någon här vill leka med den.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 46P/Wirtanen - Christian Norrman

Post by Yquem »

Lägg upp den om du vill, så kan jag prova. Jag är knappast någon av de större experterna här, men brukar i alla fall få till ett hyggligt resultat.
/Anders

Return to “Bilder”