Observation av 'Oumuamua?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
soderstromd
Posts: 17
Joined: 2018-02-05 17:24:47
spamtest: JA

Observation av 'Oumuamua?

Post by soderstromd »

Hej!

Känner någon till om någon amatörastronom lyckades observera den interstellära besökaren 'Oumuamua? Jag har inte så bra koll hur gynnsam den var att observera när det upptäcktes, men eftersom den var uppe på magn 12, så fanns kanske möjligheten.

Vänliga hälsningar

Daniel Söderström
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observation av 'Oumuamua?

Post by timokarhula »

'Oumuamua lär inte ha fotograferats med amatörinstrument så vitt jag vet. När den skulle vara som ljusast i september 2017 var den innanför Merkurius bana och därmed nära solen. Efter upptäckten i oktober 2017 var den redan av 23 magnituden och två månader senare utom räckhåll för alla jordbaserade teleskop.

/Timo K
soderstromd
Posts: 17
Joined: 2018-02-05 17:24:47
spamtest: JA

Re: Observation av 'Oumuamua?

Post by soderstromd »

Ah, jag misstänkte att det var tight att få en glimt. Men det hade varit spännande om någon hade lyckats!

Jag antar att dessa objekt generellt är för ljussvaga för att kunna observeras av amatörinstrument.

/Daniel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observation av 'Oumuamua?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det beror på vilken typ av objekt du tänker på. ʻOumuamua är unik som känd interstellär asteroid. Men om det kommer ytterligare någon sådan i vår närhet, så är det ju fullt möjligt att den kan observeras med amatörinstrument. Allt hänger på hur nära oss den kommer, hur den ligger i förhållande till solen, osv.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”