Ett första teleskop - Vad behöver jag?

asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Hej!
Har funderat på att skaffa mig mitt första teleskop. Eftersom jag inte har någon som helst koll på vad man ska ha, eller vad som är lämpligt att sikta på så behöver jag en del hjälp inom ämnet. Jag sände ett mail till stjärnhuset där jag fick ett snabbt svar, så tänkte att jag klistrar in samma fråga här och ser vad ni har för input :)

"..Jag bor i stan, och har ingen bil, så redan där känner jag att jag nog är lite handikappad.
Min fråga är egentligen om det finns något bra nybörjarteleskop som man rent av kan använda inne i stan där det inte är bäckmörkt? Kanske till och med slänga upp på balkongen för att kika lite på månen eller nåt. Helst gärna då också relativt portabelt så man kunde ta med sig det ut till bättre jaktmarker när det finns tillfälle för det.

Helst vill jag ju kunna se allt från månen till galaxer, men inser att det kanske är att förvänta sig för mycket :) Har ni tips på något som ger tillräckligt mycket för att ge mig glädjen att fortsätta intresserad mig? Helst inom en prisklass runt 2.500-7.500 kr.
Kan man använda teleskopet vid fotografering, koppla till dator och annat spännande så hade det varit ett stort plus :)
"

Jag skickade med några exempel på olika typer av teleskop jag hade lyckats googla upp som kunde vara lämpliga nybörjarteleskop, och fick till svar att av de alternativen var Star Discovery P150i wifi GOTO Newtonteleskop det jag rekommenderades att satsa på.

Så till mina frågor:

1. Är ni eniga att det är ett lämpligt (det lämpligaste) teleskopet att börja med i den prisklassen, utifrån mina önskemål?
2. Jag vill börja lugnt, att ens få upp det och hitta saker att titta på blir steg ett. Datortillkoppling, fotografering osv får komma när jag lärt mig mer. Men vad är minimum man behöver bortsett från själva teleskopet för att kunna komma igång? Kollade jag snabbt på astrosweden så finns det en del paket där strömkällor, stjärnkartor osv ingår. Tittar jag på produktsidorna på astrosweden och stjärnhuset för det aktuella teleskopet ovan så är det stativ på bilderna, men tycker det är svårt att läsa mig till om det ingår eller inte.

Söker jag runt bland trådarna här i forumet så blir jag lite överväldigad av alla tillbehör som man verkar behöva. Allt från daggkåpor, olika typer av filter, värmeelement, osv. Jag vill helst inte bli avskräckt innan jag ens kommit igång så skulle uppskatta alla råd jag kan få :)

Tack på förhand!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by kribba »

Discovery teleskopet är säkert ett bra nybörjar
teleskop. 6 tum diameter släpper in hyfsat med ljus.
Räkna dock inte med att du kan ta några bra
foton med den. Foto kräver i princip en ekvatoriel
montering som följer jordens rotation. Budgeten
ökar då oxå dramatiskt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Jonas »

Jag håller med kribba i nästan alla hänseenden.
Robert (på Stjärnhuset) har gett dig en bra rekommendation. Teleskopet gör det lätt för dig att hitta objekten och är ljusstarkt.
Den enda lilla invändning jag har i kribbas svar, är att du kan använda teleskopet för grundläggande astrofotografering genom att montera en kamera med vidvinkelobjektiv ovanpå teleskopet (s.k. piggyback) och ta korta exponeringar på ca. 30-60 sekunder och på det sättet få fina bilder.

Om du senare vill fotografera enskilda objekt, är det ny ekvatoriell montering (med GoTo) som gäller. (Tuben flyttar du över till den nya monteringen.)
Alternativet är att du kompletterar med en s.k. kameravridare för ca. 4-5000:- och ett stabilt stativ. På det sättet får du en fin portabel fotoplattform för kamera med teleobjektiv upp till ca. 300mm brännvidd - vilket räcker för att fånga väldigt många objekt.

Om du bestämmer dig för att köpa teleskopet ifråga och bor på köravstånd till Kivik, rekommenderar jag dig att köra dit och köpa det på plats. Kanske kan du på det sättet få bra tips av Robert (och Maria). Räkna dock med att prata engelska eftersom Robert inte pratar svenska. Det gör dock Maria, hans hustru.

Lycka till!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Katarina H »

Skulle rek att ej ha GOTO. Jag har haft 3 teleskop. Har bara kvar de 2 som inte har GOTO. Bara krångligt med GOTO. Tycker jag. Sladdar och skit. Ställa in allt i början.. och råkar man komma emot det så det rubbas får man ställa in allt igen.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by DHEB »

Du har redan fått goda råd. Det teleskopet är förmodligen bra och prisvärt. Jag tror iaf att det finns andra val som kan vara bättre.

Jag tänker i samma linje som Katarina angående GoTo. För det första, på ett GoTo teleskop går en obetydligt del av priset till motorer och elektroniken, istället till optiken och mekaniken. Risken finns också att om hand controllern går sönder kan teleskopet bli oanvändbar. Sedan kan man tänka att samtidigt som GoTo tar dig lätt till objekten på ett bekvämt sätt, uppmuntrar denna typ av utrustning inte dig att lära himmelen. Mitt personligt perspektiv (ingen absolut sanning) är att GoTo tar ifrån en den oslagbara nöjen och stoltheten att lära sig navigera själv i natthimmelen.

I vilket fall som helst, innan du köper vill du kanske titta först på ett dobson teleskop också. Dessa är egentligen Newton teleskop monterade på en enklare "låda" som fungerar som en azimutal montering (upp-ner, vänster-höger). Denna konfiguration är enkel och är känd för att ge mest teleskop för pengarna, samtidigt som den ger dig möjligheten (eller tvingar kanske?) att lära dig himmelen. Man måste också lära sig kollimera, men detta ska inte ses som ett hinder och är inte svårt.

Titta t.ex. i samma storleksklass som teleskopet du beskrev: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 150p-6-tum" onclick="window.open(this.href);return false;

I vilket fall som helst tänk att man ska också spara lite pengar till några bra okular.

Lycka till!
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Tack för era svar!
kribba/Jonas: Även om det inte är optimalt för fotografering kan jag nog leva med det. Har ingen DSLR-kamera för tillfället oavsett, och så grön som jag är kommer det nog mest handla om att lära sig använda teleskopet och hitta saker att titta på den första tiden. Blir jag riktigt frälst så kan det säkert bli uppgraderingar längre fram.

Jonas: Jag bor i Malmö, så inte såå långt ifrån. Tyvärr har jag bara en sommarbil som dessvärre ligger i vintervila just nu, så blir nog inte möjligt att ta sig dit. Men fick ett gott intryck av dem, det var Maria som svarade mig, även om det blev ett väldigt snabbt svar. Kanske går att ringa eller har fortsatt epost-konversation om det skulle bli ett köp där.

Katarina H/DHEB: Hmm okej, ja så kanske det är. Allt jag läst annars är att det är smidigt, framför allt för en gröngöling som mig. Osäker på om jag hade lyckats sikta in mig på en fullmåne ens utan hjälp.. :P Jag förstår att man får betala extra för hjälpsystemen - pengar man hade kunnat lägga på bättre optik mm. Men samtidigt är jag rädd att jag blir avskräckt om det blir för hög tröskel att börja med det här. När det gäller risken att handkontrollen går sönder så tolkar jag det som att det aktuella teleskopet har stöd för styrning via mobilen (wifi), men det kanske är något jag missförstått.

Jag vill egentligen bara skaffa något enkelt som ger mig blodad tand. Ska jag lära mig 1200 saker från grunden är jag rädd att jag inte kommer fastna.. Men det är möjligt att ett helt manuellt verktyg hade varit lämpligare för mig, såvida det inte krävs en doktorsgrad i navigeringsuträkningar och liknande. Sen har jag dessutom optiken jag måste lära mig, vilket jag inte direkt kan heller.

När det gäller sista kommentaren så hänger det lite ihop med övriga frågor jag hade. Vad, förutom själva teleskopet, behöver man köpa som absolut minimum? Fler okular? Om man köper motordriven styrning, vad kör ni för strömförsörjning isf?
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by DHEB »

Det kan vara väldigt överväldigande i början, men ge inte upp! :)

Vad ska du behöva beror på vilken inriktning du ska välja, men ett par bra okular är något att ha i åtanke. En bra atlas, papper (Pocket Sky Atlas) eller digital (Stellarium i datorn, eller Sky safari i mobilen) är bra att ha.

Om jag kan ge ett enda råd är detta följande: köp inte alldeles för mycket i början. Bättre att börja långsamt och lär dig ett steg i taget. Kanske börja först med ett bra binokular. När du väl vinner erfarenhet och kunskap så ska din egen väg bli klarare!

Har du läst några böcker? Det kan vara ett bra och billigt sätt att börja lära sig och samla in information. Det finns finna böcker som:

Turn left at Orion
The backyard astronomers guide
Astronomy Hacks

Detta oavsett vad du köper!

Lycka till!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Jonas »

När jag började med astronomi fanns inte ens datorer (för var och en). Det var analogt som gällde. Manuella, handdrivna teleskop eller drivna i RA med synkronmotor. Det var "fine" - det fanns ju inget annat.

MEN, för att hoppa framåt några decennier, så befinner vi oss nu i "GoTo-tiden".
Ni som känner mig sedan gammalt, vet att jag vurmat varmt för att hitta objekten själv utan annan hjälp än teleskop och stjärnkarta.
Jag har inte den uppfattningen längre. Jag vet att man lär sig mycket på att stjärnhoppa och läsa kartor men med det väder vi har här uppe i Norden, måste vi vara realister. Vi har sällan tid att ägna tid åt stjärnhoppning!

Jag föreslår därför att du väljer ett GoTo-teleskop. Är du tillräckligt intresserad, tittar du på en stjärnkarta var du är någonstans när du "slår in" ett objekt och hittar nya objekt i närheten som du vill "besöka".

Som sagt tidigare, vurmade jag om att man skulle lära sig stjärnhimlen och lära sig hitta, innan man gav sig på GoTo. Idag har jag en annan uppfattning. Jag tror det är bra att börja med GoTo och om intresset infinner sig, lär man sig mer.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by DHEB »

Jonas wrote:Jag vet att man lär sig mycket på att stjärnhoppa och läsa kartor men med det väder vi har här uppe i Norden, måste vi vara realister. Vi har sällan tid att ägna tid åt stjärnhoppning!

Jag föreslår därför att du väljer ett GoTo-teleskop. Är du tillräckligt intresserad, tittar du på en stjärnkarta var du är någonstans när du "slår in" ett objekt och hittar nya objekt i närheten som du vill "besöka".

Som sagt tidigare, vurmade jag om att man skulle lära sig stjärnhimlen och lära sig hitta, innan man gav sig på GoTo. Idag har jag en annan uppfattning. Jag tror det är bra att börja med GoTo och om intresset infinner sig, lär man sig mer.

Jonas
Förstår din tanke och kan t.o.m. hålla med angående vädret och tiden som kan ta att hitta saker. Det är kanske inte för alla heller. Jag hoppas iaf att nu har @asoder fått en bredare bild i det här tråden utifrån han/hon kan göra en mer medvetet val för sitt första teleskop.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by ThomasK »

Angående GoTo eller inte för visuella teleskop kom jag att tänka på den gamla Robban Broberg sången "Målet är ingenting - Vägen är allt". GoTo eller inte beror lite om man tycker målet eller vägen är viktigast. Själv tycker jag att jakten på olika objekt är minst lika intressant som objekten själva. För ärligt talat, 99% av alla olika astronomiska objekt man kan se med ett amatörteleskop ser inte särskilt imponerande ut visuellt. För mig är det mer känslan att hitta och veta vad det är man ser som är det stora.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller mitt observerande, så har jag faktiskt aldrig övervägt att skaffa goto. Tycker att stjärnhoppning är både enklare (inget tekniskt strul) och roligare. Mycket roligare. När man fått vana går det dessutom snabbare att med stjärnhoppning hitta till valfritt objekt på himlen än vad goto klarar av. Åtminstone om det är ett objekt man redan observerat några gånger.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Starfish »

Jag har stjärnhoppat mellan 2000-2012 först 2013 köpte jag montering för att kunna fota bara för jag inte hade råd att fota tidigare och var inte dragen för att köra goto men när jag fick min första eq6 pro så blev allt mkt lättare men dyrare så var tvungen att lägga det jag älskar mest på hyllan astrofotografering (familjen och hunden) i ett par år och först i år har jag kunnst ha råd att betala för denna hobby. Men allt det åtsidan en 6tums reflector är 2 tum större än mitt första teleskop mitt andra var en 8 tums dobsonian som jag haft riktigt kul med.. hur du än gör o väljer om du har passion för rymden kommer du älska det eller hata det
mvh marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Hej. Som du märker är det flera här som föredrar att observera utan GoTo. Jag instämmer med vad de säger: GoTo är lite krångligare (pga. batteri + sladdar + kalibrering). Själv så föredrar jag att observera med GoTo. För mig, den absolut viktigaste egenskapen är tracking, speciellt vid hög förstoring. Men vi alla är olika.

Jag rekommenderade en kollega Star Discovery. Han är väldigt nöjd med detta teleskop, och har sett många deep-sky objekt. Men han berättade att det var svårt att transportera teleskopet, eftersom han inte heller har bil. Han hyr bil ibland, eller åker med kompisar som har bil, men det låter mest krångligt.

Om jag var i din position så skulle jag:
1. Skippa GoTo for att minimera vikt och spara pengar för att lägga ut på annat.
2. Leta efter en lätt refraktor på 4 tum (100mm), helst andrahand. Har du råd, satsa på en dublett/APO (har ingen färgfel), annars en kort akromat. Om du stör dig på färgfel så skulle jag rekommendera en Mak eller SCT på 5 tum (dessa är mycket kompakta).
3. Köpa ett lätt men stabilt alt-az stativ som har slow-motion kontroll.
4. Köpa ett wide-field okular (25-50X vid 68 grader) för låg förstoring och ett zoom okular (t.ex. Baader Zoom) för högre förstoring.
5. Leta efter en mörk plats att observera ifrån, och hur du tar dig dit med buss (eller kanske cykel?).
6. Köpa en lämplig ryggsäck, kanske en vandringsryggsäck. Själv använder jag en vandringsryggsäck på 70 liter när jag behöver ta med mig mitt lätta stativ med min Skymax/Mak.

Kanske denna: https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -5/p,55151" onclick="window.open(this.href);return false;

eller denna: https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -5/p,55152" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har denna mount själv och kan varmt rekommendera den. Den är lätt, har slow-motion kontroll för att följa objekt och är enkel.
Jag skulle skippa foto helt. Foto är definitivt krångligt (och svindyrt). Börja visuellt och känn efter om du vill börja med astrofoto.

Du säger att du vill "bara skaffa något enkelt som ger mig blodad tand". Då svarar jag: Börja med refraktorn. :-)

mina 0.02 cent.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Först vill jag be om ursäkt för att jag inte svarat, fullt upp på jobbet om dagarna så har inte riktigt hunnit med allt jag önskat. Men jag har läst alla inlägg och uppskattar verkligen alla era tips och inputs!

Jag var i princip helt redo att beställa ett Skywatcher Star Discovery P150I, men började sen googla för att bilda mig en uppfattning om hur stort och tungt det egentligen är. Tycker den datan var lite svår att hitta. På vissa håll hittade jag att det rörde sig om ca 20kg. Det känns ganska tungt för att vara önskvärt att släpa med sig, så jag började kolla runt vad andra vägde. Kollade in lite Maksutov-Cassegrain-teleskop, som verkade lite smidigare att röra sig med, men tolkade det som att dessa inte alls lämpade sig för deep space. Vad det egentligen innebär vet jag egentligen inte, annat än att andra teleskoptyper verkar lämpa sig bättre för detta. Betyder det att man inte ser sånt alls eller bara att man skulle se dem bättre med tex Newton-teleskop?

Till saken hör också att mailet jag skickade till Stjärnhuset innehöll både Star Discovery P150i wifi GOTO Newtonteleskop och SkyMax-127 (AZ-GTI) 127mm (5") F/11.8 Wi-Fi Go-To - som väl är precis samma som @pava0555 tipsade om, men med goto och wifi (?)
Här fick jag svaret från Maria att Star Discovery-teleskopet var i särklass optiskt och mekaniskt bästa bland mina förslag. Det gör att man tvekar lite.
(För nöjes skulle kan jag informera att övriga två jag hade med i listan var ett EXPLORER-150PDS EQ3 och ett VIXEN PORTA II ED80SF)

Och precis som du skriver pava0555, så är förhoppningen att jag ska få blodad tand och tycka det här verkligen är så kul som jag tror. Jag vill att det ska vara hyffsat enkelt, och ge hyffsat snabb återbäring i form av glädje.

Min tanke är att jag ska ringa upp Stjärnhuset och se om de kan guida mig ytterligare genom den här snåriga djungeln..
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by kribba »

Bra skrivet av Pava tycker jag. Ett litet tillägg
kanske bara. Jag har en Celestron C6 SCT och den är
oxå relativt kompakt/lätt och har samma
ljusinsläpp som Discovery150 teleskopet.
Finns även en ännu mindre C5. Inte optimalt
men går att plåta med även i framtiden om
man kompletterar med lite grejer. Största
nackdelen är att dom nya ligger högre i pris.
Men begagnade dyker upp lite då och då
till rimlig peng.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.