Hur fungerar platesolving?

Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Hur fungerar platesolving?

Post by Starfish »

Hej undrar hur denna funktion kan hjälpa mig o förbättra mina astrofoton om jag har förstått det rätt så räknar platesolvade bilden ut vart i himlen teleskopet pekar på o i sin tur berättar detta för monteringen som i sin tur får monteringen att centrera bilden bättre? Mvh marko

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Hur fungerar platesolving?

Post by Fredrikdb »

God fortsättning !

Spola fram till 25 min så får du lite info, bra video för övrigt https://www.youtube.com/watch?v=xctbYBUqvHE" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur fungerar platesolving?

Post by kribba »

Platesolving bygger på att man har fotograferat hela himmelen i olika skalor och gjort en databas (karta). När du sen tar ditt foto så
kan din dator jämföra din bild med databasen och finna ut var ditt teleskop pekar.

Enklast är att du manuellt laddar upp din bild på nova.astrometry.net/upload och därefter väntar nån minut. Då får du en kartbild
var du befinner dig.

Finns flera platesolve program. Delvis går dom väl att använda fristående. Men jag skulle se platesolving som en del i ett foto system
där du låter en dator styra kamera, exponeringar, montering m.m.

Du har några mjukvara alternativ ( finns säkert flera );

BYEOS / Astrotortilla
APT / Platesolve 2 (även ASPS )
SGP / Platesolve 2

En stor fördel är att du väldigt enkelt kan hitta exakt o plåta samma objekt flera nätter i rad. Jag tror inte du lär ångra dig om du byter
till datorstyrning av riggen, snarare lär du efteråt fundera hur primitivt allt var innan (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hur fungerar platesolving?

Post by Starfish »

kribba wrote:Platesolving bygger på att man har fotograferat hela himmelen i olika skalor och gjort en databas (karta). När du sen tar ditt foto så
kan din dator jämföra din bild med databasen och finna ut var ditt teleskop pekar.

Enklast är att du manuellt laddar upp din bild på nova.astrometry.net/upload och därefter väntar nån minut. Då får du en kartbild
var du befinner dig.

Finns flera platesolve program. Delvis går dom väl att använda fristående. Men jag skulle se platesolving som en del i ett foto system
där du låter en dator styra kamera, exponeringar, montering m.m.

Du har några mjukvara alternativ ( finns säkert flera );

BYEOS / Astrotortilla
APT / Platesolve 2 (även ASPS )
SGP / Platesolve 2

En stor fördel är att du väldigt enkelt kan hitta exakt o plåta samma objekt flera nätter i rad. Jag tror inte du lär ångra dig om du byter
till datorstyrning av riggen, snarare lär du efteråt fundera hur primitivt allt var innan (-:
Det låter ju dunder är lite väl trött på att försöka rama in alla objekt blir lite för mkt ska testa point craft (ps2) i apt när jag går chansen tack för briefingen ;)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !