M42 Orion Neb - SvenP

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

M42 Orion Neb - SvenP

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion Neb
Exponering: 26x60
Fotograf: SvenP
Teleskop: WO FLT 132
Kamera: ASI294 MC
Kommentar: Vaknade kl 01.30 och såg att vyn från balkongen var molnfri. Prövade M33 och senare M42 när den kröp fram bakom knuten, lite för ljus bakgrund för M33. Månen kastade ljus med 45% av disken belyst.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orion Neb - SvenP

Post by kribba »

Bravo! Mycket detaljer du fått med. Ser fram emot när Orion om ett par månader börjar dyka upp tidigare på kvällarna :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42 Orion Neb - SvenP

Post by hbar »

Fin bild med bra djup. Trevligt att se vad kameran kan prestera. Vilken gain använde du?

Har haft lite problem med mjukvaran till min asi294. Har anv Nebulosity för att ta bilderna men på vissa datorer så har den lagt offset för färgkanalerna på olika nivåer. När jag installerade häromdagen med de senaste drivrutinerna så låg RoG på ~1000 men B på ~2000. Syns enkelt om man tar en dark. Kollade då att använda deras asicap program och det gav samma offset fel när jag tittade på den sparade tif-filen.

Har haft detta problem vid något tillfälle tidigare men då la den alla kanaler på olika nivåer. Både då och nu så fungerar det med ascom drivern, väljer jag denna i Nebulosity så blir det rätt. Trodde först att det var ett ren Nebulosity programfel men är nu mer osäker. Har du haft något problem med din?

Annars är det en mycket trevlig kamera. Mätte upp QE i OIII, Ha o S2 (använde smalbandsfilter så jag fick diskreta punkter i grafen) och med min atik314 som referens så kunde jag jämföra med den relativa QE kurva som Sony publicerat. Efter skalning av pixelstorleken så motsvarar deras 1.0 ett QE på ~0.89 vilket är extremt bra för en färgkamera.

/Håkan
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42 Orion Neb - SvenP

Post by SvenP »

Tack för vänliga ord!

Bra med en väckare där! Jag trodde gain var satt till 120. Något slags optimalt värde jag hoppas fått fram när jag tittat på graferna i User Manual.
Dock ser jag när jag tittar i "Fits header" att gain=1. Jag använder APT och uppdaterade den nyligen till senaste versionen. Då tycks något ha hänt som gör att gain sätts till 1 med automatik oavsett hur jag gör med ascom. Med rätt gain hade jag kunnat korta exp. tiderna mer vilket är ett av syftena med kameran. Jag hade också tagit bort gain från filnamnet vilket var dumt. Allt detta är nu åtgärdat men dock har jag kalibrerat med fel bias, darks och flats. Inte undra på kanske att Pixinsight ville registrera på hot pixels i stället för stjärnor när jag subtraherat master dark baserat på gain= 120 och bilderna har gain=1. Jag fick dock bort tillräckligt av gruset med Cosm. Corr. så att registrering kunde ske.

Jag är för dåligt bildad inom området för att förstå vad du menar med "offset på färgerna". Hur ser jag och mäter detta? Ser i vart fall inget konstigt ut då jag tittar på inställningarna i ASICAP.

I övrigt använder jag 400-700 filter och fokuserar med hjälp av batinovmask, förstår inte varför jag inte skaffat en sådan tidigare. Jag fick ett nytt linspaket till teleskopet av WO efter debaclet med skevning i våras. Hoppas linserna håller sig stabila nu.


/SvenP
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42 Orion Neb - SvenP

Post by hbar »

Jag har också laddat ner nya APT för att testa men känner mig mer van vid Nebulosity så jag har väntat med APT. Har kört en del på gain 120 men lutar lite åt gain 200 för ljussvaga objekt men det är mer en känsla. Jag förstår inte varför ZWO har tagit med gain 1..120. Har man behov att minska gain så är det bara att korta exponeringstiden, dynamiken är samma o bruset sämre vid gain=1.

Offset är samma som bias och det är det värde som man lägger på ad-omv för att den inte skall gå under noll (pga brus eller drift). Om man tar en kort dark (tex 1 sek) så får du offset/bias värdet. I Nebulosity kan man ställa detta men inte i ascom drivern. Jag är rätt säker på att asi294 har 3 ad omvandlare för att maximera utläsningshastigheten. Tydligen kan man i usb-drivern sätta denna offset eftersom Nebulosity har det i sin meny. Den har dock bara en sådan inställning men det måste nästan vara för varje färg annars skulle det vara svårt att förklara hur ett program som går direkt på usb-drivern skulle sätta den med olika värden i RGB kanalerna och via ascom rutinen inte gör det. Asicap har inte heller någon manuell offset i menyn men jobbar också direkt på usb-drivern. Får gräva mer senare när jag kan jämföra med datorn jag använt tidigare.

Lite att lära med ny hårdvara men det är roligt när allt funkar.

/Håkan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42 Orion Neb - SvenP

Post by Robert Habolin »

en mycket bra bild på Orion! och vad man kan förvänta sig med den exptiden. Fina runda stjärnor, bra färger och smakfullt redigerat.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”